Terep, szántás, vasúti vontatás in einem

2005.03.24. 11:03

Adatlap Unimog U400 U400 - 2000

  • 6374 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 231 LE @ 2200 rpm
  • 810 Nm @ 1200 rpm
  • Végsebesség:
    85 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 40 000 000 Ft

A náci Németországban megálmodott gépezet ma már kettős életet él. Sokak szemében szimbólum, sporteszköz vagy emléktárgy, mások nap mint nap lehúznak vele egy-egy 8-10 órás műszakot. De miben rejlik a töretlen siker titka?

Közel hatvan év történelme és több mint 300 000 eladott Unimog ellenére kevesen tudják, mit is rejt a fantasztikus szerkezet. Valami olyasmi született a háború után Németországban, amit azóta sem tud senki fölülmúlni. Van, aki a rozsdásodó, elhanyagolt példányokat kutatja öreg házak udvarán, hogy felújítsa és eredeti pompájában újra alkalmassá tegye a munkavégzésre. Mások a hetvenes-nyolcvanas években gyártott típusokból készítenek szinte minden akadály leküzdésére alkalmas terepjárót, amellyel aztán kegyetlen, embert és gépet próbára tevő truck trial teherautó-akadályversenyeken indulnak. Végül komoly cégek is használják mindennapi munkájukhoz az Unimog régebbi és legújabb modelljeit.

Egy vadonatúj U 400-as szemrevételezésével kezdtem, ahol hamar kiderült, hogy rengeteg mindent kell jól eltalálni ahhoz, hogy szinte tökéletes születhessen. Az Unimog valódi unimogságát képviselő része tulajdonképpen az alváza, a futóműve és az ezekhez kapcsolódó hajtáslánc. A robusztus szerkezetre épített fülke, amit valójában Unimognak látunk, ma már csupán könnyűszerkezetes műanyag kalitka, hogy a vezetőnek is legyen hová ülnie. De egy Unimogon a fülke a legkevésbé fontos.

Az Unimog olyan egyedi, olyan megismételhetetlen, hogy már a szocializmus idején is jutott belőlük hazánk útjaira. Közel harmincéves darabok még ma is ifjonti lendülettel sózzák útjainkat fagyos, téli reggeleken. Mert ha az alváz bírja a terhelést, sőt a túlterhelést, mégis kellően rugalmas szerkezetű, hogy még ilyenkor se törjön el az első nagyobb gödörben, az örök élet szinte biztosított. Ehhez már csak egy megfelelően nagy szabad hasmagasságú futómű kell, és nincs akadály az Unimogok előtt. Ez az a pont, ahol a tervezők igazán nagyot alkottak.


Az 1956-tól gyártott 411-es

Létezik ugyanis merev tengely és egyéni felfüggesztés is, de egyik sem biztosítja, amire a legnagyobb szükség van: a szabad belső teret. Ezért olyan kialakítást kellett találni, ahol a hajtás becsatlakozása nem a kerék középpontjában, hanem annál magasabban lehet. A megoldás a portáltengely volt. A szerkezet lényege tulajdonképpen egy függőlegesen álló lapos dobozban elrejtett fogaskerékpár, ahol a felső fogaskerékre csatlakozik a féltengely, az alsóra pedig a kerék csonkja. Így pont egy fogaskeréknyivel feljebb kerülhetett a meghajtás, ezzel együtt a differenciálmű és az egyéb segédberendezések. Ezután már csak kellően magas kerekeket kellett szerelni a csonkok végére, hogy olyan terepkarakterisztikájú gép jöjjön létre, amelyet nincs bakhát, ami megállásra kényszerítene. Most már csak egyvalami hiányzik.

A tengelyek hosszirányú elhelyezésével is megfontoltan kellett játszani az igazi sikerhez. De itt egyszerűbb volt a feladat. A lényeg, hogy minél közelebb legyenek egymáshoz, mégis minél inkább az jármű szélén. Ezáltal meredekebb domboldalhoz érve először a kerék, és nem az jármű orra éri el azt. Az kipróbált U 400 akár 31 fokos, azaz 60%-os emelkedőre is könnyen felkap, minimális túlnyúlásainak köszönhetően pedig még a hátulja sem ér földet. A rövid tengelytáv azonban a dombtetőre érve jön igazán jól. Amikor az első kerekek már a vízszintesen vannak, de a hátsók még a domboldalon lógnak, egy hosszabb konstrukció könnyen felakad, aztán se előre se hátra. De a jellegzetes Unimog-felépítés mellett ez biztos nem lehet gond.


