Hőkamerás felvételen a gumiégetés
Nem puszta passzióból született a gumiégetés (burnout), versenykörülmények között többrétű haszna volt/van: magasabb hőmérsékleten a slickek tapadása is nagyobb, a gyorsulási versenyeken pedig így a legegyszerűbb felmelegíteni a gumikat. Ezzel párhuzamosan a pályára is bőven kenődik gumi, ráadásul a futófelületre ragadt kavicsok, csikkek és törmelék nagy része is eltűnik a művelet közben. (Alábbi videón, hogyan kell csinálni.)
“Big Daddy” Don Garlits, a gyorsulási versenyek atyja is ott volt a gumiégetés születésekor, bár bevallottan nem ő volt a pionír: “Riverside, Kalifornia, 1969, a Hot Rod Magazine Bajnoksága volt. Azelőtt csak odaálltunk a rajthoz, és rögtön indultunk. Az autókat egészen messziről tolták be, nagy táv volt a rajtvonalig, és akkor valaki - talán Bob Creitz vagy Steve Cabone, a konkrét autóra nem esküdnék meg, de biztos van valaki Kaliforniában, aki tudja, mi volt - tolt egy burnoutot, rendesen füstöltette a kerekeket egy jó darabon, mert volt hely bőven, aztán szépen lecsorgott a rajthoz. És számított, az autó gyorsabb volt! (...) legalább egy tizedet nyertünk vele.” Lassan mindenki megszokta a dolgot, de voltak, akiknél túlmelegedett tőle a kuplung, így áttértek arra, hogy vizet, szintetikus gyantát, Clorox fehérítőt és egyebeket löttyintettek a gumik elég, hogy azok lágyabbak legyenek és/vagy a kisebb súrlódás miatt könnyebben meg lehessen indítani a burnoutot.
Utcai körülmények között nyilván senki nem veszi ennyire komolyan, hiszen tétje nincs, a lényeg a látvány. Videó is van róla több millió: néha felrobban egy-egy váltó, kigyullad a fél autó, esetleg a nézők közé hajt az ügyetlenebbje, szóval dramaturgiailag nem egy skandináv thriller, vaskos amerikai show-elemnek mindenesetre kiváló. Most viszont hőkamerás felvételen láthatjuk a súrlódás okozta változásokat, grátisz, hogy így az is látszik, amit normál esetben vastag gumifüst rejt. A gumicsíkok a szokásos fekete helyett sárgán izzanak a videón, és meglepően sokáig tartják is a színűket/meleget. Az akció nagyjából egy percig tart, utána a felforrósodott abroncsok szanaszét fröccsenve adják fel az integritást.