2008.07.10. 11:13

A Mitsubishi Outlander bő 1,6 tonna, ami hatalmas előny egy balesetben. Amikor viszont hasonlóval akad össze, romlanak az utasok esélyei.

Amióta összetörték az NCAP-laborban, azóta kiderült, hogy Európában Citroën C-Crosser és Peugeot 4007 néven is megvásárolható a Mitsubishi Outlander. Mindenesetre csalódást kelthet a négycsillagos eredménye, de akármennyire is hozzászoktunk, a saját kategóriájában még messze nem általános az öt csillag. Mindössze a Ford Kuga, a Land Rover Freelander és a VW Tiguan volt képes erre a mutatványra. Azon pedig felesleges lenne törni a fejünket, hogy egy hétüléses, 1,6 tonnás autó mit keres a kis SUV-k között, a Pajero Pininnel egy kalapban. Iderakták és kész, generációkon keresztül itt fog figyelni az Euro-NCAP-nál.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 32
Frontális: 12 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 35
Gyalogosbiztonság: 17

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A teszt ugye azt modellezi, hogy mi történik, amikor egy vele egy tömegű társával akad össze az autó, tehát ilyen értelemben nagyobb biztonságot nyújt az Outlander, mint például egy kiskocsi. A vele összemérhetőkkel frontálisan karambolozva azonban oda a nagy test előnye. Az autó orra a félátfedéses ütközés során erősen deformálódik, alaposan megszenved az 1,6 tonna mozgási energiájának felemésztésével. Az utascella viszont stabilan vészeli át ezt az időszakot, tehát elvileg az utasoknak is jók az esélyei. A teszt során azonban kiderült, hogy az elöl ülők lábai alaposan nekicsapódnak a műszerfal alsó részének, magyarul nem jó lábszárnak, térdnek és combnak lenni a dummyn. A videó egy érdekes meglepetéssel is szolgál: az ütközés oldalán a függönylégzsák is beindult. Arról nem szól a fáma, hogy ez szándékos-e, mindenesetre szokatlan.

Az oldaütközési teszten lényegesen jobban szerepel a Mitsubishi, maximális pontszámot kap. Itt már okkal durrant be a függönylégzsák, hatékony védelmet nyújtva.

És ha már függönylégzsák, jöhet a harmadik Outlander szétzúzását mutató videó, az oszlopteszttel. Itt két pontot rabolt, ez is a maximális.

A gyermekeknek közepes védelmet nyújt az Outlander, pedig jófajta Britax-Römer Isofix üléseket írt elő nekik a gyár. Főleg a hároméves kicsit szimuláló bábu kapott nagyot, de a másfél éves mellkasi gyorsulása is nagynak találtatott. Elöl kikapcsolható az utaslégzsák, de ott amúgy nincsenek Isofix-csatlakozók. Szokás szerint nem találják elég feltűnőnek a hátsók jelzését. A szokás hatalma.

Az Outlander a "csak a fejét, hogy meg ne sántuljon"-elvet követi, hiszen pihepuha lökhárítója simogatva üti ki a gyalogos lábait, hogy aztán annak a fej kemény részeknek csapódjon. Ezért a két csillag.