A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, amely a Philip Morris Magyarország Kft. hozzájárulásával készült.

Intsünk búcsút a kipufogónak!

2021.07.29. 00:04

Az autók elengedhetetlen alkatrésze, a szennyezés kormos szimbóluma. A villanyautók térnyerésével teljesen eltűnik az életünkből?

Mai fogalmaink szerint szinte elképzelhetetlen egy autó vagy motorkerékpár kipufogó nélkül. Igaz, az elektromos járművek térnyerésével már nem botránkozunk meg nagyon a hiányán, de még mindig ott motoszkál a fejünkben, hogy mintha hiányozna valami. Az alternatív hajtások fejlődésével viszont hamarosan végleg búcsút inthetünk a szennyezés kormos szimbólumának. Mert a kipufogót tekinthetjük afféle szimbólumnak.
Nem önmagában szennyezi a környezetet, mégis rajta keresztül jutnak a levegőbe az ártalmas gázok és részecskék. Ha ugyanis károsanyag-kibocsátásról beszélünk, nem csupán egyféle szennyező anyagra gondolunk. Az égéstermékben megtalálható többek között szén-dioxid, szén-monoxid, szénhidrogén, nitrogén-oxidok. A pontos összetételt, az arányokat autója válogatja. Mindenesetre

1985-től napjainkig nyolcról tizenhárom millió tonnára nőtt a közlekedés által generált CO2-emisszió Magyarországon.

Ez hasonló társadalmi problémát okoz, mint a dohánytermékek fogyasztása, amelynek szintén van légszennyezési vonulata, és ezt fontos is tudatosítanunk: dohányzás esetén ugyanis elsősorban nem a nikotin, hanem az égés során keletkező füst és kátrány tehető felelőssé a különböző betegségek kialakulásáért, de a cigarettázás közben keletkező füst nemcsak a dohányzó szervezetét, hanem a levegőt és a környezetet is károsítja.

eli-levit-m5qOioBnhkU-unsplash
Fotó: Eli Levit/Unsplash

Épp ezért a legjobb megoldás, ha egyáltalán rá sem szokunk a dohányzásra, ha pedig ez már megtörtént, akkor mihamarabb szokjunk le, vagy ha ez nem történik meg, akkor tájékozódhatunk a cigarettához képest alacsonyabb károsanyag-kibocsátással járó alternatívákról. Létezik több füst és égés nélkül működő technológia, így a hasonló elven működő technológiákon belül is nagy működésbeli különbségek lehetnek, ezért fontos, hogy megfelelő forrásból tájékozódjunk.

Egy autó megvásárlása esetében is fontos a tájékozódás, az ismereteink bővítése. Folyamatosan fejlődik a gépjárműtechnika, vele kéz a kézben változnak a kibocsátási határértékek és egyre fontosabbá válik az ártalomcsökkentés is.

1992 júliusában lépett hatályba az Euro 1-es emissziós norma, amelyet négy év után váltott fel az Euro 2. Ma Euro 6d-nél tartunk, ez az egyre szigorodó követelményrendszer pedig a mérnököket is időről időre komoly kihívás elé állította, és állítja mind a mai napig. Míg a szabályozások egyre kisebb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást követelnek meg, addig a vevők a minél hegyesebb teljesítményt igénylik, ugyanakkor megjelent egy olyan vásárlóréteg is, amely számára a környezetkímélő megoldások, illetve az ártalomcsökkentés is fontos helyet foglal el. Ez a trend egyébként nem feltétlenül csak a gépjárművek terén látható, elég csak az előbb említett dohányzásra gondolni, ahol a füstben keletkező káros anyagok okozta problémákat olyan alternatív technológiák segítségével próbálják csökkenteni, amelyek használata közben nem keletkezik füst. Ennek pedig jó oka van, hiszen a cigaretta égése során felszabaduló füstben több mint hétezer vegyi anyag keletkezik, amelyek jó része bejut a dohányzó szervezetébe. Köztük 93 olyan, amelyet az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatala (FDA) hivatalosan is károsnak vagy potenciálisan károsnak minősített. Emellett fontos tudni, hogy a nikotin is káros, hiszen felelős a függőség kialakulásáért, valamint egyéb negatív hatásai mellett megemeli a vérnyomást és a szívfrekvenciát.

