Így menekült meg a Lamborghini a Chryslerré válástól
Talán Lee Iacocca közelmúltbeli halála is hozzájárult, hogy felszínre kerülhetett ez a történet: Bob Lutz, a nagy mesélő így már le merte írni, egykori főnöke miféle szentségtörésre készült, és hogyan sikerült azt megakadályozni.
Az egykori Chrysler és GM alelnök így 87 évesen még cikkeket ír a Road & Track magazinban – a legutóbbiban a furcsa Chrysler-Lamborghini házasságról is ír, amelynek állítólag majdnem egy Chrysler-alapú Lamborghini luxusautó lett az eredménye.
Lutz szerint Iacocca valahogy úgy képzelte a Lamborghini név felhasználását, ahogy a Ford taposta félre üres felszereltségi szintté a Ghia márkát néhány évtized alatt. A bikás címer és az elegáns Lamborghini felirat díszíthette volna a Chrysler luxusautóit, így azokért néhány százalékkal többet is el lehetett volna kérni.
Iacoccát, a marketingzsenit nem izgatta, hogy ezzel lerombolná a sportkocsimárka hírnevét, és mivel alig 25 millió dollárért jutottak a Lamborghinihez – az már akkor sem volt pénz egy autógyárért – jó üzletnek látszott. A formatervező részleget vezető Tom Gale azonban nem így gondolkodott, és Lutz sem, így a rosszindulatú engedelmesség sémáját követték. Terveztek egy autót, amely annyira ízléstelen karikatúrája lett Iacocca elképzelésének, amennyire csak lehetséges.
Gale az akkori legnagyobb K-szériás egyen-Chryslert, az Imperialt vette alapul, ami mai szemmel eleve vicces jelenség. Agyig krómozott, bőrtetős autó küllőutánzatú dísztárcsákkal, de épp annyival kisebb méretben, mint amilyen autókon ezek a megoldások megszokottak voltak, hogy eleve volt egyfajta karikatúra-jellege. Nos, ebből vázoltak fel egy olaszosan lángvörös kivitelt, vajbőr belsővel és arany Lamborghini jelvényekkel, Lambó-felniken. Ezen a ponton állítólag Iacocca számára is egyértelművé vált, hogy a Lamborghini felszereltségű Chrysler mennyire rossz ötlet, nem is lett belőle semmi.
A Lutz ezen felül ír még a Chrysler-Lamborghini Formula 1-es program kudarcának okairól, és arról, hogy hogyan készítették el az olasz sportkocsigyártónál a Dodge alkalmatlanul nehéz és gyenge V10-es pick-up motorjából a Viper alumínium motorját. Ám végső soron az derül ki az írásból, hogy a Chrysler és a Lamborghini nem használt sokat egymásnak, de nem is ártott annyit, amennyire lehetőség lett volna.