Cipőt a cipőboltból, céges e-flottát az energiaszolgáltatótól. Hogy mi?!

2025.01.10. 00:00

Rendkívüli időket élünk – kezdhetnénk drámaian ezt a cikket, és valóban: új kihívásokkal állunk szemben, amelyre a megszokottól eltérő megoldások adhatnak választ. Az E.ON-nál az elektromobilitás terén három olyan szolgáltatás elérhető, mely egy füst alatt oldja meg az emelkedő benzinárakat és a cégautós költségeket is barátságosabbá teszi. Nézzük részleteiben, miről is van szó!

Kicsit ambivalens időket élünk. Hasonlóan, mint az 1993-ban Sylvester Stallone főszereplésével bemutatott A pusztító (Demolition Man: John Spartan - Sylvester Stallone; Simon Phoenix - Wesley Snipes; Lenina Huxley hadnagy - Sandra Bullock) című filmben, ahol már valóban realisztikus elektromosnak tűnő autókkal furikáztak, miközben még sorra visszaköszönt a múlt, például egy 1970-es Oldsmobile 442 W-30 képében. Manapság már nem fordul meg az ember egy elektromos autó után, ami, mint egy mechanikus sci-fi szellem, hangtalanul suhan el az utcán, a szomszéd Teslája se akkora durranás, de azért még mindig irigyeljük (titokban). Közben pedig még itt vannak velünk a benzines és dízeles járgányok is. Az e-autók kategóriája tehát már bőven kilépett a növényitejes kávét szürcsölők elit köréből; a világ szerencsésebb fele rádöbbent, hogy a károsanyag-kibocsátás és a zajszennyezés csökkentése, valamint a benzintől-gázolajtól függetlenedés kéz a kézben jár.

Az ötlet kiváló és követendő: az elektromos kocsikban ráadásul kevesebb a kopó-forgó alkatrész – ha szigorúak akarunk lenni, egy kasztni giga laposelemmel -, ezért kevésbé szervizigényes, kevesebb alkatrész romolhat el. A teljesen elektromos autó azért hatótávolság és az infrastruktúra terén kezdetben nem számított túl kecsegtető opciónak, de még lassú is volt. Órákig is eltartott egy elektromos járgány feltöltése, kevés volt a töltőállomás is (bár ingyenes), amit horrorisztikus otthoni barkácsmegoldásokkal próbált orvosolni a villanyautós közösség, például hosszabbítóba dugott hosszabbítóval. A Budapestről a Balatonig minimum egyszer meg kellett állni kényszerpihenőre, például a 2010-es első szériás Nissan Leaf csak 135 km-t tudott futni egy töltéssel, és csak a következő, 2017-es szériával lehetett „egy fenékkel” lejutni Balatonfüredig.

A fejlődés viszont megállíthatatlan, a rendszerben pedig egyetlen biztos pont adott a mai napig:

az áram.

Ebből pont egy áramszolgáltató maradna ki?

Mi az az e-mobilitás?

Az e-mobilitás vagy elektromobilitás nem újkeletű törekvés, amióta létezik az elektromosság, több feltaláló jegyez elektromos autót az 1800-as évek óta. A találmányokat a belsőégésű motor hatékonyságban az utóbbi évtizedig jelentősen felülmúlta, ezért háttérbe szorult az elképzelés. A fenntartható és környezetbarát megoldások azonban új lendületet adtak az elektromos járműveknek, a hozzájuk kapcsolódó töltőállomásoknak, töltési- és akkumulátor rendszereknek (ezek együttesen az e-mobilitás tényezői). Az E.ON kínálatában az e-mobilitás három pilléren nyugszik: havidíjas e-autóflotta akár egy autótól, munkahelyi, nyilvános és otthoni e-töltő megoldások.

