Hot-dog virsli nélkül, autószalon autók nélkül
Péter a felvidéki Totalcar-olvasók népes táborába tartozik, idén pedig végre rászánta magát, hogy egy tényleg pofás kis beszámolóban mutasson rá arra, hogy hiába jobb a szlovákok gazdasági helyzete, szervezni továbbra sem tudnak normálisan.
Annak idején, a kilencvenes évek végén-kétezres évek elején jómagam is ellátogattam ezekre az autószalonnak nevezett közönségtalálkozókra, de hamar rá kellett jönnöm, hogy sok értelme nincs. Kihagytam uszkve hét évet, majd talán 2009-ben voltam a Pozsonyi Autószalonon ismét. Nem kellett volna. És úgy látszik, a helyzet továbbra is amatőr módon kaotikus. Péter tanulságos sorai következnek:
Nyilván gazdasági okokra vezethető vissza az alábbi érdekesség:
Magyarországon, egy majd 10 millió lakossal rendelkező országban tavaly alig 53 ezer új személy- és kisteherautó talált gazdára (52 661), míg Szlovákiában, egy alig 5,5 milliós országban ehhez képest tavaly a 70 951-es szám jelent meg a statisztikában. További érdekesség, hogy autószalont 2005 óta nem rendeztek Magyarországon, oldtimeres tömegrendezvényből viszont az érdekesség kedvéért három (de manapság már inkább négy) is van minden évben. Szlovákiában az oldtimeres kiállítás ugyan továbbra is ismeretlen fogalom, de autószalonból rendszeresen kettőt is rendeznek.
Azt azonban, hogy melyik színvonala siralmasabb, lassan megállapítani is nehéz lesz (mélységesen egyetértek -omm-). A két rendezvény (az egyik Pozsonyban, a másik Nyitrán) évek óta keresztbe tesz egymásnak. Az autómárkák (vagy inkább helyi képviseleteik) egyik fele az egyiket részesíti előnyben, a maradék a másikat, de a végeredmény ugyanaz: a látogatók minden alkalommal keserű szájízzel hagyják el a kiállítást, mert hol ezt, hol azt nem láthatták.
Tavaly ugyan hallani lehetett egy megállapodásról, miszerint felváltva tartják majd a két kiállítást, és Nyitra valóban nem rendezte meg a tavalyi seregszemlét, de idén ismét mindkét helyszínen autószalon volt. Ha még lehet ezt annak nevezni… Most a nyitrai beszámolója következik.
Az egyéves szünet ugyan valamelyest jót tett a kiállításnak, legalábbis a siralmas 2008-2009-es évekhez képest, de a 90-es évek hangulatáról és nívójáról már csak álmodni lehet. Főleg akkor, ha olyan, a szlovák piacon is népszerű márkák hiányoztak, mint a VW, a Ford, az Audi-BMW-Porsche német luxustrió, a Toyota, a Nissan vagy a Peugeot. A korábbi években olyannyira igyekvő Lada is inkább távol maradt, így idén ki kellett hagynom a szokásos ajtócsapkodós minőségtesztet a zsigulis standon.
Csodálkozni egyikükön sem kell: a szervezők idén sem voltak hajlandók lemondani a mesés haszonról, ezért nem állt szándékukban engedni az irreálisan magas helypénzekből (50 euró négyzetméterenként).
A kiállított márkákat már évek óta nem az anyacég, sok esetben még csak nem is az importőr, hanem az egyes helyi kereskedők képviselik, így az egész szalon olyan, mintha egy pavilonba tolták volna össze az ország összes showroomját. A Volvót és a Jaguart példának okáért idén két pavilonban is meg lehetett találni, nyilván a két kereskedő nem tudott megegyezni, melyikük maradjon távol.