Az ártalomcsökkentés legjobb módja természetesen az, ha egyáltalán nem fogyasztunk dohány- vagy nikotintartalmú termékeket, hiszen csak így kerülhetők el 100 százalékban a dohányzás okozta ártalmak. Továbbá egyértelműen a leszokással és az idővel arányosan csökken a dohányzáshoz köthető megbetegedések valószínűsége.

Az autózás evolúciója

Hogy a technikai fejlődésnek csak néhány jelentős állomását emeljük ki, üzemanyag-ellátás terén a régi karburátoros megoldást idővel felváltották a sokkal precízebb befecskendező rendszerek: említhetjük a központi és hengerenkénti, valamint a szívócső- és közvetlen befecskendezést is. Emisszió szempontjából az első igazán nagy változás a katalizátor megjelenése volt, amelynek működéséhez szabályozott, lambdaszondával vezérelt keverékképzés kellett. Kisvártatva jött a kipufogógáz-visszavezetés, hétköznapibb nevén az EGR. Ma ott tartunk, hogy a legtöbb autóban nemcsak egy, hanem több katalizátor is helyet kap, de a kipufogógáz tisztításában nemcsak ezeknek van szerepe: egyre elterjedtebb a részecskeszűrő, amely korábban inkább a dízelekre volt jellemző, de azóta a benzines járművekben is elterjedt. Ne feledkezzünk meg a start-stop rendszerekről sem, amelyek különösen dugóban araszolva csökkentik jelentősen az alapjáraton eltöltött időt.

Szintén erre a törekvésre vezethető vissza az úgynevezett downsizing folyamata, vagyis a motorok méretének csökkentése. Míg régebben akár egy kisebb autóban is 1,2-1,3 literes négyhengeres szívómotorok képviselték a belépőszintet, a kompaktokban pedig az 1,6-os és 1,8-as teljesen normálisnak számított, addig ma már viszonylag nagy autókban is találkozunk 1,2-es és 1,4-es turbómotorokkal, sőt egyliteres háromhengeresekkel. Ezek elvileg egyszerre erősebbek, takarékosabbak és környezetkímélőbbek a nagy szívómotoroknál, de előfordult már a történelem során olyan, hogy csak laboratóriumi körülmények között, mérőpadon hozták a kívánt hatást. Ráadásul egyes gyártók a szigorodó követelmények miatt elkezdtek trükközni is az eredményekkel, emlékezhetünk a Volkswagen-féle dízelbotrányra a közelmúltból.

Ha azon gondolkodnánk, mi lehet a következő lépcső, nézzünk csak jól körül, mi zajlik napjainkban az autóiparban. Szinte minden márka egyre-másra mutatja be alternatív hajtású modelljeit, sőt, sokan már deklarálták azt is, hogy melyik céldátumot követően nem hajlandóak többé belső égésű motorral szerelt járműveket gyártani. Ez tehát azt jelenti, hogy lassan nemcsak a benzinesek és dízelek, hanem az első Toyota Prius megjelenésétől, 1997 óta velünk élő hibridek is ki fognak kopni a palettáról.

shutterstock 26865811

Az irányt tehát kijelölték: a tisztán elektromos, akkumulátoros járművekben látják a jövőt – bár akadnak, akik a hidrogénhajtásra, a tüzelőanyag-cellára esküsznek, de ők erősen kisebbségben vannak. A villanyautók elvitathatatlan előnye a belső égésűekkel szemben, hogy lokálisan, azaz helyi szinten emissziómentesek, magyarul használatuk közben nem juttatnak mindenféle mérges gázokat a levegőbe, nem terhelik a környezetet. A dohányiparban is hasonló a helyzet, hiszen az égés és füst nélkül működő füstmentes technológiák, például a nikotinfolyadékkal működő elektromos cigaretták, a dohányhevítés technológiák és a nikotinpárna is kevésbé terhelik a környezetet, mint az égéssel, füsttel és hamuval járó hagyományos dohánytermékek.

Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy akár az autók, akár a füstmentes technológiák esetében léteznének zéró károsanyag-kibocsátással járó alternatívák. Az autók esetében ha a forrástól a kerékig, avagy well-to-wheel nézzük a folyamatot, bizony az elektromos áramot is meg kell termelni valahogyan. Ennek a mikéntje országonként változó, és még a fejlett Németországban is nagyon jelentős részt vesznek ki az energiatermelésből a szénerőművek. Magyarországon a nukleáris energia van túlsúlyban, a 2018-as adatok szerint közel 50 százalékról beszélhetünk, míg a megújuló források részaránya 11,7 százalék volt. De a 2020 októberi értékek is csak 13 százalékot mutatnak. Emellett pedig az akkumulátorok előállítása, majd életciklusuk végén azok semlegesítése is kulcskérdés, ha tényleg szeretnénk megóvni környezetünket. Ebben a tekintetben is eszünkbe juthatnak a dohányzás füstmentes technológiái, hiszen ezek az alternatívák is kevesebb károsanyag-kitettséggel járnak a hagyományos dohánytermékekhez képest, viszont a hosszú távú hatásukat még vizsgálják.

Azt is látni kell, hogy az elektromos autók elterjedése szempontjából nagyon fontos tényező a vételár, a hatótáv és a töltőhálózat kiépítettsége, hiszen a fogyasztó csak akkor fog kimozdulni a jól megszokott komfortzónából, ha megengedheti magának, és a napi használati rutinjához valóban megfelelő az új eszköz. Az Európai Autógyártók Szövetségének tavalyi adatai azt mutatják, még mindig a benzines autók viszik a prímet, az összes eladott személyautó közel felét teszik ki, megelőzve a dízeleket. A hibridek piaci részesedése közel 12, a tisztán elektromosoké 10,5 százalék. Egyértelműen megfigyelhető viszont a növekedés.

Füstmentesen?

De mi lesz így a cikk bevezetőjében említett kipufogóval, a károsanyag-kibocsátás kormos jelképével? Hiszen fő funkciója az égéstermék elvezetése, ilyen formán hatással van egyébként a motor működésére is. Másrészt pedig a tuningban van szerepe: egy ügyesen megtervezett rendszerrel foghatunk néhány lóerőt, a keményvonalas autótunerek pedig az akusztikai élményre is adnak, vannak hangolt vagy hangolható megoldások. Csak éppen az elektromos autóknál mindkét funkció elvész: nem lesz mit elvezetni, és nincsenek motor- vagy kipufogóhangok.

Ebből azért már sejthetjük: a jövő autóiról eltűnnek a kipufogók, mint ahogy már sok modern, belső égésű motorral szerelt kocsinál is elrejtették azt a hátsó lökhárító takarásába. Talán dizájnelemként még itt-ott megmarad valamiféle, kipufogóvéget mímelő krómdíszítés, a hangot azonban legfeljebb számítógép generálja, hogy legyen mivel játszani, ha meguntuk a síri csendben suhanást. Ne búsuljunk, végre gombnyomásra lehet sorhatosunk vagy V8-asunk.

A dohányzás esetén viszont a legjobb választás, ha teljesen mértékben tartózkodunk a dohány- és nikotintartalmú termékek fogyasztástól, hiszen hosszú távon kizárólag így zárhatók ki 100 százalékban a dohányzás ártalmai. A füstmentes technológiák kizárólag azoknál a felnőtt dohányzóknál jöhetnek szóba, akik valamilyen okból kifolyólag nem szoknak le.

(Borítókép: Xavier Gonzalez/Unsplash)

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, amely a Philip Morris Magyarország Kft. hozzájárulásával készült.

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25