A Michelin és a Citroën több kísérleti autót is épített közösen: készítettek egy SM alapú prototípust, hogy felmérjék a fronthajtás határait, de van egy annál is sokkal híresebb közös alkotásuk, a Michelin PLR.
A rövidítés nagyjából annyit tesz, hogy gyors nehézsúlyú, és egy öttengelyes, 7,2 méter hosszúra és 2,45 méter szélesre növesztett DS kombit takar. A hivatalos neve Citroën DS PLR Break, de azt nyilván mindenki egyértelműen látja, érzi a képekre pillantva, hogy a sorozatgyártású DS-hez ennek a 9,5 tonnás gépnek néhány közös karosszériaelemen túl nem lehet nagyon sok köze.

A PLR egy valós probléma megoldására született: a Michelin tervezői úgy érezték, szükségük van valamilyen módszerre a tehergépkocsi-abroncsok nagy sebességű viselkedésének vizsgálatára. Az 1970-es évekig ilyesmire legfeljebb széria teherautókon kerülhetett sor, de ez nem volt épp biztonságos. Ha a prototípus-gumiabroncs defektet kapott nagy tempónál, annak a vége szinte biztosan jelentős anyagi kár, vagy akár személyi sérülés lett. Emellett a defekt pontos okait sem volt egyszerű felderíteni.
Ez korábban a teherszállításra jellemző alacsony sebességek miatt kevésbé volt probléma, de az 1970-es években ez látványos növekedésnek indult. A probléma megoldására pedig a Citroënt kérték fel. Ez természetesnek számított, hiszen a Michelin volt a Citroën legnagyobb részvényese az autógyártó 1934-es csődje óta, afféle autógyártó részlegként működött a gumigyártó óriáson belül.
A gumiteszteléshez tehát olyan jármű kellett, ami képes legalább 180 km/h-s tartós haladásra, és szimulálható vele a terhelés, amit egy teherautó jelent a kerekei számára.
A Citroën szakemberei erre a célra egy öttengelyes járművet terveztek, amelynek tíz kereke biztosította, hogy egy esetleges defekt se okozzon stabilitásvesztést. A kerekek a hullámlemez-oldalú Citroën H furgon alkatrészei közül érkeztek. A két első tengelyt kormányozhatóra készítették, a három hátsó pedig a hajtásért felelt. Egy ekkora monstrum gyors mozgatásához persze nem lett volna elég a Citroën legerősebb motorja sem – ekkortájt az SM 2,7 literes, 178 lóerős motorja lett volna a csúcs, amit fel tudtak volna használni – így megkeresték a legkönnyebben beszerezhető kész megoldást.
Ez a valódi francia luxusautó
Az SM-nél valószínűleg máig nem készült eredetibb, érdekesebb, elegánsabb jármű, és az idén épp ötven éve, hogy köztünk van.
A választás két Chevrolet V8-asra esett: ezek hajtották akkortájt a Corvette sportkocsikat. Két ilyen 454 köbhüvelykes, vagyis 7,4 literes motor került oda, ahol az átlagos kombik a csomagtartójukat hordják: bár a pontos teljesítmény-adatokat nem hozták nyilvánosságra, azt tudjuk, hogy ezeknek a motoroknak a teljesítménye gyári formájukban valahol 365 és 465 lóerő között volt. A motorok megfelelő hűtéséről öt radiátor gondoskodott, ezeket táplálták levegővel az autó oldalán és tetején kialakított nagy légbeömlők.
A két motor közül csak az egyik hajtotta az autó Peugeot 504-esből származó három hátsó tengelyét, a másikkal a középen felfüggesztett, tesztelendő kereket hajtjhatták. Ez egy zárt házban foglalt helyet az autó közepén, az első üléssor mögött. A két bent ülőt masszív kerékdobbal védték, hiszen a teherautó-kerekek durrdefektje az alkalmazott 10 baros nagyságrendű nyomás miatt még a személyautókénál is nagyobb kárt tud okozni.
A tesztelendő gumit nem csak külön hajthatták, akár az autóétól eltérő sebességgel, de különböző szögekbe állíthatták, és különböző mértékben terhelhették, hogy megfigyelhessék a viselkedését akár szélsőséges helyzetekben. Ezért is kellett az autó tömegét ólomballasztokkal kilenc tonna fölé növelni: csak így biztosíthatták, hogy menet közben az útnak szorított 11. kerék ne emelje el a többit az útról.
A PLR-t úgy tervezték, hogy szinte minden főegysége, még a karosszéria nagy része is sorozatgyártású autókból származott. Ennek csak az egyik oka volt az ár alacsonyan tartásának természetes igénye. A másik az volt, hogy a PLR-t eredetileg közúti használatra szánták, és úgy gondolkodtak, hogy a hatóságok könnyebben megadják az engedélyeket, ha az autót bevált, másutt már engedélyezett alkatrészekből építik. Végül az autópályákon épp ekkoriban életbe léptetett sebességkorlátozások miatt az óriás-DS rendszámot soha nem kapott. A Michelin nagysebességű tesztpályáján, Ladoux-ban viszont éveken át használták – pontosan nem tudni, meddig – a teherautó-abroncsok nagy sebességű viselkedésének tesztelésére.
Manapság már csak látványosságként szolgál a PLR: időnként kiállítják a L'Aventure Michelin kiállításon, mint a cég történetének egyik a legérdekesebb eszközét.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
