Jól meglepte a Fiat a világot az új Tipóval. Már úgy nézett ki, le is mondanak a tömeggyártó státuszról Európában, és csak drága 500-as változatokból áll majd a kínálat, de az utolsó pillanatban elkészült az új népautó. És nem csak lépcsős hátúként gyártják, ami tőlünk nyugatabbra eladhatatlan: itt az ötajtós, amely a kontinens finnyásabbik részén is kapható lesz.

Ha választanod kell, ilyen autóval szenvedsz hajótörést egy lakatlan szigeten
Nem akar már Golfot gyártani a Fiat, jól is teszi. Mert ez a remekül eladható műfaj meg épp a VW konszernnek nem megy.
Már kiderült, hogy török szedánnak a Tipo talán a legjobb , amit ma gyártanak, de az ötajtósnak egészen más közegben kell helyt állnia. Ez az a változat, amelyet beküldenek az autóipar legzsúfoltabb arénájába, ahol nem a Renault Fluance lesz a legnagyobb ellenfele, hanem az Opel Astra, a Ford Focus, a VW Golf, a Hyundai i30, a Peugeot 308-as, és az alsó-középkategória többi nagyágyúja. Vannak ütőkártyái, olcsó és tágas, a kérdés, hogy ennyi elegendő-e az öldöklő versenyben.
Ha csak a külsejét néznénk, a válasz egyértelműen nem. Szemből még egész kellemes, bár nem túl jellegzetes, a hátulja viszont sehogy nem illik a képbe. Adja magát a párhuzam a Renault Thaliával, bár itt épp fordított a helyzet: mintha a Fiatot eredetileg szedánnak tervezték volna, és csak utólag született volna a döntés, hogy készüljön ötajtós. Míg a négyajtós Tipo kellemes arányú, már-már elegáns autó, az ötajtós hátulját nem tudták igazán harmonikussá tenni. Pedig látszik az igyekezet: a túl vaskosra sikeredett hátsó ajtóoszlopot például megpróbálták optikailag karcsúsítani a hátsó ablak körül futó fekete kerettel, amely messziről az üveg folytatásának látszik. Ám a hosszú csomagtartó nélkül így is sérültek az arányok: még szembetűnőbbek a viszonylag kis kerekek. A hátsó sárvédőívek feletti hatalmas lemezfelület pedig esetlenné teszi az autó profilját. Az összkép nem katasztrofális, de a konkurensek döntő többsége egyszerűen jobban néz ki.
A Tipo szokatlan arányai valószínűleg annak is köszönhetők, hogy olyan padlólemezre épül, amelyet eredetileg kisebb autókhoz terveztek. A Small Wide LWB nevű platform a Punto és az Opel Corsa számára kifejlesztett SCCS alapstruktúra megnyújtott és kiszélesített változata, amelyet a Dobló és az 500L típusok alapjaként is használnak. A Fiatnak van ugyan korszerű kompakt padlólemeze is, amelyet például az Alfa Romeo Giuliettában alkalmaznak, de ez a Tipo esetében nem lett volna célszerű. Az új nép-Fiat olcsóságának egyik titka ugyanis az, hogy a török Tofas üzemben készül, ahol egyebek közt a Dobló gyártása is folyik, azaz a furgon alapjait használva a gyártósorok költséges átépítése nélkül kezdhették meg a Tipo előállítását.
Kívülről persze ritkábban nézegetjük az autónkat, mint belülről, de a Tipón itt is érezni a spórolást. A tesztautóba minden elérhető extrát belepakoltak, így még szembetűnőbbek voltak az egyszerűbb megoldások. A műszerfal teteje puha műanyag, de több ilyen felület már nem akad: az ajtók belső burkolata is olcsó, kőkemény plasztik, ami a hozzám hasonló könyöklős sofőröknek kifejezetten fájdalmas. A tetőkárpit is a legolcsóbb fajta, de még a szellőzőrostélyok fröccsöntött fekete kereteinek látványa is azt sugallja, hogy olcsó autóban ülünk – amivel így ötmillió forint felett határozottan bántó érzés szembesülni.
Úgy tűnik, a Tipóhoz kétféle műszerfalat gyártanak: a korábban tesztelt szedánban az információs kijelző és a rádió még a műszerfal része volt, itt viszont már külön tabletként, látszatra utólag szerelték fel a Uconnect rendszer képernyőjét. A tolatókamerát, rádiót, hifit, kihangosítót és navigációt is magába foglaló fedélzeti számítógép nem nyert meg. A Tomtom által szállított navigáció kifejezetten dühítő: alig tudtam lebeszélni róla, hogy percenként visszaálljon a teljesen használhatatlan, egész Budapestet felülről mutató nézetre, arra sem jöttem rá, hogy hogyan kellene a térképen megtalált helyet úticélként megadni. Lehet, hogy mindent tud, amit kell, de komplikált, nehezen kiismerhető rendszer. Kihangosítónak és rádióvezérlőnek megfelel, de ezekhez a funkciókhoz elég volna egy sokkal egyszerűbb és olcsóbb eszköz is.
A másik alapélményem a belső térrel kapcsolatban a bunkerérzés volt. Tesztautóban rég szembesültem vele ilyen mértékben: az ablakok magasan kezdődnek, így hiába tágas a belső, és hiába csaltak bele még egy kis térérzetet a domború műszerfallal, a bezártság érzése folyton jelen van. Ráadásul a tetőoszlopok is meglehetősen vaskosak, ami nem csak a térérzetet befolyásolja negatívan, de a kilátást is. Néhány éve talán fel sem tűnt volna, akkor ez volt az uralkodó divatirányzat, manapság egyre ritkább.
