Ez a pusztuló döntött kanyar maradt a japán Nascar-álomból
Amerikában az autóverseny is más, hát még az autózás
Miért jobb fej az amcsi szurkoló, mint az európai és vajon hány gumi kell egy egésznapos autóversenyhez? Ilyen belülről Amerika Le Mans-ja.
Kevésen múlt, hogy ötvensok éve, a japán autósport hajnalán saját Nascar-bajnoksága legyen a szigetországnak. Az öngyarmatosításban már akkor erős japánok egy az egyben honosították volna az amerikai kisemberek imádott sportját, még egy óriási oválpályát is elkezdtek építeni a Fudzsi lábánál. Ez a fákkal benőtt döntött kanyar maradt a nagy tervekből.

Japán fejlődés amerikai szervezéssel
A második világháború után nagyot fordult Japán, ennek a fordulatnak a karmestere pedig az országot legyaluló Egyesült Államok volt. A győztes amerikaiak a fegyverletétel után kemény gazdasági és politikai reformokra kényszerítették az addig hatalmilag és gazdaságilag centralizált országot. A japánok ezt a kezdetben kényszerrel kapott iránymutatást a maguk fanatizmusával követték, ennek eredménye Japán villámgyors fejlődése, amire csak japán gazdasági csodaként hivatkozik a történelem.
A japánok ma hírhedten jók Amerika-majmolásban, de furcsamód ennek gyökere még a háború előttről jön. Talán az egész ott indult, hogy 1854-ben Matthew C. Perry kapitány Tokióra irányított ágyúkkal kikényszerítette az ország nyitását és erőből nyitotta meg az utat az amerikai diplomatáknak. Profi baseball-ligájuk a japánoknak például már a háború előt volt, a háború után pedig hamar lett mindenük, ami nyugati az amerikai foci-bajnokságtól a rugby-ig. Az ötvenes, hatvanas években születő autósportjuk is ment a nyugati minták után, de annyira, hogy még a nagyon amerikai Nascar honosításával is megpróbálkoztak. Nem egy futamot akartak odacsábítani, saját szériát akartak japán oválon, japán versenyzőkkel.

1964. január 23-a volt a nap, amikor a Nascar vezetői megtették a nagy bejelentést: új partnereket találtak, akik a Távol-Keletre viszik a sorozat nevét. Az ázsiai testvérsorozat a saját lábán állna Nippon Nascar néven, a projekt vezetője pedig egy ismert japán kereskedő, Naghide Mori. Mori egy amerikai mércével se kicsi, 2,5 mérföldes, nagy döntésű kanyarokkal kialakított oválpályát álmodott a Fudzsira. Úgy tervezte, a Nascar-csapatok által levetett, 1962-es szezonban használt autókat vásárol majd össze a kezdésre a japán versenyzőknek. Gyorsan felpörgött a marketingkampány, aminek csúcspontja volt, hogy Mori Miss Japán társaságában elment az 1964-es Daytona 500-ra is, ahol egy Japan-feliratú trófeát adtak át a győztes Richard Petty-nek.

A Fudzsi ovál építése '64 júniusában indult. A projekt szaktanácsadója Stirling Moss lett, a munkát pedig az a Charles Moneypenny felügyelte, aki a legendás Daytona-i ovált is tervezte. Moneypenny - akinek a neve úgy összezavarta a japán újságokat, hogy csak Mr. Ezer Jenesként írtak róla - véglegesítette az ovál terveit és egy belső, kanyargós nyomvonalat is rajzolt, hogy többfunkciós legyen a helyszín. Az eredeti tervek szerint a belső pálya 1965-re, az ovál pedig egy évvel később készült volna el. A munkálatoknak Amerikáig ment a híre, beszámolt róla még a New York Times és a Sports Illustrated is, a Daytona Beach News például így írt róla:
A nagy lendülettel indult építkezés aztán hirtelen elakadt. 1965-re a befektetők teljesen kifogytak a pénzből, a Mitsubishi Estate Company ugrott be megmentőként. Ekkor még csak egy nagy döntött kanyar állt az oválból, az új vevő pedig nem akarta tovább erőltetni a nascaros projektet: az ovál tervét ahogy volt, kidobták, befejezték viszont a hagyományos, kanyargós vonalvezetést. Azt az egyetlen döntött kanyart, amivel addig elkészültek nem bántották. Sőt, elnevezték Daiichi-nek és a sík pályával összefonva, a vonalvezetés részeként használták évekig.

A Fuji Speedway és vele együtt a Daiichi aztán fontos helyszíne lett az ébredő japán autósportnak. Bár a Nascar a közelébe se jött, olyan nagy nemzetközi sorozatokat tudtak idecsábítani, mint a Can-Am vagy az USAC. A harminc fokban döntött kanyarnak a híre messze ment, az idetévedt nyugati versenyzők rendre panaszkodtak rá. Az volt a veszélye, hogy gyakorlatilag vakon, egy emelkedő tetejéről estek be a hosszú sík egyenesből a döntött ívbe, ami 300 körüli tempónál kényes dolog.
Talán az építkezés körüli káosz eredménye volt a pálya veszélye, de akárhogy is volt, az sem segített rajta, hogy a szervezők megpróbálták óramutató járása szerint meg azzal ellentétesen is vinni rajta a mezőnyt. Sok súlyos balesetet látott a Daiichi, mígnem egy két halott autóversenyzőt eredményező tömegbaleset után egyértelmű lett, hogy nem való autóversenyzésre.
1974 volt az utolsó év, hogy a Daiichira versenyt engedtek. Két évvel később, amikor a Lauda-Hunt-meccsről emlékezetes '76-os szezonzárón itt járt a Formula-1 mezőnye, már megvolt az új kanyar, amivel kikerülték az ovált. A Fuji Speedway rossz híre ettől még nem kopott. Miután a '77-es futamon Gilles Villeneuve Ferrarija egy balesetben a fotósokból, nézőkből és pályabírokból álló tömegbe csapódott megölve két embert, az F1 jó ideig nem jött vissza. A pálya aztán sok átépítést megélt, hogy bent maradhasson a nemzetközi autósport-életben; ma már alig találni kanyart az eredeti nyomvonalból.



Az élet aztán úgy hozta, hogy idővel csak eljutott a Nascar Japánba. Igaz, nem a Fujira, hanem a kilencvenes évek végén épült Motegi oválra egy bemutató futamra az 1998-as szezonban. Azóta se történt hasonló, a japán autósport viszont pokoli erős lett az elmúlt 20-30 évben, és ehhez még csak nagy majmolás sem kellett. A SuperGT-jük ma a világ egyik legerősebb túraautóbajnoksága, ott a sok nagy európai autóversenyzőt is kinevelt Formula Nipponjuk, a ralisportban meg komplett évtizedeket uralt el a Subaru/Toyota/Mitsubishi-trió.
És mi van a Daiichivel? Ott éli lassú pusztulását ma is a domboldalon, bárki meglátogathatja, aki arra jár. A Speedhunters újságírója nemrég megtette és csinált sok szép nagy képet a gazzal benőtt aszfaltról.
Ha bírod ezt a versenyt rég látott, pusztuló versenypályás témát, itt még találsz pár ilyen posztot.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
