A jogsi mindig veszélyben

2004.08.19. 10:38

A Renault kacsaseggű izomautója egyedülálló jelenség a piacon. Kétliteres turbómotort, benne 225 lóerőt pakoltak egy vitatott külsejű, nevében kupé, valójában ufó formájú karosszériába, adtak hozzá bőrkormányt, fémpedált, sportülést a fíling végett, végül jókora kerekeket az egész alá, hadd menjen. Megy, nem is akárhogy.

csik.jpg
 
  Minek nevezzelek?
 
  Már az elején kínos helyzetben vagyok, hiszen nem tudom, hogy hívják az autót. A Renault árjegyzéke szerint egyszerűen Renault Sport, Gracza kolléga szerint Mégane RS, szerintem meg Renault Mégane Coupé Sport, mert ez az alsó-közép Renault-modellcsalád háromajtós modellváltozatának Sport elnevezésű, egyetlen felszereltségben létező konfigurációja. Az importőr a Renault Mégane RS-t javasolta, amit el is fogadnék - ha nem lenne az autóból ötajtós verzió is.

Hiába mondogatta a tesztautót megtekintő ismerősök némelyike fitymálva, milyen hülye formájú a Mégane fara, nekem bizony a Coupé hátulról a legkívánatosabb. A két, ötszögletű, szépen domborított lámpatest között ívelődik a jelenkori autógyártás egyik legigézőbb popsija, alatta látványos, öblös kipufogóvégekkel. Oldalról az első lámpa elvékonyítására visszakacsintó háromszegletű kis pótindex, a fémes típusjelzés és kilincs, az ablakok harmonikus, szimmetrikus ívelése - no meg a nyolcküllős, 18 hüvelykes, az alapfelszereltséghez tartozó kerekek határozzák meg a Mégane Coupé karakterét.

Az autó arca is megkapó, a mai autók túlcicázottságától mentes, xenonlámpát csillogtató fényszórók, az emblémával szépen kettéosztott hűtőmaszk így egyben eleve bájos látványt produkál, az RS-séget pedig a leengedett kötény két szélére dudorított ködlámpák adják. Tesztautónk még felülről is sajátosan szép volt: a tetőlemez helyett begittelt, hatalmas üvegablak nyitva is, csukva is jól áll a Mégane-nak.

Beülve a cseppet sem szokványos külsejű autóba az első érzés a döbbenet: sima, fekete Mégane-belső, semmi húdeextra, a sportos dizájn csak a fémpedálokon, a műszeregyüttes környékén és a váltókar alatt elhelyezett egyszerű, de szép fekete fényes műanyagbetéteken, az üléseken és a narancssárga biztonsági öveken lelhető fel. A figyelmes szemlélő még azt is észreveheti, hogy jó fogású, de kissé jelentéktelen külsejű sportkormányt és váltógombot, a sportülések feláras bőrhuzatát és az ajtókárpitot az övvel - és esetünkben a fényezéssel is - harmonizáló narancsszínű cérnával varrták. Visszafogottan sportos, kicsit németes hangulat.

A lényelemre a Mégane Coupé-ra saját kategóriájában éppúgy nem lehet panasz, ahogy napjaink egyéb alsó-közép francia autóira sem. A 225 lóhoz igazított futómű csak kimondottan rossz állapotú utakon (pl. Budapest) pengeti a gerincet, egyébként feszesen, határozottan csillapít, de nem sportautósan durva. A francia Golfoknál kötelező elektromos extrák, az automata klíma (nagyszerűen működik), automata fényszóró és automata ablaktörlő is megvannak, a Coupé Sportot is a Mégane kulcsmentes kártyás rendszere nyitja-csukja, dupla zárgombnyomásra felhúzódnak az ablakok, és becsukódik a tető.

Sportkupéhoz (valójában persze hot hatch, egy kupé máshogy néz ki) méltatlanul hátul is egész jól el lehet férni, persze csak két embernek. Elöl középen a könyöklő alatt mély szekrény található, hátul a lehajtható könyöktámaszban meg ott lapul minden piás írástudó álma, a két pohár mellé három tollat is megtartani képes kis irat- és bárszekrény. A jövő kis Schumacherjeit a sportos Mégane-ban is Isofixszel rögzíthetjük. A kényelemmel kapcsolatban tanultam valami újat is a Renault weboldaláról: az automata villanyablak neve mától légyen impulzív ablakemelő!

Az ergonómia területén sikerült felfedeznem azt a két hibát, ami végre némi kritikai szellemet csempész a gusztustalanul csöpögő imádathömpölybe. Az egyik az ajtó becsapásának nehézsége. A hatalmas és súlyos ajtókat csak a könyöklő végén elhelyezett kapaszkodóval lehet behúzni, ami tágra nyitott ajtónál a rövid erőkar és a hosszú, nehéz ajtó miatt nem egyszerű. Az ajtó közepén pedig nincs egyetlen megragadható porcika sem, csak az - egyébként nagyon praktikus - ajtózseb tetejét felnyitva, a zsebbe kapaszkodva lehet megkönnyíteni a dolgunkat. Akármilyen macerás, még mindig jobb így bezárkózni, mint kidülledő szemmel húzni a fogantyút.

A másik gond valószínűleg a fémpedálok számlájára írható: nem túl széles 43-as sportcipőm simán beszorul a fékpedál és a középkonzol pillére közé. Érdekes módon fékezéshez kifelé rántva a lábamat ez a kellemetlen gond soha nem jelentkezett.

Az oldalról ajánljuk

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

13 perce
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12