Ugyanakkor valószínűleg a masszív felépítés is hozzájárul, hogy a karosszéria kivételesen merevnek hat: menet közben sem hallani, hogy mocorognának a belső tér elemei, pedig a futómű nem igazán lágy hangolású. Az autó is kivételesen csendesnek bizonyult: nem csak a motort szigetelték el úgy, hogy még nagyobb fordulatszámon sem tolakodóan hangos, de a szélzaj és a futóműből származó hangok sem akadályozzák a beszélgetést.
A helykínálat bőséges, de nem is vártam volna mást, hisz az autó, bár az arányai miatt a fotók alapján nem feltétlenül érzékelhető, kifejezetten nagy. A 4,37 méteres hossz és az 1,5 méteres magasság túl is van a kategória átlagán, és az 1,8 méteres szélesség sem kevés. Négy felnőtt számára bőven, öt személynek szűkebben, de elég a hely. Legfeljebb a hátsó fejtérre panaszkodhatnak a 180 centi feletti utasok. Ez is annak köszönhető, hogy a hátsó ülések magasabbra kerültek az elsőknél, nyilván azért, hogy a lábtér a láblógatós üléshelyzet révén bőségesebbnek tűnjön. Az ötajtós Tipo csomagtartója 440 literes, bár élőben kisebbnek tűnt: viszonylag hosszú és magas, de keskeny, az oldalsó burkolatok meglepően sok helyet vesznek el belőle.
A tesztautóban a Tipóhoz rendelhető legerősebb benzinmotor volt, az 1,4 literes, turbós T-Jet. A csúcsteljesítménye 120 lóerő 5000-es fordulatszámon, de többet mond a karakteréről, hogy a 215 Nm-es csúcsnyomaték 2500-nál jelentkezik. A gyakorlatban 1800-as fordulatszámig elég vérszegény, tovább forgatva azonban szépen megjön az ereje, 3000 felett pedig határozottan sportosan viszi az üresen 1275 kilós bódét. Csak a gyorsulás alapján simán elhittem volna, hogy a motor megvan akár 150 lóerős is, annak ellenére, hogy a gyári adat 9,6 másodperc százra, ami nem ígér kivételes dinamikát.
Valószínűleg a hatfokozatú váltó is hozzájárul a gyorsaság érzéséhez, hisz meglehetősen rövid: már ötvennél kapcsolhatjuk az ötödiket. A váltó működése elsőre nem tűnt igazán kellemesnek – mintha nem kopott volna be egészen a szerkezet –, viszont pontosan és akadás nélkül működött még gyors kapcsolásokkor is, jó partner sportosabb vezetési stílus mellett is.
A turbós Tipo fürgeségénél csak az étvágya lepett meg jobban: bár a fedélzeti számítógép 8 és 9 liter közti átlagfogyasztást írt, a benzinkútnál ez erősen optimista becslésnek bizonyult. Szemrebbenés nélkül elfogyasztott több mint tíz litert százon, ami akkor is rengeteg, ha beleszámoljuk, hogy volt ebben autópálya, kíméletlen száguldás országúton, és dugóban araszolás is, igaz, bekapcsolt stop-start rendszerrel. A gyári érték egyébként hat liter lenne vegyes ciklusban és 7,7 liter városi forgalomban, de ezeknek az eléréséhez érzésem szerint 2000-es fordulatszám alatt kell tartani a motort, ahol még nem indul be a turbó.
A futómű viszonylag kemény, de nem kényelmetlen hangolású: az úthibák nagy részét jól kivasalja. Sima útfelületen kanyarodni is stabilan és gyorsan, kis oldaldőléssel lehet vele, ha már megszoktuk a villanyszervósan érzéketlen, bár viszonylag közvetlen áttételű kormány működését. A nagyobb, féloldalas útegyenetlenségekkel viszont egyáltalán nem boldogul a felfüggesztés, az ilyenekre erőteljes billenéssel reagál, ami nagyobb tempónál igazán ijesztő. Talán ezért alakult ki az az érzésem, hogy a futómű az autó gyenge pontja: sokkal kisebb tempónál bizonytalanodik el, mint ahol a motor ereje kevés kezdene lenni.
A baj nem magával az ötajtós Tipóval van, hanem ezzel a konkrét, gazdagon felszerelt példánnyal. A típus vonzereje az alacsony ár volna, de az 1.4 T-Jet Easy kivitel listaára 4,905 millió forint, ami olcsónak már nem igazán nevezhető. És ebben még nincs benne az automata klíma, a fűtött ülések, a tolatókamera, a navigációs fedélzeti számítógép, a tempomat, az elektromos deréktámasz, az alufelnik és a többi extra, amelyek nagyjából további hétszázezer forint ártöbbletet jelentenének. Ráadásul az erős motor és a többi karácsonyfadísz sem fedi el a tényt, hogy ez az autó olcsónak készült, a kontraszt így még erősebb.
A Tipo érzésem szerint ötajtósként is sokkal erősebb ajánlat alapkivitelben: az 1,4 literes, 95 lovas alapmotorral az alapára 4,105 millió forint, de kereskedések az internetes hirdetési oldalakon kínálják már 3,79 millióért is – így már elég jó vétel, hogy elnézzük a tökéletlenségeit.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
