A lóerőkben szegény Oettinger Bogár fejlődik

2010.04.17. 07:22
61 hozzászólás

A sietség az ördög míve, mondják a bölcsek, vagy a lusták, nem tudom eldönteni. Az Oettinger replika bogárhátú nagyon lassan készül, de ez ne tévesszen meg senkit, az autó tervszerűen, pontosan halad a megvalósítás felé. Ez akkor is igaz, amikor még magam is azt érzem, soha nem érem el a célt.

Egyelőre a leglényegesebb rész, a motorblokk még közelében sincs az autónak, de ez nem azt jelenti, hogy semmi nem történt vele. A futómű pedig elérte a prototípus állapotot, működik, megy, forog, fékez, de nem biztos, hogy így marad.

Az első híd teljes újjáépítést kapott, a tuning tengelycsonkok az elejét 60 mm-rel alacsonyabbra engedik, tárcsafékes lett és a rugózást biztosító torziós laprugó kötegek erősebbek lettek így az egész eleje keményebb. Az első kanyarstabilizátor a gumi szilentek helyett műanyag keménységű uretán rögzítést kapott és bekerült előre a Kayaba gázos gátló, amely olyan kemény, mint egy teljesen becsavart piros KONI… A tárcsafék normál bogáré, de a Golf I-eshez való szinter betétek harapnak, mint a pitbull. Az autó a tervek szerint gyors lesz, de szerencsére nem nehéz, úgyhogy 298-as tárcsát majd akkor kap, ha szükség lesz rá.

A hátulján a torziós rudak alapállását egy bordával elfokoltam, így a hátulja is hozzáült az elejéhez és beraktam a piros KONI Classic állítható gátlókat. A bogár a relatíve nehéz motor miatt mindig farnehéz, és a gyári hátsó lengéscsillapító már új korában sem képes megbirkózni a 110 kg-os motor okozta erőkkel. Valósággal könyörgött egy koppra becsavart, legkeményebbre állított KONI után. Hát megkapta. A hátsó kanyarstabilizátoron is módosítottam, hogy erősebb legyen, hiszen minden keményebb lett. A hátsó fékek a VW typ3 szélesebb dobfékei, a hozzá tartozó munkahengerekkel és szinter pofákkal a jobb hőtűrés érdekében.

Az autó a másik kocsimról megkapta a Porsche Pedrini felniket, amelyek 1972 körül a 914-es opciós listáján szerepeltek. Ritka felnik, nagyon könnyűek és én szerelmes vagyok beléjük. A polírozott élek büszkén csillognak a napfényben.  

Amikor az összeállítás után futóműveshez vittem az autót beállítani, a szaki azonnal rámpirított: „lóg ennek az eleje, szerintem törött legalább egy torzíós lapja, nem így kell ennek állni” mondta. Nem kezdek ott bele egy rövid magyarázatba, mert megcsúszok időben és otthon aztán két napig nem tudják, hol vagyok. Tőlem ne kérdezzen senki bogárról, mert az minimum két nap. Vagy hozzá sem fogok.

Amint aláment, meglepődött: mindenhol bejáratott, kadmiumsárga csavarok, fényes feketére festett futóműelemek, látszott, hogy ezzel dolgoztak. Nem mentegetem magam, sokat voltam a kocsi alatt, nagyon sokat dolgoztam, de nem látszik. Igazán nem is célom egy pimpelt giccsparádé összeburányolása, egy sleeper jobban tetszene… és meg is lesz.

Vannak azonban kis időrabló kitérők. Ilyen pl. a motorállványom. Sokat gondolkodtam egy olyan motorállványon, amelyen nem csak szépen és kényelmesen lehet összefűzni a bogárblokkokat, hanem a kész motort be is lehet indítani. Ennek sok praktikus előnye van, leginkább az, hogy az utolsó beállításokat és első járatásokat kényelmesen meg lehet rajta tenni, az első olajcsere egyszerű, nem kell sem akna, sem emelő, hajrá.

Végül egy rossz váltóharang és egy univerzális motorállvány házasságából megszületett a motorállvány, rajta indítógomb, olajnyomás kontroll lámpa, gyújtáskapcsoló és természetesen indítómotor. Bikakábellel másik autóról pillanat alatt bepöccen a masina… De csodás!