Luxushóbortból jövőorientált e-mobilitás

Tehát néhány éve már teljesen megfordult jó irányba alattunk a ló, és ott tart az e-autózás technológiája, hogy 300 vagy akár 600 kilométert is megtesznek egy feltöltéssel a villanyautók. Elektromos hajtású kamionok is járják az utakat, az elektromos furgonok meglehetősen gyakoriak, a buszok, személyautók pedig mindennapos látványnak minősülnek, de létezik már elektromos dömper és aszfaltozógép is. A felelősen gondolkodó vállalatok gyakran a cégarculat és fenntarthatósági intézkedéseik részévé teszik az elektromos szállítmányozási parkjukat, úgyhogy nem csak arról van szó, hogy megéri-e (sokaknak igen), hanem arról is, hogy presztízs értéket képvisel.

shutterstock 2209405257

Ilyen opciók mellett már bátrabban játszik el egy vállalkozás is az elektromos flottára váltás gondolatával, pláne, hogy a zöldrendszámosokra meglehetősen sok kedvezmény és támogatás is jár.

Az E.ON amellett, hogy energiaszolgáltató és az e-járművek töltésére szakosodott a vállalkozások részére összeállított e-flotta megoldásokat is kínál, ráadásul az autóparkot impozáns sortimentre építette fel: személyautók és kishaszongépjárművek közül válogathatnak az érdeklődők, már akár egy darabtól is. A járműkínálatot azokból a típusokból választották ki, melyek megbízhatóak, vagányok, költséghatékonyak és a kritikusok szerint is elismerésre tettek szert. Íme néhány márka ezek közül a teljesség igénye nélkül.

Logisztikai és szállítmányozási feladatokra: Mercedes Benz e-Sprinter és e-Vito, Nissan Townstar EV Van, Opel Vivaro-e Cargo. Kisbusz: Opel Zafira-e Life. Személyautó: Cupra Born, Nissan Leaf és Ariya, BMW ix3, BYD Atto 3 és Dolphin, MG4 és MG5 Peugeot e2008 és a többi.

Az e-flotta szolgáltatást havidíjas, előre meghatározott konstrukció szerinti szerződéssel lehet igénybe venni, melyből a havi szolgáltatási díj vállalkozások esetén költségként elszámolható, az áfa tartalom pedig visszaigényelhető akár 100 százalékban. A fenntarthatóságon felül költséghatékonysági szempontból is sokfajta vállalkozásnak megéri az elektromosra váltás, például a több településen is elérhető ingyenes parkolási lehetőségek vagy a jobban tervezhető költségek és alacsonyabb üzemeltetési költség miatt. Az elektromos és nulla emissziós e-járművek díjmentesen behajthatnak védett övezetekbe, mivel zéró kibocsátásúak, optimális rövidebb kiszállásokra például szerelőknek, karbantartóknak, városon és országon belüli szállításra, futároknak, telephelyről telephelyre ingázáshoz, céges juttatásként a munkavállalóknak (az esetleges adózási szempontok mérlegelésével). És a sort még lehet folytatni.

Most már csak tölteni kellene.

Elektromosságot nem hozhatunk kannában a kútról

Persze vannak kihívások az elektromos autók terén is, ez pedig különösen azoknál áll elő, akiknél nincs háznál vagy a cégnél gyárilag kiépített e-töltő. Bár elektronkutakból már nincs hiány – körülbelül 2800 töltőpont épült ki itthon - az árazás például kaotikus. Léteznek kWh árak, esetleg hozzá percárak, előre bejelentkezés, regisztrálás, bérletes ár, van, amelyiket saját alkalmazásával lehet használni, előfordulhat több órás várakozási idő, és mindezek mellé tényleg az összes árazási lehetőség felmerül, ami létezhet 99Ft/kWh és 399 Ft/kWh között.

Azon túl, hogy a könyvelés rémálma, macerás is, és tényleg van jobb megoldás. Itt lép be a villanyautósok életébe az E.ON.

Ugyanis nincs annál kényelmesebb, amikor sehova nem kell elvinni a cégautót, például nem kell egy külön ember, aki azzal tölti a munkaideje egy részét, hogy az autókat elviszi tölteni akár hagyományos üzemanyaggal, akár elektromossággal, hanem a cégközpontban, irodában, telephelyen vagy a kolléga, a nagyfőnök otthonában meg lehet oldani. A villámtöltővel (ennek a jelölése: egyenáramú, azaz DC) például 30-45 perc alatt 80 százalékos töltöttséget lehet elérni sok, erre alkalmas e-autó típus esetében. Otthoni körülmények között inkább az úgynevezett gyorstöltő (váltóáramú, azaz AC), ami szóba jöhet, bár ez lassabb, típustól függően néhány óra vagy egy éjszaka alatt biztosan feltölti az autót.

shutterstock 2177543715

Úgyhogy az ember elindítja a kávéfőzőt, kiengedi a kutyát és leveszi töltőről a kocsit. Végtelenül egyszerű.

