Nyílthétvége-horror a kétezres évekből

2017.08.31. 16:56 Módosítva: 2017.08.31. 16:56
53 hozzászólás

A gazdasági világválság tüneteit még ma is sokan nyögik - ha máshogy nem, törlesztőrészletek formájában. Gyakran hangoztatják az egyén felelősségét az autóhitel-kérdésben, de sokan elfelejtik, hogy ebben a buliban vastagon benne voltak a márkakereskedők is. Milyen volt új autót vásárolni a válság előestéjén?

Kapcsolódó
Kétmilliós magyar álom

Kétmilliós magyar álom

Nem túl öregek, keveset fogyasztanak, jól mennek, befér a család és kétmillióért elvihetők. Kinek nem elég ennyi?

Kapcsolódó
Most sem lesz kannibál

Most sem lesz kannibál

A Thalia hazai és nemzetközi sikere igazán példás: nálunk tavaly duplán túllőtte az eredetileg tervezett eladási mennyiséget, de szinte az összes többi piacán is hasonlóan tarolt. Sportkörökben axiómának számít, hogy nyerő csapaton nem szabad változtatni, a Thalia mégis befeküdt egy könnyed arcplasztikára, és Clióvá műtette magát.

Kapcsolódó
Bólintás a haladásra

Bólintás a haladásra

A Skoda dizájnfőnöke a világ legkényelmetlenebb munkaruháját viseli: hátrakötött kézzel, kényszerzubbonyban viszi dolgozni reggelente a hivatali autó.

Kapcsolódó
Mit vársz három kilóért?

Mit vársz három kilóért?

Gombócforma, otthonos belső, olcsó alkatrészek. De érdemes megvenni egy tizenéves Opelt?

Tizenöt évvel azután, hogy apám eladta használtan vásárolt 100-as Skodáját, valamikor 2003. környékén hangzott el otthon a jelmondat: autót vesz a család. Akármilyen újabb (nyugati) autó felért volna egy hipertér-ugrással, de az elvárások nagyjából a kétezres évek első harmadában jellemző hazai trendnek megfelelőek voltak:

  • új autó (mivel a Škodára annyit kellett költeni)
  • 510 literes csomagtér
  • 72 hónapos hitel, alacsony önrésszel

Miután összeállt ez a nem túl bonyolult követelményrendszer, bele is merültünk a márkakereskedésekben szervezett (családi!) nyílt hétvégék, devizahitellel tarkított, nulla százalékos világába. Számomra az egész már tízéves fejjel is bizarr volt.

Akkoriban a népszerű, de mégsem feltétlenül piacvezető márkák látszólag hihetetlen pénzeket különítettek el ezekre a programokra, sőt, egy-egy új modell bemutatása szinte felért egy ünnepéllyel, pedig marketing szempontból a dolog nem volt különösebben bonyolult.

A célközönség tagjai, valamilyen előzetes feliratkozás után kaptak egy személyre szóló színes-szagos meghívót, hogy érezzék, most igazán fontosak. Az esemény túlnyomórészt egy új autó hazai bemutatója köré épült, ahol apuka megismerkedhetett a kínálattal, míg anyuka és a gyerekek arcfestésen, íjászaton, pónisimogatáson, légvárban ugrálással múlatják az időt.

A történet idáig egészen idilli, hiszen elképesztő tömegeket vonzottak ezek az rendezvények. Gyakran fél napra is be kellett rendezkednie az embernek a márkakereskedésbe, ha sorra akart kerülni a tesztvezetésre. Anélkül viszont ritkán volt szó üzletről. A kívánt autót elvihettük egy átlagosan nem több mint 20 perces körre, a jobb egyen pedig jellemzően a kerekedés egyik értékesítője ült. Itt kezdődött a beetetés.

Az autóvásárlás, különösképpen a hitelfelvétellel párosuló üzlet, nagy felelősséggel jár, de aki csak egy kicsit is naivabb volt az átlagnál, azt könnyedén átejthették. Félreértés ne essék, egy értékesítőnek az a dolga, hogy a végsőkig higgyen a termékében, de amikor négyen ültünk egy Renault Thaliában és a rossz úton ki akartam esni a tetőn, érdekes magyarázatnak tűnt, hogy nincs megterhelve az autó.

Akadtak már akkori szemmel is vicces, de abszolút bevett dolgok is. Ilyen volt például, amikor a szalonos kolléga arról beszélt az Octavia tesztútján, hogy bár a konszern olcsó autójában ülünk, a padlólemeze megegyezik egy prémium modellével (Audi A3). Nincs ebben semmi hazugság, csak attól még Škodából nem lesz Audi.

