Itt minden megtörténik: 35 éves bogár alázza meg negyedmérföldön a Shelby GT500-at, az új turbo Imprezát, a 335i Coupe BMW-t és a közönség üdvrivalgásban tör ki. Valahogy ez a génjeinkben van, a kisebbel szimpatizálunk, az elesetteket segítjük és ha a kicsi nyer, felül kerekedik, akkor az elégtétel. Győzelem a nagy, a gonosz, a gazdag felett.
Nem újkeletű dolog bogárral gyorsulni. Kaliforniában, a 60-as évek végén egy motorsporttal beoltott, ámde nem túl pénzes fiatalembernek csak egy kicsit megpiszkált bogárhátúra futotta a V8-as izomautók ellen. Addig faragta, addig építgette, hogy eredményes volt: nyerni tudott.
A fiatalember a szakma benjáminja: Gene Berg. Aki számára a név ismeretlen, azt nem érdekli a léghűtéses vw tuning. Kaliforniából indult a tuning bogarazás, a Cal-looker építés, Amerikában a mai napig sok drag versenyt rendeznek bogaraknak.
Európában kicsit szomorúbb a helyzet, nagyon kevés igazán jó gyorsulási verseny van bogarak számára. A kevés közül az egyik legjobb a belga Der Autobahn Scrapers (DAS) rendezésében a bitburgi DASDRAGDAY, a DDD.
Persze a verseny nyílt, bárki nevezhet, hiszen az igazi érdekesség, amikor nem csak egymással mérkőzünk, hanem az idegenekkel is. A turbo Civic-kel, a kompresszoros Chevy-vel, vagy a 3.6-os BMW Alpina-val. Persze a győzelem nem mindig garantált, de annál nagyobb az öröm, ha megtörténik. Bogárból is van 10 másodperc alatt teljesítő, de a legszebb az, amikor egy rendszámos, utcán használt, gyönyörű állapotú gép veri oda korunk egy-egy nagy becsben tartott sportautóját. Az Autobahn Scrapers Belgiumból lábon átjön 10-15 bogárral, gyönyörű, cal-look stílusban épített bogarak és a legrosszabb is 14 másodpercet megy negyedmérföldön, de inkább azt mondanám, hogy 13 közepét. Aki nem jártas a negyedmérföld időkben, annak legyen elég annyi, hogy a 13 közepe, alja egy ügyesen startoló pilóta ideje egy Impreza STi-vel. Ezek a bogarak 13 másodperces idővel 160-180-as átlépő sebességgel mennek a táv végén. Rendszámos, utcai autókról van szó! A mezőny túlzásoktól sem mentes. Van itt nitrós, turbós autó, van korabeli dekoros bútorszállító T1-es nitróval, van tükörpolír fekete fényezésű turbós gép fékernyővel, persze ezek nem utcai gépek. Volt egy új Impreza turbo is, széria megjelenéssel és technikával, 14.9-et tudott menni. Ezt az időt a rosszabb utcai bogarak tudják a mezőnyben. A kis tömeg és a hátsó hajtásra terhelődő dinamikus súlypont áthelyeződés miatt a bogár félelmetesen tud rajtolni. A 13 alatt menő autók már kétkerekeznek és szinte kilőnek a startnál. Jobb 60 lábas eredményeik vannak, mint bármelyik 4 kerék hajtású autónak, amelyhez azért hozzátartozik a négykerekesek általában nagyonbb tömege is.
Az egyik legnagyobb meglepetés az a 73 éves bácsi volt, aki Berlin mellől jött egy lemattult 1971-es bogárral, gyári lemezfelniken, semmi csicsa, komótosan átszerelte a hátsókat slickekre és ment pár 13.8 és 13.9-es időt. Elmondása szerint 1776 ccm-es a blokk, rajta Weber karburátorok, a 80-as években építette egy német szakember, nem tudja milyen tengely van benne, nem tudja milyen a hengerfej, de a görgős fékpadon 161 lóerőt tudott a főtengelyre számolva. A 13-as idő bizonyítékul szolgált az adatra.

A trend egyébként a turbósítás. Még 2-3 évvel ezelőtt egyáltalán nem volt turbós utcai bogár itt, csak a motortér fedél nélküli drag gépeken figyelt a nagy csiga. Ma azonban már az utcaiakon is, motorfedél alatt is elférő, szép kitek vannak.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kihegyezett, 13 alatt menő gépek hullanak, mint a legyek. Csak az igazán profi, horribilis költségvetéssel összeállított autók tudnak tartósak lenni. Egy Ausztriából jött, néha Magyarországon is feltűnő drag bogár blokk teteje lyukadt ki, szépen kinézett a hajtórúd. A lyukon benézve láthattuk, hogy a főtengely egy ellensúlyozott szép darab volt, de valamilyen megfontolásból gyári hajtórudakat használtak, az meg feladta a harcot. Neki sem kezdtek a javításnak, vicces feliratokkal látták el és a sörhöz nyúltak. Nem voltak szomorúak. Egyébként pedig a helyszínen bütykölés, új szinterkuplung felrakása, kerékcserék úgy hozzátartoznak a rendezvényhez, mint nyereghez a ló. Ha az ember végigsétál a depóban a hangulat óriási. Sörözés, szerelés, egymás vicces cseszegetése, beszólogatás elmaradhatatlan kellékei a DasDragDay-nek. Biztos nem volt ez másként 1968-ban az NHRA egy-egy versenyén sem. A bogárhátú, a jó kedv és a sör örök.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
