Hot-dog virsli nélkül, autószalon autók nélkül

2011.10.07. 14:00
27 hozzászólás

DSC06149

Péter a felvidéki Totalcar-olvasók népes táborába tartozik, idén pedig végre rászánta magát, hogy egy tényleg pofás kis beszámolóban mutasson rá arra, hogy hiába jobb a szlovákok gazdasági helyzete, szervezni továbbra sem tudnak normálisan.

Annak idején, a kilencvenes évek végén-kétezres évek elején jómagam is ellátogattam ezekre az autószalonnak nevezett közönségtalálkozókra, de hamar rá kellett jönnöm, hogy sok értelme nincs. Kihagytam uszkve hét évet, majd talán 2009-ben voltam a Pozsonyi Autószalonon ismét. Nem kellett volna. És úgy látszik, a helyzet továbbra is amatőr módon kaotikus. Péter tanulságos sorai következnek:


Nyilván gazdasági okokra vezethető vissza az alábbi érdekesség:

Magyarországon, egy majd 10 millió lakossal rendelkező országban tavaly alig 53 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdára (52 661), míg Szlovákiában, egy alig 5,5 milliós országban ehhez képest tavaly a 70 951-es szám jelent meg a statisztikában. További érdekesség, hogy autószalont 2005 óta nem rendeztek Magyarországon, oldtimeres tömegrendezvényből viszont az érdekesség kedvéért három (de manapság már inkább négy) is van minden évben. Szlovákiában az oldtimeres kiállítás ugyan továbbra is ismeretlen fogalom, de autószalonból rendszeresen kettőt is rendeznek.

DSC06153

Azt azonban, hogy melyik színvonala siralmasabb, lassan megállapítani is nehéz lesz (mélységesen egyetértek -omm-). A két rendezvény (az egyik Pozsonyban, a másik Nyitrán) évek óta keresztbe tesz egymásnak. Az autómárkák (vagy inkább helyi képviseleteik) egyik fele az egyiket részesíti előnyben, a maradék a másikat, de a végeredmény ugyanaz: a látogatók minden alkalommal keserű szájízzel hagyják el a kiállítást, mert hol ezt, hol azt nem láthatták.

IMG 5956

Tavaly ugyan hallani lehetett egy megállapodásról, miszerint felváltva tartják majd a két kiállítást, és Nyitra valóban nem rendezte meg a tavalyi seregszemlét, de idén ismét mindkét helyszínen autószalon volt. Ha még lehet ezt annak nevezni… Most a nyitrai beszámolója következik.

IMG 5911

Az egyéves szünet ugyan valamelyest jót tett a kiállításnak, legalábbis a siralmas 2008-2009-es évekhez képest, de a 90-es évek hangulatáról és nívójáról már csak álmodni lehet. Főleg akkor, ha olyan, a szlovák piacon is népszerű márkák hiányoztak, mint a VW, a Ford, az Audi-BMW-Porsche német luxustrió, a Toyota, a Nissan vagy a Peugeot. A korábbi években olyannyira igyekvő Lada is inkább távol maradt, így idén ki kellett hagynom a szokásos ajtócsapkodós minőségtesztet a zsigulis standon.

Csodálkozni egyikükön sem kell: a szervezők idén sem voltak hajlandók lemondani a mesés haszonról, ezért nem állt szándékukban engedni az irreálisan magas helypénzekből (50 euró négyzetméterenként).

DSC06126

A kiállított márkákat már évek óta nem az anyacég, sok esetben még csak nem is az importőr, hanem az egyes helyi kereskedők képviselik, így az egész szalon olyan, mintha egy pavilonba tolták volna össze az ország összes showroomját. A Volvót és a Jaguart példának okáért idén két pavilonban is meg lehetett találni, nyilván a két kereskedő nem tudott megegyezni, melyikük maradjon távol.

