Hot-dog virsli nélkül, autószalon autók nélkül
Péter a felvidéki Totalcar-olvasók népes táborába tartozik, idén pedig végre rászánta magát, hogy egy tényleg pofás kis beszámolóban mutasson rá arra, hogy hiába jobb a szlovákok gazdasági helyzete, szervezni továbbra sem tudnak normálisan.
Annak idején, a kilencvenes évek végén-kétezres évek elején jómagam is ellátogattam ezekre az autószalonnak nevezett közönségtalálkozókra, de hamar rá kellett jönnöm, hogy sok értelme nincs. Kihagytam uszkve hét évet, majd talán 2009-ben voltam a Pozsonyi Autószalonon ismét. Nem kellett volna. És úgy látszik, a helyzet továbbra is amatőr módon kaotikus. Péter tanulságos sorai következnek:
Nyilván gazdasági okokra vezethető vissza az alábbi érdekesség:
Magyarországon, egy majd 10 millió lakossal rendelkező országban tavaly alig 53 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdára (52 661), míg Szlovákiában, egy alig 5,5 milliós országban ehhez képest tavaly a 70 951-es szám jelent meg a statisztikában. További érdekesség, hogy autószalont 2005 óta nem rendeztek Magyarországon, oldtimeres tömegrendezvényből viszont az érdekesség kedvéért három (de manapság már inkább négy) is van minden évben. Szlovákiában az oldtimeres kiállítás ugyan továbbra is ismeretlen fogalom, de autószalonból rendszeresen kettőt is rendeznek.
Azt azonban, hogy melyik színvonala siralmasabb, lassan megállapítani is nehéz lesz (mélységesen egyetértek -omm-). A két rendezvény (az egyik Pozsonyban, a másik Nyitrán) évek óta keresztbe tesz egymásnak. Az autómárkák (vagy inkább helyi képviseleteik) egyik fele az egyiket részesíti előnyben, a maradék a másikat, de a végeredmény ugyanaz: a látogatók minden alkalommal keserű szájízzel hagyják el a kiállítást, mert hol ezt, hol azt nem láthatták.
Tavaly ugyan hallani lehetett egy megállapodásról, miszerint felváltva tartják majd a két kiállítást, és Nyitra valóban nem rendezte meg a tavalyi seregszemlét, de idén ismét mindkét helyszínen autószalon volt. Ha még lehet ezt annak nevezni… Most a nyitrai beszámolója következik.
Az egyéves szünet ugyan valamelyest jót tett a kiállításnak, legalábbis a siralmas 2008-2009-es évekhez képest, de a 90-es évek hangulatáról és nívójáról már csak álmodni lehet. Főleg akkor, ha olyan, a szlovák piacon is népszerű márkák hiányoztak, mint a VW, a Ford, az Audi-BMW-Porsche német luxustrió, a Toyota, a Nissan vagy a Peugeot. A korábbi években olyannyira igyekvő Lada is inkább távol maradt, így idén ki kellett hagynom a szokásos ajtócsapkodós minőségtesztet a zsigulis standon.
Csodálkozni egyikükön sem kell: a szervezők idén sem voltak hajlandók lemondani a mesés haszonról, ezért nem állt szándékukban engedni az irreálisan magas helypénzekből (50 euró négyzetméterenként).
A kiállított márkákat már évek óta nem az anyacég, sok esetben még csak nem is az importőr, hanem az egyes helyi kereskedők képviselik, így az egész szalon olyan, mintha egy pavilonba tolták volna össze az ország összes showroomját. A Volvót és a Jaguart példának okáért idén két pavilonban is meg lehetett találni, nyilván a két kereskedő nem tudott megegyezni, melyikük maradjon távol.
Általánosságban elmondható, hogy főleg két célcsoport látogat ki az autószalonra. Az elsők a matrica- és prospektusgyűjtő fiatalság, akiket csak a sportkocsik, versenymotorok és tuningautók látványa hoz lázba. Velük ellenkező oldalon áll az átlagos autós, aki ugyan megelégszik azzal is, ha üléspróbát vesz a Thalia-Aveo-Fabia-Swift csoporton, de időnként azért vásárol is új autót. És pont ezért alkotják ők a kiállítók célcsoportját.
A szakmai dolgok rég kimúltak az ilyen helyekről, nyitott motorháztetőt már nem látni, árcédulákat annál inkább.
Az idei év egyik meglepetése és szenzációja a Škoda standján látható Vision-D tanulmányautó volt. Meg lehetett érinteni, bele lehetett kukkantani, a reakciók lelkesek voltak, az autó formáit nézve ez nem is meglepő.
A szlovákiai premierek közül említsünk meg még párat: Range Rover Evoque, Lancia Ypsilon, Fiat Freemont, Jaguar XK-RS és XF facelift, Opel Insignia OPC, Mercedes-Benz B és M osztály, Chevy Cruze Hatchback, Kia Rio, Hyundai Veloster, Tazzari Zero, Renault Koleos facelift, Seat Alhambra 4x4.
Kétségtelenül ezek voltak az idei szalon legtöbbet fotózott húzómodelljei.
A pavilonok közti szabad téren kapott helyet az új Tatra Phoenix egy példánya. A léghűtéses V8 a múlté, helyette van hathengeres, vízhűtéses PACCAR dízelmotor és DAF fülke. Ez utóbbinak már köze sincs a régi Tatrák kabinjához, már-már személyautós kényelem fogad, úgy, ahogy az ma már elvárható ebben a kategóriában.
Pár lépésre onnan a történelmi tűzoltótechnikáé volt a főszerep, a gőz hajtotta fecskendőktől kezdve a 148-as Tatráig és Praga RN-ig
A veterános pavilon sem tett ki magáért (jobban mondva a mélyen tisztelt szervezőklub), azért a néhány Pragáért (Baby, Piccolo) és Škodáért (Octavia Super, 1202 STW) tényleg kár volt kimenni, fő hogy a Dakart kísérőkamionként idén is megjárt 815-ös Tatra már 17 éves is elmúlt, és hogy az Impala low-rider veterános rendszámot kaphatott. Lol.
A fő helyre a háromtengelyű Praga AV került, ami igazi kuriózum (Peruból került elő, a típus wehrmachtos vonatkozásairól nem esett szó).
Körülöttük még 1969-es Morgan, Aero 500, Moszkvics 407, 1928-as Peugeot (a kíváncsiak kedvéért 172M), ralis kiegészítőkkel ellátott, korai 96-os Saab és néhány korai Tatra személy- és kisteherautó…
Mellettük a Mustang-klub gépeit megcsodálni kötelező volt, úgy ahogy egy igazi autóbuzi számára a kiállítóterület legvégén az oda befutó veterános túra gépeit is megnézni: feltéve, ha pont szombaton járt ott. Ott, azon a kis területen, a mezőgazdasági múzeum gőzgépei és traktorjai között, elkapott minket a 60-as évek utcaképének minden meghatározó eleme: RTO autóbusz, régi Felicia Roadster és Velorex, pont úgy, mint a Wartburgok, Trabantok és Jawák orrfacsaró füstje. Mellettük katonás sorban régi Zetor traktorok, a háttérben pedig a helyi kisvasút pöfögő mozdonyai. Jó volt ismét szembefutni egy kicsit a múlttal, ha már a XXI. században csalódnunk kellett.
Immáron otthon, a híradásokból tudom meg, hogy a kiállítók nagy része elégedetten számolt el a rendezvénnyel. Több mint 100 ezer látogató volt kíváncsi a 18. Nyitrán megrendezett autószalonra, minden hibáját és hiányosságát megbocsájtva ezzel…