Hegyek, nagy hegyek, még annál is súlyosabb hegyek – el se hiszem, hogy itt, Kelet-Ausztriában, még messze az Alpoktól ennyi legyen a dög meredek emelkedő. Hiszen jártam már errefelé számtalan alkalommal, igaz, motorral, és ez emlékeimben a boldog, lankás, levezető szakasz, ugye, Kalte Kuchltől kelet-, északkeletnek. Most fejből mondom az égtájakat, ha nem pont arra megyünk, amerre állítom, az azért van, mert nem tudom ellenőrizni. A reggel vett osztrák mobilneten ugyanis az esti poszt videója töltődik éppen, nincs itt hely holmi internetes barangolásra.
Naja, még az én vén csotrogány kétkerekűimnek is végtelenszer jobb a lóerő/kilogramm aránya, mint ezeknek az öreg Opeleknek, hiszen utóbbiaknál legalább negyven kilót mozgat egy paci, viszont még a 35 éves Kawámnál is csak talán a tizedét. Komótos, uras kilométermajszolás ez, amikor átülök néha vezetni az Insigniába, olyan az innen nézve, mintha valami Chaplin-filmet vetítenének éppen. Csakhogy ezek az autók már Charlie idején is vénséges vének voltak, legalább 15 évesek. Pedig én azokra a filmekre úgy gondoltam eddig, hogy a kockáikon rögzítették az autózás igazi hőskorát. Minden relatív, ezt ezen az úton sokadszorra is megértettem.
Reggel ideális százévesautózós időben kezdtük a túrát – enyhén borult ég, kellemes 15-20 fok, alig valami szél, a motorok vén protkóikkal csak úgy harapták a levegőt. Miután a Torpedóra visszakerült az előző nap leesett, réz Opel-felirat, én Sopronból előrementem a veterános csapattal Keller Lacival, Pistáék hátramaradtak az Insigniával feltölteni a reggeli posztot (remélem, jót röhögtek, amíg készült, mi nagyon is), mert akkor még nem volt mobilnetünk, viszont a szállónál még működött a wifi.
Ausztriába simán bejutottunk, a magyar határőr nagy vigyorral integetett, osztrákot nem láttunk. Két komoly változás: az utak simábbak, és a motorosok errefelé nem integetnek, egyáltalán. A magyarok mind intettek, mintha két keréken mennénk. Ausztria-Magyarország 1:1.
Jócskán benn voltunk már a labancoknál, amikor zavarni kezdett, hogy még mindig nem láttunk új magyar rendszámos autót a nyomunkban, kicsit talán azért is, mert az összes iratom Pistáékkal maradt. Nem értettem, miért nem érnek utol. Valahol Pottenstein után meg is álltunk vagy negyedórára, annyi idő elteltével fogott be bennünket a szörnyűséges lóerőktől duzzadó újautós csapat. Mivel sík úton az öreg Opelek is tolják az ötvenöt-hatvanat (néha még többet is), ezért városban nincs lényegi különbség a tempók között, ha pedig sűrűn jönnek a települések, alig lehet hozni pár száz métert a modern gépekkel. Mire megjöttek, persze kisütött a nap, dögmeleg lett, mondhatni, kánikula.
Ebben a harminc fokot közelítő hőségben értük el a korábban már említett hegyeket. Amelyek sokkal meredekebbek, mint otthon szinte bármi. Amíg negyedikben lehet maradni, az Opelek jól bírják az emelkedőt, 45-48-at visznek ott is, de mihelyt megütünk valami közepes kaptatót, máris jön a harmadik, röviddel később a második, és máris csak 20-25-tel battyogunk. Igazán durva emelkedőn pedig az egyetlen lehetőség az egyes, ami 12-14 km/h-t jelent – na, az tényleg vicces. Iszonyatos sorok torlódnak fel mögöttünk, és mivel elég nagy a konvojunk, lehúzódni is csak ritkán tudunk, hogy elengedjük a tömeget, mert közepes hosszúságú parkolóban kint ragad a menet vége az úton. A teherautós pedig itt is ingerült, neki dóga van.
Van, hogy tíz-tizenöt percen át gyötörjük így az Opeleket, fel a hegynek, de a nagy meleg ellenére vízforralási szándéknak a legkisebb jelét nem adták. Pedig ez nemcsak az öreg, de olykor még fiatalabb autóknál is sokszor probléma.
Ma megint tankoltunk, és ilyenkor az ember pillanatra belelát az ősautózás megkapó velejáróiba. Például, ha elég meleg van, mindkét kocsiból ömleni kezd a benzin a karburátornál, mert a tank annyira jól zár, hogy a nyomás előretol vagy két litert belőle, azt meg nem bírja valami jól a tűszelep, ezért átereszt. Az én olvasatomban: meleg, ömlő benzin, ősöreg szikragyújtás, benzinkút nem a legjobb kombináció a túlélésre.
Megtudtam azt is, hogy ezeken a motorokon nincsen légszűrő. Oldalt, lentről szívják a levegőt, és csak egy sűrű fémháló van a szívócsövükön, hogy legalább az avar és a katicabogár ne akadjon a torkukon. Azt is tudom már, hogy a lábfék a kardánra hat (azaz ezt tudtam korábban is), és ott egy sima dobfék van (na ezt nem). Amikor hirtelen meg kell állni, Laci azért mindig inkább a kéziféket húzza – mondja, nemcsak jobban fog, de nem is dobál.
Kisapáti Jóska is mesélt egy keveset az autójáról: az út előtt (de már a múlt heti tesztelés után) derült ki, hogy a diffi egyik csapágya törött. Az eredeti. Igen, az 1912-es. Mondta – az autóban eddig még az összes csapágy a sajátja volt, minden kerék, a kormánytengely, a váltó, a diffi 1912-óta ugyanazokkal az alkatrészekkel futott. Na, ez a nem semmi. Most már van benne egy XXI. századi alkatrész, ami fájdalmas ugyan, de szükséges volt a csere. De a diffi kerekei, amiket most láttam először, mintha újak lennének – tette hozzá.
Volt egy pont, ahol a nagy forgalomban alaposan kettészakadt a csapat, ráadásul a varrás mentén, tehát egyik öreg Opel erre, a másik nagy lemaradással arra. Mi Kisapáti Jóskáék Puppchenje után mentünk, de volt ott valami kavar az itinerolvasással, Tehát inkább előrementünk, és GPS-es felvezetőt játszottunk.
Ybbs után, a zsiliprendszer átszelését követően állt össze újra a csapat. Keller Laci épp a padlót szedte ki az autójából (néhány egymáshoz rögzített, feketére festett deszkát képzeljenek el), mert reggel óta zavarja valami zörgés a váltóban. Negyedikben nincs, a többi fokozatban van. Miért nem mész mindenhol negyedikben? - kérdezte erre Kisapáti Jóska – nem bírja a motor? Hehe.
Kisapátiék autójával is akadt súlyos műszaki probléma – az egyik emelkedőn lecsavarodott a kormányt rögzítő kupakos anya, és a lába közt a padlóra esett. Súlyos probléma, ugye nem. Lol.
Háromnapnyi zamatos túra ígéretével előttünk, azt mondom: ne is legyen ennél több.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
