Amikor az Aston Martin hülyét csinált magából
A kétezres évek második felében az Aston Martin komoly problémával szembesült: nagy köbcentis V8-as és V12-es motorral szerelt autóikkal egyszerűen nem tudtak beférni az egyre szigorodó károsanyag kibocsájtási flottaátlag alá. Kétféle megoldás jöhetett szóba: vagy ők is csatlakoznak a downsizing trendhez, és sornégyes turbómotort kap az új DBS, vagy gyártanak valamilyen ultratakarékos modellt, ami segít lejjebb hozni a flottaátlagot. Azzal, hogy a vállalat vezetősége Ulrich Bez CEO-val az élén utóbbi megoldás mellett döntött, még nem is lenne baj, de az új modell láttán sokan röhögőgörcsöt kaptak.
Az Aston Martin leültethette volna az asztalhoz a legjobb tervezőit és mérnökeit, hogy azok az alapoktól egy új modellt tervezzenek, de ez túl költséges és időigényes lett volna. Így lehet, hogy a dizájnerek fogták a jellegzetes, eleganciát, presztízst és teljesítményt sugárzó Aston Martin arcot, majd addig nyújtották, húzták, nyúzták, még valahogy rá nem sikerült műteni az amúgy sem éppen szépségdíjas Toyota IQ elejére. Az eredmény a 2009-ben bemutatott Aston Martin Cygnet lett, mely beillene nevetséges replikának, japán viccnek, vagy áprilisi tréfának is.

Az Aston Martin ráadásul az új külsőn és prémium belsőn kívül tényleg semmit nem csinált az autóval, mely a motorháztető alatt 100 százalékig egy 1,33 literes, 97 lóerős CVT váltós Toyota IQ maradt, csak éppen háromszoros áron. Míg 10 ezer fontos (4,5 millió forint) árcímkéjével Toyota IQ sem számított éppen olcsónak apró méretéhez képest, az Aston Martin több mint 30 ezer fontot (13,5 millió forint) kért a Cygnet alap változatáért.
De tudjátok mit? Ezzel még nem is lenne baj, ha az Aston Martin egy afféle viccként fogja fel az egészet. Mert lehetett volna a Cygnet egy fricska, egy ég felé emelt középső ujj a törvényhozóknak címezve, hogy „lám, ilyen autókat kell gyártanunk miattatok." De nem. A brit gyártó halálosan komolyan gondolta, hogy a Cygnet egy versenyképes és vonzó termék.
A márka weboldalán még ma is „a városi mobilitás luxusmegoldásaként" hivatkoznak a modellre, mely „kibővíti az Aston Martin elismert luxus-sportautó kínálatát" és „egyedülálló és innovatív formában viszi tovább az Aston Martin exkluzivitását ás örökségét." De még azt is van pofájuk leírni, hogy „a Cygnet egy valódi Aston Martinként fogant meg".

Talán még döbbenetesebb, hogy a gyártó vezetősége komolyan bízott az autó sikerében: évente 4000 eladott példánnyal számoltak, fő vásárló erőnek pedig a meglévő Aston Martin tulajdonosokat remélték. Az elgondolás szerint ha nagyon gazdag vagy, de a DB9-edet megbámulják a szupermarket parkolójában, a luxusból pedig nem vagy hajlandó leadni, a Cygnetet neked találták ki. Való igaz. Ezután nem megnézni, hanem hangosan kiröhögni fognak.
A Cygnet persze gigantikus bukásnak bizonyult: a 2,5 éves gyártási ideje alatt a tervezett 10 ezer példány helyett körülbelül 600 fogyott.

Ezen a ponton akár véget is érhetett volna a történet. Zárulhatott volna az egész úgy, hogy az Aston belátta a tévedését és soha többé nem nézett vissza, de nem. Már rég nem gyártották a Cygnet-et, mikor egy őrült ügyfél azzal az ötlettel fordult a gyártó speciális kérésekre szakosodott Q osztályához, hogy neki bizony kellene belőle egy brutális sportváltozat. Ebből született meg az abszurditás szuperlatívusza, az Aston Martin V8 Cygnet.

Hogy csak a poén kedvéért rendelte-e meg valaki, vagy tényleg komolyan gondolta, talán sosem fog kiderülni. Annyi biztos, hogy a gyártó mérnökei fogták a Vantage S 4,7 literes 430 lóerős V8-asát, és egy hétsebességes szekvenciális váltó társaságában belepréselték a Cygnet csöppnyi kasztnijába. Állítólag eredetileg egy V12-esen is gondolkodtak, de az már tényleg nem fért volna el.
Persze nem az új hajtáslánc az egyetlen változás: Cygnet a Vantage S felfüggesztését és a fékjeinek egyes alkatrészeit is megkapta, nevetséges szélesítések, 19 colos kerekek, Recaro sportülések és az FIA sztenderdjeinek megfelelő bukókeret társaságában. A gyári adatok szerint az agyament torzszülött 4,2 másodperc alatt van százon, a végsebessége pedig 276 km/h. Bizonyára nagyon biztonságos egy 2 méteres tengelytávú, Smart méretű miniautóban.

A V8-as Cygnet végül a 2018-as Goodwood fesztiválon mutatkozott be, ahol a kommentátorok sem bántak szűkmarkúan az iróniával.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
