- Belsőség
- 2019
- programok
- hungaroring classsic
- cross hungary
- retropartyzánok
- seiberer bergpreis
- weissenkirchen
- balatonfüred concours délegance
- parkoló parádé
- tulln
- múzeumok éjszakája
Menő rendezvények tavaszra, nyárra
Autós-motoros programok a közeljövőre, Csikóstól
Egy csomó szokásosan jó program jön a közeli hetekben, egyiket-másikat a médiapartnerségünk okán párszor sztárolni is fogjuk, akkor jönnek majd még részletes infók. Most inkább csak rákészülés-jelleggel sorolom, miken dolgozunk, kikkel vagyunk épp kapcsolatban, hogy ti, akik akár nézőként, akár szereplőként jönnétek, időben készülni tudjatok.

Rögtön egy hiánnyal kell kezdenem – amire mindig sokan várnánk, de idén áprilisban elmarad, az az Oldtimer Premier lesz, mert átépítik Budaörsön az Outletet, más megfelelő helyszínt pedig nem tudtak találni Szepes Gabiék a giga-találkozóhoz. 2020-ban reméljük, valami megfelelő helyen jön megint.

A következő (nekem) izgalmas esemény a Seiberer Bergpreis lesz április 28-án, amit a magyar többség a rendezvény helyszín nevéről, az ausztriai Kremshez közeli, Duna-parti Weissenkirchenről ismer. 1300 köbcenti alatti, 1969 előtt tervezett autók, veteránrobogók, veteránmotorok, veterán Volvók betétfutama egy időtartó versenyen, amelynek során a benevezett több száz jármű délelőtt is egyenként felhajt a hegyre, majd délután is egyenként felhajt a hegyre, s az nyer, akinél a két idő a legjobban megközelíti egymást. Korhű zenék, végtelenül aranyos járműkavalkád, zaj, füst, szokásosan magas színvonalú szervezés, jó sör, Würstchen, a Wachau csodás panorámája – én 29 éve járok oda, sose csalódtam.
Április legvégén vagy május elsején – mindenesetre egy vagy két nappal Weissenkirchen után - mi ketten elhúzunk Ludvigh Karcsi kollégámmal Franciaországba, hogy a Tour Optic Auto veterántúra egy szakaszáról, illetve a közbeékelt magny-cours-i versenyről tudósítsunk. Ezt ugyanúgy a Peter Auto nevű cég szervezi, mint a közelgő Hungaroring Classicet, s ezért is megyünk, hiszen utóbbinak a médiapartnerei lettünk. Hogy ne csak egy versenybeszámoló legyen, azt tervezem, hogy érdekes road tripbe ágyazzuk az egészet, érdekes autóval, de a részletek csak akkor jönnek majd, amikor Szalay Balázsékkal kőbe véstük a jóváhagyást.

Május 4-5. a mindig balzsamos és mindig ízes Balatonfüred Concours d'Élegance hétvégéje, amiről sokadszorra is el szeretném mondani, hogy csak az autók szépek és drágák ott, amúgy a rendezvény nyitott, ingyenes, családias, senki ne tartson attól, hogy csak a dúsgazdagoknak szól, bár all the dúsgazdags are welcome, too. Persze, kaja, fagyi és lőré azért füredi áron van a környéken, tehát némi aprón túl azért érdemes papírpénzt is vinnünk magunkkal.
A magyarországi oldtimeres szcénában lassan intézménnyé válik a Retropartyzánok nevű veteránjárműves kiállítás és -találkozó, amely idén már a hetedik lesz a sorban. A nem csupán az autókra és motorokra, hanem a korabeli tárgyak, fotók bemutatására is nagy súlyt fektető nosztalgiarendezvényt három budapesti, két pécsi és egy győri helyszín után 2019-ben Debrecenben, a Magyar Gördülőcsapágy Művek (MGM) egykori gyárában tartják május 11-12. között.

Következő héten zajlik a verseny, amelyre huszonöt éve ígérem magamnak, hogy elmegyek, de már most tudom, hogy idén megint képtelen leszek eljutni rá. A veteránversenyek királya, a Mille Miglia ez, május 15-18. között, remélem, születnek róla jó riportok az idegen médiumokban, hadd fájjon a szív. Aki tud, mindenképpen jusson el – majd egyszer talán mi is.

Ha Olaszországba nem is, de Tullnba, a nagy börzére mindenképpen tervem kiutazni május 18-19-én. Volt egy gyenge év, amikor átrendezték a kiállítási területet, s az egyik árnyékos, fák alatt meghúzódó, kinti placcot beépítették egy új csarnokkal, csak a legnagyobb szabadtéri placc maradt meg zsibvásárnak, emiatt pedig abban az évben sok árus elpártolt e legnagyobb osztrák börzétől. Tavalyra azonban visszataláltak, s ismét zúzós lett a kínálat, az árak is jobbak, mint Németországban – persze azért sokkal keményebbek, mint minálunk, de a választékot meg kell fizetni.

