Nem csak árammal lehet olcsón és környezetkímélő módon autózni
Sokan, akik olcsóbban és zöldebben szeretnének autózni, a hibrid és az elektromos megoldások felé kacsingatnak, megfeledkezve egy kiforrott alternatíváról, az autógázról. Pedig ez is biztonságos, olcsó és környezetbarát megoldás, ráadásul a tévhitekkel szemben még a motor várható élettartamát és az autó értékét is növeli. Ráadásul mennyivel egyszerűbb és gyorsabb tankolni, mint áramot vételezni.
Az LPG hajtás egy évtizedek óta elérhető alternatív megoldás, mely a legtöbb benzines gépjárműbe beszerelhető. Érdekes módon annak ellenére, hogy több téren versenyképes (sőt) az újabb elektromos és hibrid megoldásokkal szemben, az utóbbiak sokkal inkább az átlagautós látóterébe kerültek. Pedig az LPG-vel nagyon is érdemes számolni!
A legfontosabb tudnivalók
Kétféle gázos meghajtás terjedt el, a CNG hazánkban kevésbé népszerű, mint az LPG, az utóbbi utólagos beszerelési költsége 2-300 ezer forint. Az üzemben tartáshoz a szűrőcserétől a tartály nyomáspróbájáig jelentkeznek plusz költségek, de ezek átlagos használat esetén nem jelentenek komoly nagyságrendet. A „gázosított” autó továbbra is használható benzinnel, az üzemmódok közötti váltás automatikusan vagy manuálisan is történhet. A fogyasztás mintegy 10-15%-al magasabb gázos üzemmódban, a tartály általában a pótkerék helyére kerül.

Mitől zöld?
Az autóipar régóta kutatja a leghatékonyabb és legtisztább alternatív üzemanyagokat.
Az LPG (Liquefied Petroleum Gas) a cseppfolyós szénhidrogének olyan elegye,
amelynek a kipufogógázban mérhető NOx tartalma csaknem 80 százalékkal kevesebb, mint a fosszilis üzemanyagoké. Kicsit pontosítva a NOx összefoglalónév a nitrogén-oxid vegyületetekre utal, amelyek igen mérgező gázok, és bizonyítottan meghatározó szerepet játszanak a szmog kialakulásában.
A környezetbarát és tisztább üzemelés nem csak a fent említett fronton jelentkezik, de 15%-kal alacsonyabb szén-dioxidkibocsátást, és gyakorlatilag 0%-os szállópor értéket is eredményez. A szállópor egyáltalán nem elhanyagolható, hiszen a részecskék okozta légszennyezettség emelkedésével csökken a szív alkalmazkodóképessége, megemelkedik a szív- és érrendszeri, valamint a légúti megbetegedések száma is.
A gáz a használat során tapasztalható kibocsátási adatokban a hagyományos üzemanyagokkal versenyez. Amikor az üzemanyag előállításának helyén fellépő környezeti terhelést, illetve a gyártás ökolábnyomát is figyelembe vesszük, az elektromos és hibrid megoldásokkal szemben is versenyképesnek bizonyul. Sem a hatalmas akkumulátorok előállításával, sem azok szemétté válásával nem kell számolnunk az autógáznál.

Számoljunk utána!
Az autógáz literenkénti ára átlagosan jelenleg körülbelül 230-240 forint (a töltőállomások között persze lehet eltérés), közel 40 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagoké. Így, a minimális fogyasztásnövekedéssel együtt is
gyorsan megtérülnek az autó átalakításának költségei - évi 15 000 futott km esetén akár 1,5 év alatt, miközben értéke is nő.
Természetesen a teljes megtérülési idő erősen függ az átszerelés költségeitől, az autó paramétereitől és a vezetési szokásoktól, de a megtérülési kalkulátorok segítségével gyorsan kaphatunk egy hozzávetőleges értéket.
Maga az átszerelés általában 2-4 napot vesz igénybe, és technológiájában követi a nyugat-európai, azon belül is a leggyakrabban az olasz gyakorlatot.
Kizárólag műszaki-biztonsági hatóság által engedélyezett szakszervizek jöhetnek szóba,
ahol a szakemberek rendelkeznek gázautó szerelői vizsgával, ami újabb pluszpont a biztonsági skálán.
Gázt adunk!
Az autógáz egy olyan téma, amiről manapság alig olvasunk friss híreket, kevés cikk, videó és más tartalom készül a témában. Ezt a csendet megtörve és az autógázzal szemben nem jogosan felállított tévhitek ledöntésére videó sorozat indul a MOL Youtube csatornáján.
Tények és tévhitek
- A gázos használat rossz a motornak – nem, ez a korszerű gázrendszerekre nem igaz, sőt
- A gázos használat kényelmetlen – nem, automatikusan átkapcsol a rendszer a két üzemmód között, észre sem vesszük
- Nem parkolhatok mélygarázsban – 2013 óta biztonsági szelepes LPG-s járművek beállhatnak
- Gázszagot lehet majd érezni az autó környékén - nem
- Csak új és /vagy sokat fogyasztó autóba érdemes beépíteni, ha azt szeretnénk, hogy megtérüljön – nem igaz, de minél többet használjuk és minél magasabb a fogyasztás, annál hamarabb megtérülnek a költségeink
- Gyengébb lesz az autó gáz üzemmódban –teljesítménycsökkenés a legtöbb felhasználó szerint nem érezhető

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

