Autószalonok, sajtóbemutatók: megsaccolni sem merem, hogy hány új típus leleplezésén jártam már, de ha volt három-négy, ami igazán emlékezetes volt. Az autógyártók felfoghatatlanul mocskosul sok pénzt nyomnak el ilyesmikre, de a legtöbb ugyanaz a dögunalom: zene+tánc, lepel le, autó feltűnik és elkezd ömleni a bullshit az executive-okból az újságírókra.
Emlékezetes? Hát talán a Saab 9-5, amit még Trollhättenben mutattak be: egy stilizált repülőt húztak át az ex-Nohab hangárban a fejünk fölött, olyan hanggal, hogy Dömsödi Gábor szerint akkor Magyarországon nem volt olyan hangrendszer, ami ilyet tudott volna. Aztán még beadták a törésteszt valódi hangját, ugyanezen a cuccon. Arra is elég tisztán emlékszem, hogy a Laguna II-t Touluse-ban, az Airbus-gyárban mutatták be, de ott nem a műsor volt a nagy szám, hanem a helyszín.
A nagy bemutató, az más: itt csak sok a vendég, de a program borzalmas. Ilyenből talán az Alfa 156-os premierjét említeném, amely a világ bármelyik kommunista pártjának a becsületére vált volna. A hatalmas bemutatón újságírónak lenni a legrosszabb, hiszen ott vagy, és tudod: amíg te kivételezettként nézed a műsort, addig az otthon maradtak már írják a hírt a mailben kiküldött sajtóinfóból, és lenyomnak téged a hírversenyben – hacsak Assur nem írja meg közben a hátországban, ahogy amúgy is tenné. Wifi van, csak legtöbbször nem működik, a sajtós meg hajt, hogy zabálj és indulás a géphez, nagyjából másnap hajnalban tudnál bármilyen értelmes anyagot produkálni. Ezért ma már nemigen járunk ilyesmire – az Audi A8 barcelonai bemutatóján is véletlenül voltam ott.
Hogy miért hittem, hogy itt valami más lesz? Mondjuk azért, mert az első meghívóban még az állt, hogy jogsit is hozzunk, és ez ugye a tesztvezetések alapfordulata. Mindegy, ha már igent mondtam, eljöttem, talán annyi volt még a biztató, hogy a programban műszaki workshopokat is ígértek – arra számítottam, hogy valamilyen tech-day jellegű bemutató is lesz, ahogy az előző generáció esetén csinálták. Szerencsémre ez így is lett, csak előtte át kellett esni valami olyanon, amire sokáig emlékezni fogok.
Kettőezer ember. Ez még gombócból is sok, bár két turnus van: egy délelőtt, egy meg délután. Azaz csak ezren ücsörögtünk a konferencia központ hodály méretű csarnokában, a kerek dobogókon, néhány Pókember, hosztesz és Audi-fejes társaságában. Elsötétül a terem, a műsorközlő meg műsorközli, hogy itten autók fognak mozogni a színen. De ami eztán következett, arra nem számítottam. Elkezdődött a buli, ahol a jelenések zajlanak, az egy kábé 30 méter széles rész volt. Íme:
Nem vettem fel végig, mert leszáradt volna a gépet tartó karom, de a hangulatot adja. Hozzá kell még gondolni a basszust, ami olyan intenzitású volt, hogy remegett a dobogó, amin ültünk. Jól megkomponálták, na... És ekkor megjöbb Walter Röhrl és Mattias Ekström, ki-ki a saját autójával: Röhrl a Pikes Peaken használt Audi raliautóval, amivel először behozta a legjobb időt 11 perc alá; Ekström meg a ralikrossz-A1-essel, amivel mellesleg világbajnok lett 2016-ban. Ekkor azért már látszott, hogy nem kis buli lesz, már csak azért is, mert műsorvezetőnek leszerződtették Kunar Nayyart, aki attól nagyon menő csávó manapság, hogy az Agymenők (Big Bang Theory) című sorozat sztárja. Aztán Ekströmék elhúztak, és elszabadult a pokol.
Aztán Audi összes létező versenyágban induló versenyautója áthúzott a színen, az ordító zenét túlordító motorokkal, a népet tartalmazó szigetek között. Így, Le Mans-részvétel nélkül is rengeteg versenygépük van, az elektromos Formula E autóval bezárólag. Egy idő után ennek a levideózását is meguntam, és ekkor még a java hátravolt: az összes szériaautó. Sportkocsik, nemsport SUV-ok, hibridek, földgázos autók, RS-modellek külön, leírni nem sok, de végignézni igen. Aki nem csinált egy biztonsági mentést a budin a show előtt, az most itt nem slisszolt ki, akkora volt a forgalom.
