Mazda 3, a legdögösebb kompakt

2013.06.27. 17:37
Jinbai Ittai, magyarul a ló meg a lovas. Ez az új Mazda 3 filozófiája. A leleplezést megelőző prezentáción egy nyilazó lovas sziluettjét vetítették ki, de vajon lenyilazza a konkurenciát?

Világszerte egyszerre mutatta be a Mazda az új 3-ast. A leleplezés párhuzamosan folyt Londonban, Isztambulban, Szentpéterváron, New Yorkban és Melbourne-ben. Nem véletlenül övezte ekkora felhajtás az új modellt, sokat vár tőle a Mazda, és nem véletlenül. A Mazda 3 előző két generációja sikersztori volt, 3,5 milliót adtak el belőlük világszerte, összesen 136 díjat zsebeltek be. Azt mondhatjuk, fel volt adva a lecke az új 3-as tervezésénél.

A londoni bemutató előtt a Mazda európai igazgatója, Jeffrey Guyton, az autó formatervezője, Koji Tabata és a Mazda programmenedzsere, Kenichiro Saruwatari tartottak egy-egy rövid prezentációt. Az előadások három címszó mentén épültek fel: Skyactiv, Kodo, és i-Activsense.

A CX-5 és a 6-os után a 3-as is a Skyactiv technológiára épül. Ahogy a Volkswagen-csoport megcsinálta az MQB-t, úgy a Mazdának is megvan a saját univerzális modulrendszere, ezt szabták az eddigieknél valamivel kisebbre, és párosítottak hozzá nagy kompressziójú, kis emissziójú motorokat. Háromféle benzinessel, és egy dízellel dobják piacra a 3-ast. A legkisebb benzinmotor az 1,5-ös 100 lóerős és 150 Nm maximális forgatónyomatot ad le 4000-es fordulatnál, a másik két benzinmotor kétliteres, a gyengébbik 120 lóerős, az erősebb 165 lóerős és 210 Nm a maximális nyomaték. Az erősebb változat megkapta az i-Eloop fékenergia-visszanyerő rendszert.

Ezeken kívül egy 2,2 literes, 150 lóerős, 380 Nm-es, Euro 6-os dízelt lehet majd választani. Ami a váltókat illeti, hatsebességes lesz a manuális és az automata is. A tervezés során mindenhol szem előtt tartották a lehető legkisebb súlyt, és a további fogyasztáscsökkentés érdekében a 3-as is kap start-stop rendszert, amit a Mazdánál i-Stopnak kereszteltek.

A Kodo maga a külső, belső dizájn. Kíváncsian várta mindenki, hogy a CX-5-ön, de még inkább a hatoson megismert  formavilágot sikerül-e a kompaktnál is visszaadni. Úgy tűnik sikerült. Szemből még 6-osnak is nézhetjük. Ugyanúgy megvannak a játékos élek, és az elnyújtott hátsó szélvédő miatt szerencsére nem lett esetlen a hátsó rész sem, sőt ez a legkarakteresebb része az autónak. Szándékosan lett sportosabb az összhatás, az előadások alatt is sportkompaktként hivatkoztak rá, ezért a tervezés során a vezetőközpontúságot tartották szem előtt. A formának köszönhetően hátul is el lehet férni, és a csomagtartó is használható méretű. Koji Tabata, a tervező kiemelte, hogy a hátsó ablakot három részre bontotta: egy lehúzható, egy fix és egy kis műanyag elem. Azt mondta, azért maximalizálta így az üvegfelületet, hogy azt  az érzést adja át, mintha a nappalijából nézne ki az ember. A belső irányvonala a maximális használhatóság, minimális stressz volt. Olyan, mintha a hatosban ülnénk, nem csak dizájnban, minőségben is. Persze a kiállított autó minden földi jóval felszerelt bőrös változat volt, egy más kivitelben használt anyagok teljesen más benyomást is tehetnek.

A harmadik címszó az i-Activsense, ami a Mazda biztonsági rendszerét takarja. Ide tartozik a Mazdánál Active Driving Display névre hallgató head-up display, a radaros távolságtartó, a holttérfigyelő rendszer, és a fékasszisztens is. Az új 3-as ráadásul mindig online. Teljes összhangban tud működni az okostelefonokkal blutooth-on keresztül, lehet telefonálni, sms-ezni, emailezni, közösségi oldalakat használni, navigálni, és rádió helyett akár az Aha nevű audióközponton keresztül válogatni, a több mint 30 ezer rádióállomásból, podcastokból, hangoskönyvekből. És, hogy ez mitől biztonsági berendezés? A cél, hogy a vezetésről minél kevesebb ideig kelljen elvonni a figyelmet, és ezt segíti elő ez az integrált rendszer.

Az új hármast a nagyközönség a Frankfurt Autószalonon láthatja majd ősszel. Hogy mennyire bízik a gyártó az új modellben az is jól bizonyítja, hogy a hiroshimai gyártól Frankfurtig vezető 15 ezer kilométert 30 nap alatt teszi meg saját kerekein. Ezt követően még idén megjelenik az autó a hazai kereskedésekben is. Nagyjából egy hónapra rá érkezik a szedán változat.