Itt sem Ferrariból van a kerítés...
Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt egy nagyot, és néha ismét visszaszivárog a lakott területekre, hogy ne kelljen kizarándokolni az épített autodrómokhoz vagy a ralipályák szélére.
Hisz nincs annál kényelmesebb, ha az ablakod/erkélyed alatt nézhetsz autóversenyt. Elvileg. Most hétvégén Szatmárnémetiben jártunk a családdal, és ez volt a helyzet. Ott ralisprintnek hívták az eseményt, de a valóság inkább egy szlalomverseny volt. Az utca embere is benevezhetett, meg ott voltak a profik, akik a saját bajnoki sorozatuk következő fordulóján voltak. Mondjuk jól szórakoztam, de nem vagyok benne biztos, hogy mindenki így volt ezzel.
Egyrészt arrafelé is azt hiszik, hogy attól lesz gyors egy autó, hogy hangos, pedig ez pont fordítva van: ha gyors, attól lesz hangos. Vagyis itt is mindenki a kipufogóban keresi a nem létező lóerőket, leszámítva a dízel Rovert, aki a koromban.
És ha amatőröket úgymond széria autóval engedik indulni, tilos lenne úgy ordítaniuk, mint az állat. Oké, hogy Romániában sem szól egy kurva szót sem miatta a rendőr (ahogy nálunk sem), de az, akinek ezt kell hallgatnia egész nap a blokkokban (ott így hívják a panelt), az gyűlölni fogja. Pláne, ha azt látja, hogy:
- az ordító kipufogósok egy jelentős hányada nyilvánvalóan fakezű;
- hiába ordít a kocsi, nem halad.
A hőskorban az autósport azáltal tudott tömegeket megmozgatni, hogy érdekes volt. Egyrészt maga az autó is úri dolognak számított. Örültél, ha láthatsz egyet az úton, a helyi újság megírta, ha átment a falun egy. Ma már mindenkinek tele van töke a dugókkal és minden egyéb, autó okozta kellemetlenséggel, a Szamos folyóval kettévágott, százezres városban a balfasz forgalomszervezés és a régi vágású úthálózat miatt ismerik jól a dugó fogalmát. Ki akarja a Bulevardul Transilvaniei-re néző lakásokból ezt hallgatni szombaton? Így ez csak egy hétvégi kellemetlenség, pedig maga a lezárt útszakasz nem túlzottan zavaró forgalmi szempontból.
Régen néhányan fel is dobták a pacskert az autóversenyeken. Vér ma nem folyik, elvégre ez csak játék, de ott van a lebonyolítás. Gyakorlatilag egyenes útszakaszról van szó, amit lassítókkal tesznek izgalmassá. Autó autó elleni harc nincs, a versenyzők nem egymás ellen, hanem a stopperral harcolnak, egyenként rajtolva.
Délután aztán ki is mentünk a Szamos-gátra, hogy ne az erkélyről nézzük. Ekkor lőttem pár képsorozatot meg videót önmagam szórakoztatására, ezek láthatók itt. Szerencsére délutánra előkerültek a rendesebb kocsik, bár ott sem Ferrariból van a kerítés: BMW-k, és egy-egy Evo, WRX is akad. Nem is ez számít: itt már jobb a vezetni tudók aránya. (Higgyük azt, hogy a BMW-k egy része driftelésre van belőve, ezért az egyenesek némelyeknek gondot okoznak.) Amúgy a kocsik döntő többsége lepattant, úgy, ahogy mifelénk is, de ettől ez még lehetne a világ legjobb autóversenye. Volt is pár kisebb költségvetésű, de jó kocsi, egy Clio I (bár csipegette az olajat), egy CR-X, Civic, egy ügyes Swift, ezekkel egy ilyen versenyen akár el is lehetne kenni egy gyengébb Imprezát, ha kiadja.
Itt a kis home-videó, hogy átélhetők legyenek az izgalmak, ott-ott aládumálva, de nem akartuk zenét rakni alá:
A nézőszám akár a kétszázat is eléri, ha beszámítjuk a bulevardul melletti étteremben zajló lagzit – gondolom, ők is a motorsport szerelmesei lettek. Az időeredményeket bemondják egy hangosbemondóba románul, ami közelről hallatszik, de száz méterről már elnyomja a következő autó zaja. Amúgy sem tudod, mi a francért megy ötödszörre ugyanaz a kocsi, éppen mi zajlik, vagy hasonló. És ha már nem mondják el magyarul egy ekkora magyar lakosságú városban az eredményeket, legalább lehetne valami kijelző, ahol kiírnák.
Szóval, az ember nézi a kocsikat, fotóz vagy filmez a telefonjával, aztán ha már unja, hazamegy. Ez ma egy autóverseny. Ha megkérdezik tőle, hogy ki nyert a versenyen, nem tudja megmondani, hiszen nem hallotta. Gondolják csak meg, mit reagál erre egy feleség: félrekúrtál, Radu?! Csak akkor túlélhető a dolog, ha van ideje megmutatni a videót a telefonján, még mielőtt repül a vajling, mert arrafelé tüzesek ám a menyecskék.
Meg sem fordult a fejemben, hogy ezt a kanyart ilyen íven fogja bárki is bevenni...
Meg különben is, annyi a kategória, hogy nekem az eredménylista alapján úgy tűnt, minden induló nyert. Arra is rádöbbentem, hogy volt pár 13-16 éves fiú és lány is, külön junior kategóriákban – ez nem mentség ám a rossz ívekre. Elvégre van apja annak a gyereknek, aki akkora maflást adjon neki, amikor ilyen íven fordul, hogy a gumifal adja a másikat.
Ha ebből, meg a Forma-1-ből indulok ki, akkor tényleg nagy bajban az autósport jövője. Pedig akadnak ügyes pilóták, sőt, a szlalomot nehéz jól művelni, bár szerintem a harmadik-negyedik óra után már a versenyzők sem annyira élvezték. Úgy lenne az igazi, hogy ne csak annak legyen jó, aki csinálja, hanem annak is, aki nézi. Mert ha már ingyen is alig érdekli az embereket, akkor gáz van. Lehet, hogy nem a központban kéne rendezni, hanem kicsit odébb – ha tényleg jó, kimennek oda is az emberek. Így viszont több lesz az ellensége, mint a barátja.
Ui: Ovidiu Paşca rajongói megnyugodhatnak, nyert a kedvencük az Evóval.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
