Halkabban hörög az új Puma
Ford Ranger XLT – 2012
Valamivel több mint egy éve járt nálunk az előző Ranger XLT felszereltségben. Azóta nagy változások történtek a modell életében.
A motor összement egy picit, így már az új Puma, az euro 5-ös 2,2 literes hajtja az új Ford pickupok többségét. A lóerőben nem történt sok változás, az mindössze 7-te lett több, a nyomatékban annál inkább, hiszen az új motor már 375 Nm-t ad le a régi 330 helyett 1800-as fordulaton. Nem csak erejében, hangjában, illetve a hangtompításban is sokat javult a kocsi. Bár még mindig megvan a tradicionális Ford kisteherautós kerregés, de már lehet akkor is rádiót hallgatni, ha kimegyünk az autópályára.
A platón főképp széltébe nőtt meg, több mint tíz centivel lett szélesebb, így már széltében-hosszában 156 centi. A platóbélés, aminek a fényezett raktérnél nem kell ecsetelnem az előnyeit, széria, akárcsak a rejtélyes 12 voltos csatlakozó a kerékíven. A növekedés persze nem állt meg a platónál, a tengelytáv 30 centit nőtt, míg a kocsi hossza már több mint 5,3 méter. Lassan utoléri amerikai nagytestvérét, az F150-est, ha így folytatja. Persze így egyre kevésbé alkalmas a terepjárásra, de komolyabb terepre nem is ezeket veszik, hiszen az alattuk lévő technika leginkább arra jó, hogy ha a saras szántásba ki kéne menni, ne okozzon gondot. Mondjuk a szabad hasmagasság csak 2 centivel nőtt, így már majdnem 30 centi bukkanón kelhetünk át odaverés nélkül, és egy hirtelen elénk ugró 80 centi mély pocsolya se okozna gondot.
Isuzu D-Max | Nissan NP300 | Mitsubishi L200 | VW Amarok | Toyota Hilux | Ford Ranger | |
Hossz | 5295 | 5260 | 5045 | 5254 | 5255 | 5359 |
Tengelytáv | 3095 | 3000 | 2950 | 3095 | 3085 | 3220 |
Hasmagasság | 225 | 205 | 230 | 249 | 212 | 229 |
Platóhossz | 1552 | 1485 | 1505 | 1555 | 1547 | 1560 |
Platószélesség | 1530 | 1390 | 1470 | 1620 | 1515 | 1560 |
Plató belső magasság | 465 | 435 | 460 | 508 | 450 | 511 |
Fordulókör | 13,1 | 12 | 11,8 | 12,9 | 12,2 | 12,7 |
Első terepszög | 30 | 33,4 | 31 | 28 | 30 | 28 |
Hátsó terepszög | 23 | 24,9 | 31 | 23,6 | 26 | 28 |
(Minden modellnél a duplafülkés kivitelt vettem figyelembe.)
A kocsi hátsó futóműve még mindig az egyik legpattogósabb a pickupok között, de hát ha egy tonnát lehet felhajigálni a platóra, akkor sajnos ez ilyen. A rugókat a teljes terhelésre méretezik, így, hacsak jó Ladás szokás szerint nem pakolunk pár cementes zsákot a végébe, bizony minden úthiányt megérzünk utazótempóban. Engem annyira nem zavart, csak a hátul ölő utasok reklamáltak néha amikor körpályára álltak egy komolyabb kátyú után. Amúgy látszik a tendencia, hogy azért gondolnak a hátsó utasokra is. Már normális méretű a hátsó sor, van lábtér, karfa és villanyablak. Csak a szellőzés hibádzik kicsit, középen elfért volna még egy rostély, mint a Goában.
A kocsi alatt a futóműben nagy változás nem történt, elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, hátul laprugós és merevtengely, mint szinte minden hasonló autóban. A fejlődés jegyében már rengeteg hárombetűs kütyü és bekerült a kocsiba. A vezetőt és az utast immár rengeteg lufi védi, így a Ford Ranger volt az első, ami kiemelkedett a siralmasan végző mezőnyből az EuroNCAP teszteken, mindjárt 5 csillaggal.
A külalakban az első, ami feltűnt, a dizájnelemek eltűnése. Egy csomaggal feljebb került a krómrengeteg, így például a funkcionálisan kevéssé hasznos kamu krómozott bukókeret is. Lett helyette szép idomvasból hajlított, színre fújt védőrács, amire nyugodtan ráfektethetjük a túlnyúló bármit, amit szállítanánk, és a kihajtható kis füleknek köszönhetően oldalirányba se kezdenek menekülni. A lépcsőtől még nem tudott elszakadni, bár az nem tartozik a csomagba, feláras extra. Ezzel a kiegészítővel csak két bajom van, egyfelől ronthatja a hasmagasságot, másfelől koszos időben vagy távolugrásban szállunk be a kocsiba, vagy garantáltan összekenjük vele nadrágunk szárát.
Az utastérben a globális gyártás jegyében immár a Fiesta középkonzoljával találkozhattam, ahova végre bejutott az USB port is, ami nekem nagy öröm volt. Az ülésnek viszonylag jó volt az oldaltartása és hosszabb úton se gyötört meg nagyon. A tárolórekeszekbe mindenemet be tudtam szórni és szomorúan láttam a kis tekerőt, amivel az összkereket és a felezőt kapcsolhatjuk, utóbbit menet közben is. Azért az a szép nagy kar férfiasabb volt, de persze erre halad a világ, nincs mit tenni, lassan kihalnak a full mechanikus kapcsolók. Persze csomagtér még mindig nincs, de pozitív, hogy már kezdik felfedezni a hátsó ülés alatti helyet, és legalább két kis zárható rekeszt kialakítottak.
Árában is sokat változott, az egy évvel ezelőtti modell annyiba került, mint most a Ranger alapváltozata, ami 5.6 millió nettó forintot jelent. A nálam lévő XLT 6,43 millióba kerül. Az idei év másik újdonságából, a D-Maxból ennyi pénzért az LS Pluszt kaphatnánk meg 163 lóerővel és 400 Nm-el, egyébként szinte ugyanilyen felszereltségű, az egyetlen komolyabb plusz az automata klíma.