Összefoglalva: bár tényleg nem ugorhat el senki a kútra kannával, de erre nincs is szükség, a kút jön házhoz.

Nem csak kényelmes, bevételszerzésnek sem utolsó

Felmerülhet, hogyan is kell elképzelni ezeket az e-töltő megoldásokat, például mi a különbség az otthoni és a céges kivitel között.

A céges e-töltők jellemzően olyan típusúak, mint amiket az ember nyilvános töltőállomásokról ismerhet, például a városban sok helyen megtalálható, oszlop formájú, vagy a parkoló falára elhelyezett, kapacitásukban sokkal nagyobbak, wifivel és fogyasztásmérővel is fel vannak szerelve, illetve több jármű töltésére is alkalmasak. Ugyanakkor akár egy otthontöltő is használható céges töltőként többfajta típus elérhető az E.ON kínálatában, általánosságban 22kW teljesítménnyel az AC és 50 kWh teljesítménnyel DC töltők, ezen felül az úgynevezett UFC töltők is, amik akár 150 kWh - 400 kWh teljesítményre is képesek.

Több célt is szolgálhatnak. Egyrészt ipari megoldásként lehet a cég tulajdonában a saját céges flotta ellátására, például egy taxitársaság vagy logisztikai cég telephelyén, az irodaházban. Másrészt az ügyfélparkolót is kiegészítheti, ingatlan üzemeltetőként vagy fejlesztőként plusz szolgáltatást építhet erre a cég, természetesen a jogszabályokban rögzített kötelezettségek teljesítésével. Harmadrészt pedig saját bevételszerző forrásként is gondolhat erre egy vállalkozás úgy, hogy a saját tulajdonú, kiépített töltőket a nyilvánosság számára elérhetővé teszi, bekapcsolják az E.ON töltőhálózatba, amiért bérleti díjat kap, valamint a karbantartási és üzemeltetési díj ellenében az üzemeltetési feladatokat is átvállalják tőle. Úgyhogy az ember ma már lehet elektronkút tulajdonos is! A tervezés és a kiépítés kulcsrakész szolgáltatásként megrendelhető az E.ON-tól, pluszerőfeszítést sem igényel.

Otthoni vagy nem ipari igényű e-töltő (AC) kiépítésénél fontos, hogy az ingatlan energiahálózata bírja a plusz nagyfogyasztó jelenlétét. Szinte biztos, villanyszerelővel kell konzultálni és amperbővítéssel érdemes indítani a gyorstöltő (22kW) felszerelése előtt – ezzel a megoldással ugyanis néhány óra alatt feltölthető az autó. A gyorstöltők 250-500 ezer forint környéken indulnak, persze minél nagyobb kW-ot, plusz szolgáltatást tud nyújtani, annál borsosabb lesz az ára. Otthoni körülmények között akár a kisebb teljesítmény is elég lehet, ami7,4 - 11kW teljesítményt jelent. Teljesen az igényektől és a tervezett költségektől függ, ki mit választ.

A villámtöltők 50kW teljesítményűek (DC) és 32 amperesek, amit szintén ki kell alakítani, az átlagos háztartások nem használják. Ezeknek az átalakításoknak persze van költségvonzata, amit itt foglaltak össze.

Így áll össze tehát az E.ON e-mobilitási szolgáltatáspalettája: e-flotta szolgáltatás, otthoni gyorstöltők és céges töltők, melyek privát, vagy akár nyilvánosak is lehetnek. A vállalkozások teljesen saját igényeikre szabhatják a szolgáltatásokat, tetszés szerint bővíthetik, ahogy a flotta, akár az erre szánt költségek változnak. Végszóként az elektromos autók mellett egy hasznos érv: minden egyes tankolásnál több marad a kasszában, amit 630 Ft fölötti gázolajjal és 614 forintos benzinnel nem is annyira nehéz elképzelni.

„Víg napot, Lenina Huxley!”

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Dialogue Creatives készítette az E.ON megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben, ha üzenne nekünk, ezen a címen elér minket.

Az oldalról ajánljuk

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

26 perce
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22