Nem az a lényeg, hogy az Alfa 156 utódmodellje eggyel nagyobb lett, az sem fontos, hogy hat teljesen új motorral szerelik. Az a fő kérdés, mit őrzött meg az Alfa Rómeóságból tudjukki felbukkanása mellett.
Közel hét év tündöklő, majd kissé mérséklődő, de mindvégig töretlen népszerűségű ragyogás után az Alfa Romeo 156-nak befellegzett - de legalább nem utód nélkül szűnik meg, mint mondjuk a Lancia Lybra. Helyét a következő generáció veszi át, amely először is a Forma-1 hőskorában már világbajnok autó nevét kapta, másrészt némileg kevesebb olaszságot tartalmaz. Az Alfa Romeo 159 születésénél ugyanis már a Fiatnál néhány hónappal ezelőttig tulajdonostárs GM is bábáskodott.
Mikor először hallottuk a hírt, az alfás topikban azon röhögtünk a márkafanatikusokkal, hogy na, majd a Vectrákban is jó kis Alfa V6-ok lesznek. Ezzel szemben a vezetőség lépése az Alfa V6 motorblokkok gyártásának leállítása volt. A TS, JTS és JTDm motorok továbbra is ott készülnek, de a V6 blokkok már a GM gyáraiban. Ilyen előzmények ismeretében leginkább az érdekelt, mennyi maradt az érzésből, amit csak az olaszok tudtak autóba ültetni. Így ahelyett, hogy elfogultságom eltakarta volna a hibákat, már szinte maximalista kötözködésbe ment át. De pórul járt, mert a 159-nél csak olyan hibákat talált, amiket még leírni is nevetséges. Nem is teszem.
Bár a 156 a maga idejében nagy durranásnak számított, akkora lépésnek nevezném a 159-et, mint amekkora a 155 volt a kilencvenes évek elején. Az is új tulajdonos első modellje volt, új koncepcióval: elsőkerék-hajtás. Pontosan ez a helyzet a 159-cel is. A karizmatikus megjelenés javarészt a Giugiaro-műhelynek köszönhető, és valljuk be, az Alfáknak mindig is ez volt az elsődleges nemi jellegük.
A méreteket tekintve talán a 166-hoz járunk közelebb, pedig ez még mindig az eggyel kisebb kategória, hiszen tervben van már a 169 is. Talán azért növelték meg, mert nagyobb területen könnyebb szépet alkotni. A Feszty-körkép sem ütne nagyot miniatűrben. A brutálisan agresszív orr a Brera tanulmányautó szemeit kapta. A kétszer három (plusz köd-) lámpa, a beléjük húzott szemöldökkel teljesen egyértelműen azt sugallja az utolérteknek, hogy "húzzatok előlem, én vagyok az erősebb". De a kevésbé agresszívak is megtalálják benne a saját lelkiviláguknak megfelelőt: vízipók morcos.
A középről, az Alfa-pajzsról induló domborulat végigfut az autó oldalán is, így kissé volvós, mégis egyedi ablakpárkányt képez az utasoknak. A kilincsek is teljesen új tervezésűek, elnyújtott keskeny vonalukkal megtörik a fényjátékot. A hátsó ajtó kilincse is a normálnak nevezhető helyre került, de sajnos a korábbi, C-oszlopba bújt területtel még mindig nem tudtak mit kezdeni, így az hülyén kacskaringózik, akárcsak a 166-nál. Pedig ha már a padlólemeztől kezdve a legutolsó ponthegesztés helyéig mindent újraterveztek, akkor erre is fordíthattak volna több energiát.
Levezető körök a hitetlenkedőknek
Az Alfákat
a nyolcvanas években a karosszéria korróziója miatt nem
szerették. A következő generációkra ezt kiküszöbölték, viszont
a bosszantó elektronikai hibák miatt továbbra is fekete bárány
maradt az Alfa Romeo. Ezekben az autókban egyébként általában német
eredetű volt az elektronikai együttes, míg a hőn szeretett és
dicsőített német autókban olasz...
Na most a 159-re minden a helyére került.
No korrózió, az elektronika pedig Magnetti Marelli... A
gyártó önbizalmát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a
159-vásárlóknak 3 évig vagy 120 000 km-ig ingyenesek a kötelező
szervizek! Olajcsere és társai maximum az elvesztegetett időbe
fájnak.
A műszerfal változatlanul a vezető felé fordul. Tulajdonképpen erős fészliftnek lehetne nevezni, mivel nagyjából minden ugyanott maradt, csak a vonalakat simogatták le. A kormány mögötti műszerek kikerültek a csövek aljából, és bár most is két kerek domborulat burkolja őket - a csőhatás megmaradt -, jobban láthatóak a mutatók, az egész ergonomikusabb. A középkonzol fő helyét a sok DIN méretű navigációs kijelző foglalja el - legalábbis a navigációs kijelzős változatokban. Mivel nekem csak két ilyenhez volt szerencsém, nem tudom, hogyan néz ki a fapadosabb. Nekem a 3D-s térkép volt újdonság.
A bemutatóra kapott autókban iszonyatosan szép bőrülések voltak, és az ajtókárpit bordázatai is a 156-utódságot sugallták. Összhatásból jeles. Zaj menet közben sincs az utastérben, inkább a túlzott a csend a jellemző. A szakértők sokat beszéltek valami 67 decibelről, de nem figyeltem oda, mert a V6-hang nem a műszerek mutatóiról nézve élvezetes. Eszembe jutott, hogy több márka bemutatóin is előfordul, hogy erőteljesen befolyásolják a sajtót: a tesztautókban a műszerfal alá is tesznek burkolatot, és az apró illesztési helyeket kiragasztják filccel, így aztán síri csönd van.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