A Daimler-Benz stuttgarti repülőgépmotor-gyártó üzemének vezetője, Albert Friedrich fejében még a második világháború alatt született meg egy olyan traktor gondolata, amely, ha kell, szánt, és jó terepjáró képessége mellett nagy sebességgel képes a saját platóján szállítani a munkájához szükséges eszközöket. Fontos szempont volt a négykerék-meghajtás és az elsőkerék-kormányzás, de valami új megoldáson törte a fejét. 1943 végén az akkori amerikai pénzügyminiszter kidolgozta a Morgenthau-tervet, ami szerint Németország iparától megfosztott agrárállammá degradálandó. Ez kedvezett volna Friedrich mezőgazdaságigép-gyártó törekvéseinek. A világháború után a náci rezsim harci eszközeinek tervezésében való közreműködése miatt távoznia kellett a Daimler-Benz cégtől.

A magával vitt tervek alapján folytatta munkáját, és gyorsan új társakat keresett. A Daimler-Benz a sikerek láttán ismét az elbocsátott mérnök felé fordul, és 1951-ben, a 600. eladott Böhringer Unimog (németül UNIversalMOtorGerät) után visszavásárolja a gyártási jogokat. 1951 júniusától Daimler-Benz Unimog Model 2010-esként, kezdték értékesíteni az első Mercedes-emblémás Unimogot, a 401-est.


A katonai szállító, mint hobbiautó

Néha viszont össze-vissza szórta a kerekeket elnyelő gödröket a tervező keze. Ilyenkor a tengelyek speciális keresztirányú felfüggesztéseiknek köszönhetően akár 30 fokos szögben is bedőlhetnek az alvázhoz képest. Így a két tengely extrém esetben 60 fokos szöget is bezárhat, ami már több mint elég még a legvadabb terepeken is - ilyenekkel általában csak ügyességi versenyeken találkozhatunk. A vezetőnek csupán annyi a dolga, hogy megfelelő vonalon vezesse a kerekeket, nehogy lecsússzon egy nagyobb árok széléről, mert bármilyen strapabíró is az Unimog, nehéz terepen, gyakorlat nélkül könnyen bajba kerülhet.

Hummer, busz, portáltengely


Portáltengely
Az Unimoghoz kifejlesztett portáltengelyt ma már más márkákban és más típusú járművekben is alkalmazzák. Terepjárók terepjáró-képességének növelésére ideális szerkezet, de olyan helyeken is találkozhatunk vele, ahol nem a szabad hasmagasság, hanem a belső tér növelése a cél. Alacsonypadlós városi buszokban a terepjáró-elrendezéshez képest fordítva, a tengely középpontját a kerékközéppontnál lejjebb süllyesztve szerelik be, így a padlómagasság további csökkentésében játszik szerepet. Az Unimog után a legismertebb és sokak által igen kedvelt portáltengellyel szerelt jármű mégis a Hummer H1, amelynek nem csak katonai, hanem civil változata is ezzel a megoldással készül.

Vannak kevésbé tökéletes terepjáró képességű Unimog modellek - hosszabb plató, nagyobb tengelytáv. Az UGN családba tartozó U 300 / U 400 / U 500-as típusokat tökéletes kilátást lehetővé tevő fülkével szerelik. Ez ám az igazi munkagép! Két vagy három személy számára elegendő a hely, mégis inkább traktorhoz hasonlítható, nem annyira szállítójárműhöz. Találkozhatunk hagyományos acél teherautó-fülkével szerelt Unimogokkal is UHN fedőnéven. Ezek az U 3000 / U 4000 / U 5000 számot viselik kialakítástól függően, és a dupla kabinos változatban akár egy hatszemélyes favágó brigád is kényelmesen elfér.


De az igazi, a legjobb, a legszebb, a műanyagkabinos U400-as. Kialakítását tekintve semmiben sem tér el az ős Unimogtól. A dombok, a kátyúk, az erdők nem változnak, miért változnának az Unimogok? Talán csak némi magasságnövekedés tapasztalható, mivel a közel három méteres fülke majdnem kétszer olyan magas, mint az első sorozat nyitott vezetőállása. Ezen kívül talán a semmivel össze nem hasonlítható modularitása az, ami a nem nagyon létező konkurensek fölé emeli.


A tolólap és a takarítógép extra

Mert ha úgy döntünk, vásárolnánk egy csupasz U 400-ast körülbelül 32-33 millió nettó forintért, valószínűleg megkaphatunk hozzá szinte bármit, amit csak el tudunk képzelni (olyasmit is, amit nem). Csupán találjuk ki, mire használnánk, és nézzük ki a feladathoz legmegfelelőbb felépítményt akár a Mercedes valamely hivatalos gyártójának, akár egy hazai felépítmény-készítő kínálatából. Egy tolólapot Magyarországról akár másfél millióért is beszerezhetünk utólag, míg a német példányok két és fél millió körül kezdődnek.

Az oldalról ajánljuk

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

38 perce
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43