Ugyanazon a hétvégén, vasárnap jön a 25. Parkoló Parádé a Hungexpón, arra tehát haza kell majd érnem Tullnból. Azt már látom, hogy az új könyvem nem lesz meg addigra, mert ez hosszabb lett és a lektor épp ezekben a hetekben fullad a betűkbe, tehát csúszik, de PP-t nem hagyok ki, ha egy mód van rá, mert az népünnepély. Ezek szerint Ausztriába mindenképpen szombaton kell mennem, hogy mindkét program meglegyen.

Május 22-25. között zajlik majd a Cross Hungary rendezvény, amelynek szintén médiapartnerei vagyunk. Az egyik arra nevezett, érdekes autót még remélem, ezen a héten be tudjuk mutatni. A Cross Hungary két műfajt ötvöz – 1/100-as szakaszokkal tarkított autós ügyességi versenyt hosszú utakat bejáró young- és oldtimer túrázással, méghozzá egyedi koncepcióra felfűzve. A májusi – közel ezer kilométeres - menet az ország keleti felét járja végig a határ mentén, olyan utakon, ahová máskülönben senki nem téved, olyan várakat, kastélyokat, egyéb látnivalókat érintve, amiket különben legfeljebb egyenként látogat meg az ember. Leginkább úgy se. Páratlan cucc, tömény, sokat ad, megtölti a memóriakártyákat, tehát nem az a tingli-tangli happening.

A túra második felét augusztus 29–31. között tartják, akkor bátaszéki indulással Esztergomban ér véget a hétszáz kilométeres menet. Aki erre az első, közelebbire benevez, azzal májusi, szobi rajtnál találkozunk, mert aznap végigkísérjük a mezőnyt az esti pihenőig, majd pénteken újra a csapathoz kapcsolódunk és bekísérjük a társaságot a gyulai célba. Arról is születik majd anyag, rendesen.
Június közepén jön a TC/TB-konglomerátum legnagyobb rendezvénye, a Totalbike24, Kecskeméten. A Le Mans-i autóversenyhez hasonlóan szombat délután induló és vasárnap délután véget érő robogóverseny mostanra pokolian izgalmas, profi futammá nőtte ki magát, akinek módja van rá, ne hagyja ki.

Június 22. viszont megint az autósoknak fontos dátum – ez a Múzeumok Éjszakájának időpontja, s akkor tartjuk a szokásos, egyedi, látogató-autóztatós Parkoló Parádénkat, ami a 26. lesz a sorban. Tavaly kicsit túlságosan nagy lett az érdeklődés ugyanerre a ferihegyi Aeroparkban, s akkora fennakadást okozunk autóinkkal a forgalomban, hogy páran kis híján lekésték a repülőjáratukat. Idén ezért ismét a régi, zártabb helyen, a Hungexpón tartjuk a rendezvényt. Pár héten belül megszületik majd az autóbekérő poszt is, ezért aki szeretne ott lenni, be is akar férni az autóztatók közé, de téli álomból még nem vette elő az autóját (vagy esetleg még össze se rakta), az kezdhet belehúzni, mert már csak két és fél hónap van hátra. Én is igyekszem a könyvvel, hátha addigra sikerül kinyomtatni.

Július közepe, két év után ismét Hungaroring Classic. Ez az az időpont, amit mindenki piros tollal, 36 pontos betűvel véssen be a naptárába, mert ez a versenysorozat és ami körülötte van, a legkomolyabb dolog, ami autómániással történhet kis hazánkban. A legmagasabb színvonalú klasszikus sportkocsik özöne lepi majd el a Hungaroring paddockjait, melyek tucatnyi futamon csapnak össze egymással az egész hétvége ideje alatt.

A korhű öltözetet már most kezdje mindenki összevadászni magának valamilyen koncepció szerint, mert 1) sokkal élvezetesebb és hitelesebb dolog régibe öltözve elvegyülni a régi vasak között; 2) ha Nyugaton mindenki szeret így egy jót röhögni magán és egymáson, nehogy már mi legyünk a sótlan és humortalan magyarok; 3) ha jól tudom, a rendezők érezhető kedvezményben részesítik azokat, akik megfelelő öltözékben érkeznek. Az ott, július 12-14. között maga lesz a mennyország, másfél éve várjuk, hogy újra megélhessük a csodát. Én konkrétan az egész nyaralásunkat odébb tettem miatta, mert szó se lehetett arról, hogy ne legyünk itthon, amikor Mogyoródon épp térdig lehet gázolni Ford GT40-ben és Ferrari Breadvanben.

Aztán lyuk következik, s már csak a nyár végére vannak időpontjaim – augusztus 24-én rendezzük a 27. Parkoló Parádét, augusztus 29-31. között pedig a Cross Hungary-túra nyugati határ mentén zajló verseny-túrájára kell számítani.

Ennyike a következő pár hónapra. Csak nehogy megfeküdje a gyomrunkat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
