Gyenge felhozatal

2006.03.07. 08:58
A szezon első valamirevaló európai autókiállítása nem igazán kényeztette el a négykerék-hajtású modellek szerelmeseit.

Előfordult néhány terepjáró-külsejű jármű, de ezek jelentős részben tanulmányautók, a sorozatgyártású újdonságok közt csak elvétve akadt egy-egy négykerék-hajtású, azok is inkább szabadidő-autók vagy négykerék-hajtású személyautók. A helyzet persze érthető: a gyártók az év eleji amerikai kiállításokon - januárban Detroitban, Los Angelesben, februárban Chicagóban - ellövöldözték puskaporuk legjavát, a legfontosabb bemutatókat - többek közt az új Jeep Wranglerét vagy a Mercedes GL-osztályét - már régen megtartották az Atlanti-óceán túlpartján, nekünk csak a maradék jutott.

Sorozatgyártású újdonságok:

Audi Allroad

A Q7-esen kívül az Audi kínálat leginkább terepjárószerű darabja, lényegében egy A6 Avant átalakított futóművel. A márka egykor az Allroad első generációjával indult el a terepjárók irányába, de a második bemutatója sokat váratott magára. Nem csoda, sokáig még az Audinál sem tudták eldönteni, a Q7-es mellett életképes lesz-e a drága magasított kombi. A típus rajongóinak szerencséjére időközben a Mercedesnél elkészült a hasonló koncepciót képviselő R osztály, így az új Allroad is zöld utat kapott.

Az új típus motorválasztéka és erőátviteli rendszere lényegében A6 Avant Quattróból származik, a terepjárós stíluselemekkel feldíszített karosszérián kívül egyedül az ötféle hasmagasság beállítására képes, légrugózású futómű újdonság rajta. Érdekesség, hogy Észak-Amerikában nem tervezik a forgalmazását, ennek is köszönhető, hogy a bemutatója a Genfi Autószalonra maradt.

Kapcsolódó hír

Chevrolet Captiva

A koreai GM–Daewoo első saját tervezésű szabadidő-autóját elsősorban az európai piacra szánta, nem csoda, hogy Genfben mutatták be. A Captiva külsőre terepjáróra emlékeztet ugyan, de - ahogy ezt a Chevrolet is elismeri - lényegében nem az. Egyrészt elsőkerék-hajtással is késztik, másrészt az összkerékhajtás is viszkókuplungos szükségmegoldás, hátra csak akkor jut nyomaték, ha az első kerekek már megcsúsztak.

A futómű is inkább a közúti használatnak kedvez: elöl McPherson rendszerű felfüggesztés, hátul több lengőkaros megoldás van. A motorválaszték egyelőre kéttagú: egy 2,4 literes, 142 lóerős benzines négyhengeres, lényegében Opel-fejlesztés, és egy új, 150 lóerős turbódízel. Az év közepén piacra kerülő Captiva persze kiváló választás lehet kirándulást kedvelő nagycsaládosoknak, hiszen létezik belőle hétszemélyes változat, és szilárd burkolatú földúton azért csak elboldogul valahogy.

Kapcsolódó hír

Spyker D12 Paris-to-Peking

A holland csoda olyan lehet a terepjárók közt, mint a Ferrari Enzo a sportkocsik, vagy a Rolls-Royce Phantom a limuzinok között: túl drága, túl gyors és túl ritka ahhoz, hogy az autósok nagy részénak többet jelentsen ködös, elérhetetlen álomképnél. A VW Touareg-főegységekre épülő jármű egy kupé külsejét ötvözi egy négyajtós, négyüléses hobbiterepjáró praktikus erényeivel és egy szupersportkocsi menetteljesítményeivel. Az 500 lóerős szörnyeteg műszaki megoldásairól egyelőre keveset tudunk, ami érthető, hiszen csak a jövő év végén kezdik gyártani, de nem kétséges, hogy a D12 tökéletesen kielégíti majd az arab olajmilliárdosok igényeit.

Kapcsolódó hír

Daihatsu Terios

A japán gyártó Európában is bemutatta apró terepjárójának második generációját. Japánban forgalmazák már egy ideje Daihatsu Be Go, illetve Toyota Rush néven. Az alapkoncepció az elődmodellhez képest nem változott sokat: elsősorban városi terepjárónak szánják, erre utal az 1,5 literes benzinmotor is. Ugyanakkor az új Terios terepen tartogat néhány kellemes meglepetést is. A 190 mm-es hasmagasság, a rövid - 2,58 méteres - tengelytáv és a viszonylag kis első és hátsó túlnyúlások révén könnyebb terepen viszonylag kicsi az elakadás veszélye.

Az első terepszög 38, a hátsó pedig 37 fok, nem is rossz egy ilyen puhánykülsejű apróságtól. Ráadásul az erőátviteli rendszer alaphelyzetben 50-50%-ban osztja el a nyomatékot a két tengely között, és az utastérből kapcsolható elektronikusan vezérelt differenciálzár is komoly segítség lehet egy-egy elakadásveszélyes helyzetben. Sajnos importőr híján márkatársaihoz hasonlóan a Terios sem kerül forgalomba Magyarországon, pedig jó alternatívája lehetne a Suzuki SX4–Fiat Sedici párosnak.

Suzuki SX4

Manapság a csapból is a Suzuki új modellje folyik: az utcán és a kereskedőknél is találkozhatunk vele, furcsa, hogy a hivatalos bemutatót csak néhány napja tartották Genfben. Az első pillantásra praktikusnak látszó kompakt szabadidő-autóból ráadásul raliváltozatot is bemutatott a Suzuki, jövőre indulnak vele a WRC-mezőnyben.

Kapcsolódó hír , Kapcsolódó cikk

Santana PS10 Anibal Short Line

Talán az egyetlen igazi terepjáró-újdonságot az apró spanyol gyártó állította ki Genfben. A Santana PS10 Anibal láttán hamar rájöhetünk, hogy igazából egy Land Rover Defender-másolattal állunk szemben, csupán néhány formai részletben és 3 literes, 140 lóerős motorjában tér el az angol eredetitől. Sajnos azonban itt sem maga az autó az igazi újdonság, csupán az a tény, hogy elkészült a típus rövidebbik, háromajtós változata.

Kapcsolódó hír