Beteg egy világ ez. Egyik oldalról hajtjuk a lóerőket, a sebességet, míg a másikról egyre szigorúbb és szigorúbb közlekedési szabályok és törvények között élünk. Ezek – persze nem minden országban – általában a javunkat szolgálják. Elsőre általában el sem hisszük, hogy mindez azért van, hogy lehetőleg ne haljunk meg. Ilyen egyszerű.

Eközben a háttérben kemény küzdelem zajlik és talán már senki nem tudja, mi váltotta ezt ki annak idején. Emlékeznek arra, amikor Mézga Aladár leszáll egy bolygón, ahol két – folyadékkal teli tartályban úszkáló – öregember egymás ellen harcol robothadseregeivel? Olyan régen, hogy már nem is emlékeznek, miért csatáznak.
Na valahogy így van ez a sportos és sportautók piacán is. Általában a fejlődéssel, az új technológiákkal és a citius-altius-fortius szellemével magyarázzák azt, ami valójában egy fegyverkezési verseny. Annak idején a NATO és a KGST Varsói Szerződés közötti hadakozás volt hasonló, azzal a kivétellel, hogy ebbe a csillagháborús programba egyelőre nem bukott bele senki. A vásárlók pedig hisznek benne. Hisznek abban, hogy szükségük van 4-5-600 lóerőre és tengernyi newtonméterre, hisznek abban, hogy kell nekik a legalább 270-es végsebesség az élményhez és iszonyatos pénzeket fizetnek azért, hogy alkalomadtán megijedhessenek saját autójuktól.
És ők mind-mind tévednek.

Gondoljanak csak vissza a közelmúlt ikonikus autóira. Például a BMW E30 M3, kétszáz lóerő és 1165 kiló. Vagy a Mercedes 190 EVO 2.5-16, amely kétszáznégy lóerő és 1320 kiló, netán a Sierra RS Cosworth, amely szintén kétszáznégy lóerő és 1205 kiló. Kéne ezek közül bármelyik is önnek? Elhiszi, hogy igazán élményszámba megy egy-egy szerpentin bármelyikkel is közülük?

Pedig manapság kétszáz lóerőt tud egy Clio, sőt, egy Corsa OPC már a maga 210 lóerejével erősebb, mint egy korai M3. Aztán itt vannak a másodvirágzásukat élő, komolyabb kaliberű hot hatch-ek. A 250 lóerős Mégane RS, a 260 lóerős Mazda 3 MPS vagy a legújabb: a 280 lóerős Astra OPC. Erőben és végsebességben felülmúlják a nyolcvanas évek csúcs-autóit és mégis: önök melyiket választanák? A régit vagy az újat? És miért?

A Toyota a GT86-tal megmondja. Először is azért, mert bármennyire jók is tudnak lenni a mai erős kompaktok, egy rendes sportautó hátul hajt, a jobbik végén. Lehet ezzel vitatkozni, de nem érdemes: minden tisztességes sportautó ilyen, ennek egyszerű a magyarázata. Nem mindegy, hogy a kanyarívre rásegít vagy céltalanul lesomfordál róla a libbenő fenék. Ahogy az sem mellékes, kigyorsításkor ráterhel-e a hajtott kerekekre vagy sem. A súlyelosztás is teljesen máshogyan alakul, ha elöl a motor, mögötte a váltó, hátul a differenciálmű.

Persze léteznek nagyon vidám elsőkerekes élményautók is, de nyugodtan higgyék el: jobb az, ha tolnak, mintha húznak. Egy jó hátsókerekes, sperrdifis autóval gázpedállal szűkítjük vagy tágítjuk a kanyarívet, az utolsó lóerőt is be tudjuk osztani, a gumik tapadáshatárán táncolunk, ameddig akarunk és sedrintünk napestig.
Mindezt 200 lóerővel, 1200 kilóval, egy autóban, amelyik 18 centiméterrel rövidebb, mint egy ötajtós Astra. És valójában most vagyok bajban, mint ifjú padavan a Műegyetemen, mert Karotta után kéne elmondanom, hogy miért a GT86 lett az Év Csodálatos Autóipari Terméke.
Ez az autó – pusztán a számokat nézve – alig gyorsul jobban, mint egy dízel Passat, nem gyorsabb, mint egy 320d, mégis: akibe egy kicsi affinitás szorult, azon már akkor átcsapnak a boldogsághormon-hullámok, amikor először kinyomja a kuplungpedált. Közepesen kemény, erős lamellák feszülnek valahol mélyen az autó alatt, a váltókar megvezetése és maga a kapcsolási érzet pedig tízből tíz pontot érdemel. A váltógomb alig több mint 4 centimétert mozdul az azonos síkban lévő fokozatok között. A centibuzéria sosem volt szórakoztatóbb. Eléggé emlékeztet a Mazda MX-5 pazar szerkezetére, de ha lehet, itt még inkább kézre esik, magasabban van az egész kardánalagút: hibátlan.

Ha netán eszükbe jutna bármilyen erős kompaktot felhozni ellenpéldaként, akkor elég két-három kormánymozdulat és rájövünk, hogy a családi autóból lett erős kompakt és az eleve sportautóként tervezett és épített élményautó génállománya éppen csak annyiban különbözik, mint a miénk a csimpánzétól. Az a kétszázaléknyi eltérés azonban éppen elég ahhoz, hogy ne a saját pöcsünkkel játsszunk a porban hanem embert juttassunk a Marsra.

A GT86 a valóságban sokkal kisebbnek tűnik, hiszen nagyon alacsony (1285 milliméter), az orra hosszú, feneke rövid. Bár nem annyira kívánatos, mint anno az első grafikákon, mégsem lehet unalmasnak nevezni a formát. A hátsó lámpák ugyan kicsit bazári beütésűek, de ilyesmiről máshol szó sincs.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
