2017.04.23. 07:44
15 hozzászólás

Ki a fene az a Tadzsima Nobuhiro? A nevét talán soha nem fogják Loebével, Schumacherével vagy éppen Walter Röhrlével együtt emlegetni, mégsem vitathatjuk el tőle: egy nagyon szűk elit tagja. Aki követi a Pikes Peak-i hegyi felfutó történéseit, annak mondjuk nem kell bemutatni, kilencszer nyerte meg az ikonikus verseny Unlimited kategóriáját. Mind a kilencszer Suzukival. Az autók tervezéséből és építéséből is kivette a részét, majd a márka sportigazgatója lett.

Pedig becenevét, a Szörnyet még egy Datsun Bluebirddel érdemelte ki, a nyolcvanas években egy felismerhetetlenségig átalakított autóval versenyzett hazája rali- és Dirt Trial-versenyein – utóbbit zsinórban kilencszer nyerte meg. A hátsókerekes 910-es első és hátsó túlnyúlását lényegében lenullázták, az autót megemelték, és tettek alá egy rendes összkerékhajtást. Sajnos az egész interneten csak egyetlen, bélyegméretű fotót lehet találni róla, de nem vitás, sok köze nem maradt a kiindulási állapothoz. Később az Egyesült Államokban is szerencsét próbált, ott már egy Z31-es Fairlady Z-t taposott, 300 lovas V6-ossal és egy Datsun teherautóból kirántott összkerékhajtással. A Pikes Peaken először 1988-ban, egy Mazda 323-mal indult, rögtön kategória-harmadik lett.

Ezután jött csak a java, a nagy egymásra találás a Suzukival. Mi mással is kezdődhetett volna az egész buli, mint a Swifttel (másnéven Cultusszal): a Magyarországon is népszerű modell második generációjával 1989-ben ment először a Pikes Peakre a Suzuki. Bár Tadzsima a harmadik helyre kvalifikált az Unlimited géposztályban, a versenyen nem sikerült célba érni. Évről évre reszelgettek a kocsin, az áttörést pedig 1992 hozta meg, az akkor megszerzett első helyet 1993-ban is sikerült megtartani. A Szörny talán be sem ült volna olyan autóba, amelyben tök egyszerű a technika – szerencsére itt ilyesmiről szó nem volt. Két egyhatos sornégyest építettek be, amelyekre tisztességes turbókat akasztottak. Így 800 lóerő körüli összteljesítmény húzta-tolta a cél felé a 873 kilós kasznit, amit ehhez méltón gigantikus szárnyakkal is megpakoltak.

Öt évig jártam Swifttel, a biztonságérzethez képest egész tisztességes dinamikája volt már a nyolcszelepes egyhármasoknak is, a GTI-k 101 lóereje pedig már-már istenkísértésnek számított. Ha nagyságrendileg ugyanazt a súlyt elképzeljük nyolcszoros erővel, összkerékhajtással, egészen bestiális élményt feltételezhetünk. Ilyesmit tényleg csak a legjobbak tudnak úgy kezelni, hogy közben nemcsak baromi gyorsnak tűnnek, de tényleg azok, tudatosan küzdenek a másodpercekért, a csúcsjavításért.

Ha pedig egy üzlet beindul... A kilencvenes évek közepén ugyan nyugdíjazták a Swiftet, de jött helyette az Escudo (= Vitara), hasonlóan elborult technikával. Itt már 900 lóerő körül járt a teljesítmény, és nagyjából ennyi kilogrammot nyomott a versenyautó. Az ilyen tömeg-lóerő arányra még a mai szupersportautó-mezőnyt szemlélve is elismerően csettintünk, a Koenigsegg One:1 tud ilyet. A szénszálas kasznielemeket csővázra húzták rá. 1994-ben ugyan nem bírt el a toyotás Rod Millennel, de egy évre rá nemcsak saját kategóriájában, hanem az összetett értékelésben is az élen zárt. Tadzsima maga tervezte és építette az autót, amelyet a speedhuntersös srácok közelről is megnézhettek pár éve.

Megállás továbbra sem volt, de az Escudóból dobták a kétmotoros konfigurációt. Helyette kétliteres, ikerturbós V6-ost szereltek be középmotorként, de a lóerőkből nem engedtek: a 985 lovas teljesítménycsúcshoz 932 newtonméteres csúcsnyomaték társult, a kaszni pedig még könnyebb lett, immár csupán nyolcszáz kilót nyomott. Hihetetlen adatok, mégis volt jobb autó a mezőnyben: Rod Millen a Toyotával egyeduralkodó lett, négyszer nyert zsinórban. Közben Tadzsima a rali felé is kacsintgatott, ám míg a nyolcvanas évek végén még Cultusszal próbálkozott ezen a fronton is, egy évtizeddel később inkább már a Balenót tartotta a feladatra alkalmasnak. A Baleno kombit, hogy egészen pontosak legyünk. Ázsia és Óceánia bajnokságán kívül WRC futamokon is részt vett, mérsékelt sikerrel.

A siker útjára – már ami a Pikes Peaket illeti – 2006-ban, Escudóval tértek vissza. Ez már nem ugyanaz az autó volt, amiben egy évtizeddel korábban taposta a gázt Tadzsima, hanem az akkor aktuális Grand Vitara nagyon-nagyon távoli rokona. Mégis nosztalgikus élményeket válthatott ki a verseny a Szörnyből, mert ugyanúgy, ahogyan 1995-ben, ekkor is rövidíteni kellett a pályát az időjárás miatt. Ahogy a motorkerékpárosok versenye véget ért, Tadzsima szavaival élve pattogatott kukorica-méretű pelyhekben kezdett szakadni a hó, így jó 25 kilométert töröltek. Ez egyben azt is jelentette, hogy hiába volt jó a tempó, új rekordot nem állíthattak fel.

Akkor még nem sejtette senki, de egy hatéves nyerő széria kezdődött ezzel. A következő esztendőre az XL7 SUV alapjaira – na jó, ez túlzás, de legalább az arcát rámatricázták – építettek autót, a GM-származék 3,6 literes V6-ost a hátsó tengely elé építették be. Ja, és felhúzták 1000 lóerő fölé. Egy pillanatig sem titkolták a szándékot, ami egyben Tadzsima személyes harca is volt: elvenni a rekordot Rod Millentől. Sikerült is, méghozzá 10:01.408-as idővel. Az XL7 még egy aranyat hozott, aztán SX4-re váltottak – nyilván ennek sem volt sok köze a magyar utakon is szaladgáló Suzukikhoz. Bónusz érdekesség: a Pikes Peak hivatalos eredménylistáján előbbi XL8, utóbbi SX5 néven szerepel. Acélcsőváz, hűtött tárcsafékek, 3,1 literes, duplaturbós V6-os 910 lóval és 890 newtonméterrel, szekvenciális váltóval. 2011-ben egészen félelmetes, 9 perc 51-es időt futott vele Tadzsima.

Hogy ez miért akkora durranás? Hiszen Sebastien Loeb 8:31-et tudott 2013-ban... Való igaz, a francia pokoli gyors volt, érdemeit nem kisebbíti semmi, de nem lehet összehasonlítani a két eredményt. Utóbbi ugyanis már az elejétől végéig aszfaltozott pályán született, míg korábban részben murván mentek a versenyzők. Tadzsima tehát örökre beírta magát a Pikes Peak történelemkönyvébe.

Az oldalról ajánljuk

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

1 órája
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06