Vékony jégre futott az orosz mindentjáró
Nemrég fejeződött be a korábban megénekelt expedíciós autó, a Burlak második kiadásának tesztelése a Nyugat-Szibériától északra található Kara tengeren. 120 kilométert tettek meg gyakorlatilag a jégen, és a nyilatkozatok alapján a korábbi prototípus hibáit sikerül kijavítani. Könnyebb lett, újratervezték a futóművet is.
Persze azért sikerült találni egy vékonyabb réteget, ahol megsüllyedt a gép, de az áttervezett futóműnek és a speciális abroncsoknak köszönhetően immár magától is ki tudott mászni a jégtáblák közül. Mondjuk nem katasztrófa, ha beszakad, hiszen elég jó úszóképességekkel bír: a jégtől gondosan védett hajócsavarral kb. 6 km/h órára képes a vízen, és az erős oldalszél se borítja fel.
A sikeres tesztelés után, a tapasztalatok alapján a jelenlegi modell mintájára gyártanak egy második Burlak Mk2-t, hiszen az már a korábbi tesztutak alapján kiderült, egy terepjáró nem terepjáró. Ez régi bölcsesség, és még egy ekkora batárra is igaz, egyelőre egy korábbi expedíció járműve kísérgeti a szürke óriást. A lenti 43 perces videóban (az orosz címe Hazafelé) ez utóbbi 2015-ös útja látható, ami az alaszkai Barrowból röpke 6000 km-en át a befagyott Berring szoroson keresztül egészen az orosz Dugyinkáig tartott. Már az első 150 km is elég izgalmasan indult, 135 km-nél például beszakad alattuk a jég (5:30-nál), kicsit később a pótkocsi váza tört el, amit -25 fokban kellett javítani (7:50 körül).
Ez egyébként folyamatosan visszatérő probléma volt, a sós levegő és a terhelés folyamatosan nyírta az alumínium vázát az utánfutóknak. Az út elején komoly probléma volt, hogy még nem kaptak műholdképeket a jég helyzetéről (8:38), ezért voltak kénytelenek egy létrából kilátót építeni (9:30).
Gyakori vendégek az érdeklődő jegesmedvék (29:34), de szerencsére mindig odábbállnak. Az útjukat a vadvilágon kívül egy felbukkanó tengeralattjáró és gyanúsan alacsonyan átrepülő légijárművek színesítették.