Általánosságban elmondható, hogy főleg két célcsoport látogat ki az autószalonra. Az elsők a matrica- és prospektusgyűjtő fiatalság, akiket csak a sportkocsik, versenymotorok és tuningautók látványa hoz lázba. Velük ellenkező oldalon áll az átlagos autós, aki ugyan megelégszik azzal is, ha üléspróbát vesz a Thalia-Aveo-Fabia-Swift csoporton, de időnként azért vásárol is új autót. És pont ezért alkotják ők a kiállítók célcsoportját.
A szakmai dolgok rég kimúltak az ilyen helyekről, nyitott motorháztetőt már nem látni, árcédulákat annál inkább.
Az idei év egyik meglepetése és szenzációja a Škoda standján látható Vision-D tanulmányautó volt. Meg lehetett érinteni, bele lehetett kukkantani, a reakciók lelkesek voltak, az autó formáit nézve ez nem is meglepő.
A szlovákiai premierek közül említsünk meg még párat: Range Rover Evoque, Lancia Ypsilon, Fiat Freemont, Jaguar XK-RS és XF facelift, Opel Insignia OPC, Mercedes-Benz B és M osztály, Chevy Cruze Hatchback, Kia Rio, Hyundai Veloster, Tazzari Zero, Renault Koleos facelift, Seat Alhambra 4x4.
Kétségtelenül ezek voltak az idei szalon legtöbbet fotózott húzómodelljei.
A pavilonok közti szabad téren kapott helyet az új Tatra Phoenix egy példánya. A léghűtéses V8 a múlté, helyette van hathengeres, vízhűtéses PACCAR dízelmotor és DAF fülke. Ez utóbbinak már köze sincs a régi Tatrák kabinjához, már-már személyautós kényelem fogad, úgy, ahogy az ma már elvárható ebben a kategóriában.
Pár lépésre onnan a történelmi tűzoltótechnikáé volt a főszerep, a gőz hajtotta fecskendőktől kezdve a 148-as Tatráig és Praga RN-ig
A veterános pavilon sem tett ki magáért (jobban mondva a mélyen tisztelt szervezőklub), azért a néhány Pragáért (Baby, Piccolo) és Škodáért (Octavia Super, 1202 STW) tényleg kár volt kimenni, fő hogy a Dakart kísérőkamionként idén is megjárt 815-ös Tatra már 17 éves is elmúlt, és hogy az Impala low-rider veterános rendszámot kaphatott. Lol.
A fő helyre a háromtengelyű Praga AV került, ami igazi kuriózum (Peruból került elő, a típus wehrmachtos vonatkozásairól nem esett szó).
Körülöttük még 1969-es Morgan, Aero 500, Moszkvics 407, 1928-as Peugeot (a kíváncsiak kedvéért 172M), ralis kiegészítőkkel ellátott, korai 96-os Saab és néhány korai Tatra személy- és kisteherautó…
Mellettük a Mustang-klub gépeit megcsodálni kötelező volt, úgy ahogy egy igazi autóbuzi számára a kiállítóterület legvégén az oda befutó veterános túra gépeit is megnézni: feltéve, ha pont szombaton járt ott. Ott, azon a kis területen, a mezőgazdasági múzeum gőzgépei és traktorjai között, elkapott minket a 60-as évek utcaképének minden meghatározó eleme: RTO autóbusz, régi Felicia Roadster és Velorex, pont úgy, mint a Wartburgok, Trabantok és Jawák orrfacsaró füstje. Mellettük katonás sorban régi Zetor traktorok, a háttérben pedig a helyi kisvasút pöfögő mozdonyai. Jó volt ismét szembefutni egy kicsit a múlttal, ha már a XXI. században csalódnunk kellett.
Immáron otthon, a híradásokból tudom meg, hogy a kiállítók nagy része elégedetten számolt el a rendezvénnyel. Több mint 100 ezer látogató volt kíváncsi a 18. Nyitrán megrendezett autószalonra, minden hibáját és hiányosságát megbocsájtva ezzel…

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
