Tüzet nyit a Tigris tank, dörögnek az MP40-es Maschinenpistolék a német gyalogosok kezében. A csatamezőn ide-oda cikázik egy kis terepjáró. Smith rádiós vadul tekergeti a gombokat készülékén, az utasülésről mindenfelé egyszerre lő szolgálati M1-es gépkarabélyával Johnson hadnagy. Valahogy így képzelem el tesztautónk fiatalságának dolgos mindennapjait.
Addig is: köszönjük a lehetőséget
az
Old Chip és
Old Rent Kft.
-nek!
Uramisten, a Jeepre szegecselt kis plaketten 1942 olvasható, máma meg 2005 van: akárhogy számolom, ez az autó 63 éves. Nem úgy néz ki. Formáját, arányait kizárólag a funkcionalitás határozza meg (l. a keretesben), mégis kellemes a szemnek, felhajtott ponyvatetővel vagy lehajtott szélvédővel egyaránt. Mindenütt kilátszik a pőre technika, a hűtő alatt, a kerekek mellett nem átsejlik, hanem ott vannak a létraváz és a merev tengelyek, sehol egy fikarcnyi l'art pour l'art díszítés, és épp ez benne a szép.
Az autó előéletéről semmit sem tudni, annyi biztos, hogy eredetileg nem sivatagi változat volt. Csak hát annyi a zöld Willys világszerte, hogy a tulajdonos inkább a homokszín mellett döntött. Az igazi guruk le is buktatnák az autót, hiszen a valóban sivatagba készült Willyseken egyáltalán nem volt hűtőrács. Kamu a szám is a motorháztetőn, a tevés tábla meg az angol afrikai egységek védjegye volt. Viszont tagadhatatlanul jól néz ki a lökhárítóra feltekert korhű vontatókötél mellett.
A többi kiegészítő sem ehhez az autóhoz tartozott, viszont mind korabeli, és valóban a Willyseket szolgálta. Ilyen a rádió és az antenna, az ásólapát, a fejsze és a kis csákány, US feliratú vászontokban. A sofőr bal lábánál, kívül lévő kis réztartály funkciójáról megoszlottak a vélemények, de a Pyrene felirat inkább utal tűzoltáshoz való segédeszközre, mint olajzóra. Valami lötyög benne, az biztos. Hátul a pótkerék mellett (Taurus, mit tegyünk, a régi már elporladt) egy tízliteres benzinkanna található nyomott USA felirattal, hozzászíjazva egy összehajtható vászon vödör. Hűtővízpótlásra, például.
A Willys Jeep születése
John North Willys 1908-ban fogta magát, és megvásárolta
az indianapolisi székhelyű Overland Automotive Companyt, az
1903-ban alapított Standard Wheel Company autógyártó részlegét.
A cég tovább gyártotta Runabout modelljét; a típus rendkívül
népszerűnek bizonyult, a kapacitás pedig szűknek. Így a cég az
ohioi Toledóban 1908-ban új üzemet nyitott, és ideköltöztette
teljes autógyártási tevékenységét.
1912-ben megalakult a Willys-Overland Company, és megkezdődött a Willys-Knight, később a Whippet modell gyártása. A gazdasági válság után a cég csődöt jelentett, majd újra átalakult, új neve: Willys-Overland Motors Inc. Ez volt az a vállalat, amely 1939-ben jelentkezett az amerikai hadsereg tenderére.
A US Army korszerűtlen, javarészt az első világháború idejéből származó könnyű járműveit (oldalkocsis motorok, módosított Ford T-modellek) kívánta korszerűbbre cserélni. A kiírás szerint a hadseregnek 600 font terhelhetőségű, 80 hüvelyknél kisebb tengelytávú, 40 hüvelyk alatti magasságú, téglatest formájú, lehajtható szélvédőjű, kapcsolható összkerékhajtású gépre volt szükége.
A kiírásban szerepelt még a .30-as géppuskaállvány elhelyezésének lehetősége, hidraulikus fékrendszer és olajfürdős légszűrő is. A végsebességet szilárd talajon minimum 50 mérföld/órában határoztak meg, a járműnek 45 illetve 40 fokos első és hátsó terepszöget kellett biztosítania. A motornak legalább négyhengeresnek kellett lennie, és nem használhattak alumíniumot a hengerfejben.
A 135 cégnek elküldött felkérésre végül hárman válaszoltak: a Willys-Overland, a Ford Motor Company és az American Bantam Car Company. A különböző források különbözően emlékeznek a konkrétumokra: némelyek szerint a Bantam terveit az Army átadta a másik két delikvensnek, mások szerint a prototípusok épp a nagyon egyértelmű igénymegfogalmazás miatt sikeredtek egyformára. Ami biztos: a Bantam lett kész egyedül határidőre, ők kaptak megbízást egy hetvendarabos próbaszéria gyártására, amelyben nyolc négykerékkormányzású autónak is lennie kellett. A hadsereg tesztjén elbuktak az autók, így az Army a Willyst és a Fordot is kipróbálta. A Willys bizonyult a legjobbnak és a legolcsóbbnak.
1941-ben aláírták a szerződést, a Willys modellek mellett - biztos ami biztos - a Fordot is megtartották mint beszállítót. A 40-es években 350 000 Jeep készült, darabjáért 738 dollárt és 74 centet fizetett a hadsereg.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