És ez még csak az intró volt.
Ekkor átcsaptunk beszédekbe, először az értékesítési igazgató magyarázza el, hogy mostantól az Audi egy prémium digitális autógyártó, amely az önvezetés és a vezetőt segítő rendszerekben nagy király lesz, mesterséges intelligencia, satöbbi. De hol az A8??! Ekkor még a show lényege hátra volt, de az is eljött.
A dobhártyák és retinák újra megfeszülnek, fények, kontúrok, villódzás. Aztán nini, ott az autó. Mintha egy robot emelgetné-forgatná.... vagy csak az egészet odavetítik? Durva.
Aztán a végére összerakom, hogy a robottal mozgatott valami az tényleg egy fehér A8, gyaníthatóan műanyagból. Minden erre az alapra vetítettek rá, volt ez röntgenrajztól kezdve mindenféle színű A8-as,. Persze ez is csak a műsor eleje, a végtelenségig fokozták a dolgot, mire a valódi autók is bejöttek. Eztán már csak a dizájnerek voltak hátra, hogy elmeséljék, amit látunk.
....utána meg prof. Rupert Stadler (foglalkozása Audi-elnök) meséli el, hogy mennyire az utolsó utáni órában tartunk az autonóm járművek engedélyezésében, Németországban két héttel ezelőtt engedélyezték egyáltalán, és ezzel Európában legalább lesz egy hely, ahol tutira kihasználható a Level 3 önvezető funkciók, meghirdeti az Audi.Vorsprung.2025 programot, ami lényegében 2025-re ígéri a teljes (Level 5) önvezetést – ez amúgy teljesen egybe cseng a Continental beszállító által nemrégiben tartott techshow-n hallottakkal. Csak nem összebeszéltek a németek? Mindegy, a lényeg, hogy folyamatos legyen a Vorsprung. Aztán vége, lehet megnézni az autókat. Azt, hogy az A8-ast lóbáló robotkar hová tűnt, azóta sem tudjuk, ahogy azt sem, hogyan került a színpadra.
Mire ide eljut az ember, már kiégett az agya – gyors Weisswurts-bevitel után alaposabban is megnézhető az A8-as, beülhetünk, sőt, a főbb elemeit külön-külön is megnézhetjük felmetszett-mozgó-zenélő-haptikus feedbackelő installációk formájában. Még mindig ugyanabban az épületben vagyunk ám, csak egy másik teremben. Az egész alig kétszer-háromszor nagyobb az Audi genfi kiállításánál...hisz itt van ismét minden versenyautó és fontos típus, plusz némi gyártási demó a jövő gyáraiból, ahol kis alkatrészhurcoló targoncák táncolnak formációban. Atyavilág.
A terem közepén domb, tetjén fa, hintácskával, madárcsicsergés. Micsoda műfű! Mint az igazi. Ja, ez igazi.
Végig azon törtem a fejem, hogy ez mennyibe fájhatott az Audinak? Kétezer embert idereptetni, itt altatni ötcsilllagos szállodákban, busszal behurcolni az új barcelonai konferenciaközpontba. Ha erre személyenként átlag 200 ezret kalkulálok, akkor is vagy négyszázmillió forint. És idehurcolni a komplett cégvezetést, prototípusokat, felfoghatatlan értékű versenytechnikát, megcsinálni a show-t egy olyan típussal, amiből maximum előszériás példányok léteznek – ennek a költségeire ötletem sincs. És megszervezni úgy mindent, hogy az senkinek ne legyen kényelmetlenebb, mintha egy 60 főre méretezett rendezvényen lenne, csomagmegőrzővel, etetéssel, satöbbi. Szerintem nem túlzás, ha azt mondom: ennek a költségvetése ha annyi nem is volt, mint a vizes vébé megnyitójáé, saccra biztos benne volt 1-2 milliárdban. Bár itt nem kellett bevilágítani a Budai Várat, a Dunát és színpadot építeni a vízre. De akinek volt türelme, az kérhetett sört egy legújabb Kuka-robottól.
Tartok tőle, hogy ez a monstre sajtóesemény tényleg valami drasztikusan újnak a nyitánya, csak hát a jelszavak puffogtatását már annyira megszoktuk az autóiparban, hogy csak pár év múlva látjuk igazán, miért érezték 2017-ben ennyire fontosnak egy ekkora esemény megszervezését. Ehhez képest egyébként meglepően sok infóhoz is jutottunk, ami szerencsémre kiad egy alaposabb technika-cikket is, az is jön hamarosan.