DSC06163

Általánosságban elmondható, hogy főleg két célcsoport látogat ki az autószalonra. Az elsők a matrica- és prospektusgyűjtő fiatalság, akiket csak a sportkocsik, versenymotorok és tuningautók látványa hoz lázba. Velük ellenkező oldalon áll az átlagos autós, aki ugyan megelégszik azzal is, ha üléspróbát vesz a Thalia-Aveo-Fabia-Swift csoporton, de időnként azért vásárol is új autót. És pont ezért alkotják ők a kiállítók célcsoportját.

A szakmai dolgok rég kimúltak az ilyen helyekről, nyitott motorháztetőt már nem látni, árcédulákat annál inkább.

DSC06113

Az idei év egyik meglepetése és szenzációja a Škoda standján látható Vision-D tanulmányautó volt. Meg lehetett érinteni, bele lehetett kukkantani, a reakciók lelkesek voltak, az autó formáit nézve ez nem is meglepő.

IMG 5949

A szlovákiai premierek közül említsünk meg még párat: Range Rover Evoque, Lancia Ypsilon, Fiat Freemont, Jaguar XK-RS és XF facelift, Opel Insignia OPC, Mercedes-Benz B és M osztály, Chevy Cruze Hatchback, Kia Rio, Hyundai Veloster, Tazzari Zero, Renault Koleos facelift, Seat Alhambra 4x4.

Kétségtelenül ezek voltak az idei szalon legtöbbet fotózott húzómodelljei.

DSC06144

A pavilonok közti szabad téren kapott helyet az új Tatra Phoenix egy példánya. A léghűtéses V8 a múlté, helyette van hathengeres, vízhűtéses PACCAR dízelmotor és DAF fülke. Ez utóbbinak már köze sincs a régi Tatrák kabinjához, már-már személyautós kényelem fogad, úgy, ahogy az ma már elvárható ebben a kategóriában.

IMG 5915

Pár lépésre onnan a történelmi tűzoltótechnikáé volt a főszerep, a gőz hajtotta fecskendőktől kezdve a 148-as Tatráig és Praga RN-ig

A veterános pavilon sem tett ki magáért (jobban mondva a mélyen tisztelt szervezőklub), azért a néhány Pragáért (Baby, Piccolo) és Škodáért (Octavia Super, 1202 STW) tényleg kár volt kimenni, fő hogy a Dakart kísérőkamionként idén is megjárt 815-ös Tatra már 17 éves is elmúlt, és hogy az Impala low-rider veterános rendszámot kaphatott. Lol.

DSC06183

A fő helyre a háromtengelyű Praga AV került, ami igazi kuriózum (Peruból került elő, a típus wehrmachtos vonatkozásairól nem esett szó).

DSC06200

Körülöttük még 1969-es Morgan, Aero 500, Moszkvics 407, 1928-as Peugeot (a kíváncsiak kedvéért 172M), ralis kiegészítőkkel ellátott, korai 96-os Saab és néhány korai Tatra személy- és kisteherautó…

DSC06220

Mellettük a Mustang-klub gépeit megcsodálni kötelező volt, úgy ahogy egy igazi autóbuzi számára a kiállítóterület legvégén az oda befutó veterános túra gépeit is megnézni: feltéve, ha pont szombaton járt ott. Ott, azon a kis területen, a mezőgazdasági múzeum gőzgépei és traktorjai között, elkapott minket a 60-as évek utcaképének minden meghatározó eleme: RTO autóbusz, régi Felicia Roadster és Velorex, pont úgy, mint a Wartburgok, Trabantok és Jawák orrfacsaró füstje. Mellettük katonás sorban régi Zetor traktorok, a háttérben pedig a helyi kisvasút pöfögő mozdonyai. Jó volt ismét szembefutni egy kicsit a múlttal, ha már a XXI. században csalódnunk kellett.

DSC06233

Immáron otthon, a híradásokból tudom meg, hogy a kiállítók nagy része elégedetten számolt el a rendezvénnyel. Több mint 100 ezer látogató volt kíváncsi a 18. Nyitrán megrendezett autószalonra, minden hibáját és hiányosságát megbocsájtva ezzel…

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

2 órája
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22