Persze mi, az autóbuzéria fellegvárában gyakran csak nevetünk azokon, akik az ilyen dolgokat benyelik, de nem szabad elfelejtenünk, hogy az autó sokaknak nem több egy újabb használati eszköznél. Szeretnének hinni abban, hogy végül jó döntést hoznak. A témában nem különösebben jártas vásárlókat így könnyedén befolyásolták az eladók.

A változatos rábeszélő taktikák működtek, hiszen a következő években, a nyílt hétvégékre járók közül rengetegen valóban vettek is autót. A magyarországi autóeladások évről-évre rekordokat döntöttek a kétezres évek derekán. De milyen áron?

A mennyei tesztút után kezdődhetett az utolsó felvonás, a konkrét ajánlattétel és a végső döntés. Talán csak az én memóriám szelektív, de visszagondolva sehol sem emlékszem arra, hogy az üzlet szempontjából bárhol is komolyan számításba kerültek volna a vásárlók valós érdekei. Amikor az értékesítő megtudta, hogy olcsón fenntartható autót szeretnénk, rögtön egy kis dízeles ajánlatot kaptunk, ami bár kicsit magasabb árról indult, cserébe kevesebbet fogyasztott a tíz éve még valóban olcsóbb gázolajból.

Persze, hogy ilyen ajánlatot kaptunk mi is, hisz' a katalógus szerinti 4,7 literes átlagfogyasztás lebegett az átlag magyar autóvásárló fejében és nem a rövid távokon használt dízelmotor várhatóan magasabb fenntartási költségei. Érdemes most, több mint tíz évvel később belegondolni, milyen lehetett az élet egy devizahiteles, majd idősebb korában drága alkatrészeket kérő autóval.

A leggyakrabb módszer a last minute típusú ajánlat volt. Valahogy mindig akadt egy fehér színű, full-fapad, de azért klímás autó raktáron, amelyből már csak 1-2 darab van, szóval jó lenne azonnal dönteni. Ha azt hinnék, ez volt a csúcspont, tévednénk. Jött 2005, amikor a devizahitelek éppen csak elkezdtek igazán pörögni.

Tömeg és hisztéria. Anyuka könyörög az értékesítő pultnál, három gyerekkel a hóna alatt, hogy elvihesse az autót 0% önrésszel. Csak a saját érdekében remélem, hogy nem sikerült neki. Amikor az értékesítők látták, hogy felvonjuk a szemöldökünket az újabb last minute ajánlatok hallatán, elkezdték szórni a hitelválság koporsójába az utolsó marék szöget: az autócserének nevezett lízingét.

Ennek lényege annyi volt, hogy ha a leendő vásárló látszólag drágának talált egy típust, rábeszélték egy régebbi/kisebb autóra, amit aztán 3 éven belül egy nagyobb, újra cserélhetett. Ne kérdezzék, mi volt ebben a logika, ekkor már én és apám is inkább csak mosolyogtunk és integettünk.

A több mint egy évtizede még nagyon népszerű családi autós nyílt napoknak volt egy sajátos, szürreális hangulata. Mai szemmel hihetetlen, hogy az emberek akkoriban nem ismerték fel, hogy a márkakereskedések mosolyogva hajtják őket egy elérhetetlen életszínvonal felé, ezért tízezrével mondtak igent a hosszú eladósodással járó ajánlatokra.

Három évvel később, tehát 2008-ban a hazai hírekben még alig ízlelgették a válság szót, miközben az autószalonokban már rég látszott, hogy nagy a baj. Magányos, szellemjárta üvegkalitkává változott az összes, és ahová az ember betért, hiénaként vetődtek rá az eladók: remélték, hogy végre valódi vevő érkezett. A tesztvezetés közel félórás időtartama néhol egy apró háztömbre redukálódott, az anyósülésen őrködő eladó pedig inkább meg se szólalt. A kereskedésben sem mosolygott többé senki. Akkor már mi is csak érdeklődők voltunk.

Most, hogy újra ébredeznek a hazai újautó-eladások, csak reméljük, hogy nem ismétlődik meg a katasztrófa. A hitelfelvétellel kapcsolatos szabályok sokat szigorodtak, nem adnak nulla forintért új autót, és a bankok eleve megválogatják, hogy kinek adnak kölcsönt. Végső soron azonban továbbra is vásárlók józan eszén múlik, hogy belevágnak-e egy ilyen kockázatos kalandba.

A szüleim szerencsére azóta sem ugrottak bele az autóhitelbe, én meg közben felnőttem, és vettem egy 23 éves Opel Corsát, amit egy darabig közösen használtunk. A német rozsdakupacon már túl is adtam, rájöttem, hogy nincs szükségem autóra, hobbinak meg nem egy Corsát tartanék. A szüleim pedig - látván, hogy egyszer sem maradtam az autó hibájából az út szélén - használt autókat nézegetnek. Igyekszem meggyőzni őket, hogy ne az összes félretett pénzüket költsék el vásárlásra.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

tegnap, 18:58
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35