Este 8 után, pizsamában elmélkedve nem hagyott a kisördög: vajon nem fog ez felborulni? Nem fog megbillenni a boxer gázreakciója hatására? El lehet így aludni? Naná, hogy nem. „Folyik a gyerek fürdővize, vetkőztesd le és tedd a kádba.” Hangzik valahonnan nagyon messziről, de lehet, hogy nem is, csak hallucinálok. Egy pillanat, kimegyek valamit megnézni a műhelybe, mindjárt itt vagyok… Mert ha mégis felborul, holnap reggel el kell vinnem megnövelni a lábak távolságát, stabilizálni, de nem fogom itthon villannyal maszatolni, valami komolyabb hegesztő berendezés kell ehhez… nem akarok még egy napot veszíteni, ki kell próbálnom, úgyis rajta van egy motor.

Bemegyek a műhelybe és a tér-idő kontinuum felborul, elvesztem az időérzékemet, gigantikus időcsapdába keveredek, amely akkor számomra csak úgy jelenik meg, hogy kis benzint löttyintek az úszóházba, kilököm a műhely elé és rápöccintek, berőffen és kiderül. 2 perc, annyit várhat a gyerek. Meg az anyja is. Mindezt pizsamában, mint az ismeretes, papucsban.

Kipufogó nincs rajta, mit számít, 8 óra 15 perc van, ez még nem késő, meg amúgy is egy kis röffentés és lelövöm a gépet.

Totyogok a kannával, a benzincsővel, rákötök egy akksit, mi ez a folt a pizsamámon, á, semmi csak a fény gonosz játéka. Kitolom a műhely elé. Gyújtás ráad, olajlámpa felviláglik, rápöccintek, csak próbaképpen.

Soha nem értettem, hogy a bogármotor 1 méteres szívócsővel hogy a fenébe tud ilyen könnyen beindulni? Szinte nem is hallottam az indítómotor hangját, amikor a kipufogó nélküli szörnyeteg ordítani kezdett a rámozdult automata szívató hatására és az egész állvány az enyhe lejtőn elindult, mint őrült, ki letépte láncát, ahogy a költő mondja.

Ilyen helyzetben nehéz hirtelen reagálni és három másodperc egy átkozott emberöltőnek érződik. Végül megfékezem a vadállatot és kitisztul az agyam: a motorállvány stabil, az elme állapotom ingatag. Itt állok, pizsiben, olajosan, a kipufogó csatornából felszálló füst kesernyés szagával ölelve. A gyerek! A fürdővíz! Nem részletezem. A pizsamán hatalmas olajfolt („nem is nyúltam olajhoz, biztos kakaó”), a szobapapucsom kicsit szakadt („nem értem, szerintem tegnap reggelinél történt”). Állítólag 50 percet voltam kint és a szomszéd már feljelentett csendháborításért. Megint.

De az állvány bizonyított, várja az Oettinger TSV 2000 blokkot.

A blokk eredetileg 69-es lökethosszú főtengelyhez készült, de most nagyobbat kap, pontosan 82 mm-est. Ez persze nem fér el, nem tud benne elfordulni, még a speciálisan kialakított hajtórudak ellenére sem.

oett f

Mindenre van módszer, nem kell a spanyolviaszt feltalálni, nekiálltam egy pisztolyfúróba fogott ujjmaróval a nagyját kimarni, aztán finiselem valami szofisztikáltabb módszerrel, hogy a felületi egyenetlenségek ne legyenek feszültség gyűjtő pontok. Nem 3 kg AlMgSi ötvözetről beszélünk, mindössze laza két mm-t kell levennem hat ponton, megy az. Három órát tartott a munka, kimerítő volt és idegölő. A négykéses, kobalt élű maró remegése volt kimerítő és idegölő, hogy a manapság olyan divatos gyorstokmány kétpercenként kilazult, így mintegy százszor kellett meghúznom ismét.

oett f2

Amikor a tengely elforgott, egy finom dremellel, mint kicsit erősebb fogorvosi fúróval elsimítottam a mart felületeket, kicsit megpolíroztam, kiköptem a fogaim közé ragadt magnéziumdarabkákat és kész, ende, finító, konyec.

Itt áll most a projekt, a következő lépés a motorblokk külső olajhűtőjének megvalósítása, hogy bírja majd a terhelést melegedés nélkül. Az eredeti Oettinger dekormatrica pontos mása már készül, de azt hiszem, kegyeleti okokból csak akkor teszem fel, amikor a motor már nem a 34 lovas ezerkettes, mert azzal a közepesen nevetségestől kicsit viccesebb szintet ütne meg. Egyébként nincs baj a gyári motorral, csak folyamatosan morognunk kell: „A sietség az ördög míve”, mert sokat tud, de sietni azt pont nem.

Az oldalról ajánljuk

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

40 perce
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22