- Az Év Autója blog
- Év Autója
- Mortefontaine
- év autója
- ev autoja
- coty
- mortefontaine
- peugeot
- 3008
- év autója 2017
Év Autója, Mortefontaine: Peugeot 3008 - 2017.
Meghajszolva már egész más
Volt már nálunk mindenféle dízel, de az Év Autója utolsó körös csoporttesztjén kivételesen egy pici, egykettes, turbós benzinesre tenyereltem rá. Mert ez egész máshogy érdekes ám.
Mortefontaine - Az Év Autója
A mortefontaine-i CERAM-tesztpályán zajló rendezvényt nem az autógyárak, hanem az Év Autója zsűri szervezi, a gyártók csak az autókat hozzák el maguk. Itt, Párizstól nagyjából 40 kilométerre, február végén, a végső szavazás előtt bő egy héttel minden évben vezetjük az utolsó, vetélkedésben maradt hét típus variánsait.
Az 508-assal kezdődött ez a megújulási folyamat, és már az is annyira más volt minden korábbi Peugeot-hoz képest - összeszedettségben, masszívságban, anyaghasználatban, egyfajta jó értelemben vett germanizmusban -, hogy azt hittük, innen nincs is tovább. Azóta csak kapkodjuk a fejünket, mert minden újabb Peugeot mélyebbre visz minket a sochaux-i Aliz csodaországába, tátottunk már szájat 208, 308, most meg aztán baromira a 3008 láttán. Nem egy patronjuk volt, most már látjuk, hanem egy egész tűzijáték-gyáruk.
Az 1,2-es, 130 lóerős, háromhengeres turbómotor a 3008-létra alsó lépcsőfoka. Nagy test (de sok-sok könnyű, masszív anyagból készül), pici motor, hát hogy lesz ebből autó? Mi viszi majd ezt? A hátszél? Hogy igazán rosszul érezze magát a nyomor-verzió, ki is vittem a Ceram sok-sok hosszú kanyarral és nyújtózó egyenessel telirakott próbapályájára.
Nehéz elhinni, de a motor nem bizonyult kevésnek. Az a vicc, hogy ekkora teljesítmény pont elég ennek a kaszninak, tényleg csak akkor van meg az iszapban gázolós, noszogatós érzés, amikor rövid derékszögű kanyarok egymásutánjából kell hirtelen kigyorsítani vele. Olyankor megbicsaklik az erő áramlása, rángat a hajtás, nem nagy a baj, de komfortzónán kívül erőlködünk. Nézzék csak a videót, annak főként a tesztpályás részét - a hét mortefontaine-i autó közül egyben nem erőlködött ennyire kamerát kezelő utas (Gajdán Miklós, Autó Magazin) és pilóta (Csikós Zsolt, totalcar.hu), hogy körbeérjen a pályán.
A szűk kanyarokkal tűzdelt, zúzós menés, úgy tűnik, nem a kedvence az űrjármű-belű Peugeot-nak - ilyenkor kiderül, ami laza használatban egyáltalán nem tűnik fel: a karosszéria billeg, a csillapítás kapkodva küzd Newton törvényeivel, a 3008-asra oly jellemző, ügyes összeszedettség elillanni látszik. De mihelyt vége a nagy kormányrángatásnak, a 3008 fejet emel, nyakkendőcsomót igazít, egy fújás után kihúzza magát, és máris megint békébe kerül egymással utas, autó, környezet.
Érdekes, hogy a kis benzines háromhengeres kapcsán - amitől tartottam - nem az derült ki, hogy a motor kevés (hiszen nem), hanem hogy a kézi váltós hajtáslánc rángatni tud, illetve hogy még ilyen szerényebb erőnlét mellé sem elég ügyes a futómű, ha valaki vadulni kezd a kocsival. Az ember mindig tanul.
Az utastérért, a formatervért, a kezelőfelületért továbbra is rajongok, s a tesztpályás tapasztalat se vont le sokat a 3008-as iránt érzett nagy tiszteletemből. De levont.
Hogy emlékezzenek, a következő hét autó maradt fenn a rostán, ezek közül lesz az egyik a 2017-es Év Autója, az eredmény a jövő utáni héten, március 6-án, hétfő délután háromkor, a Genfi Autószalon előestéjén derül ki:
- Alfa Romeo Giulia
- Citroen C3
- Mercedes-Benz E osztály
- Nissan Micra
- Peugeot 3008
- Toyota C-HR
- Volvo S90/V90