2500 közös kilométer: nem hangzik soknak, de tesztautók és robogózás mellett tulajdonképpen egész sokat ültem a néhány hónapja vásárolt Lexus IS200-amban. Ha már belekényszerültem egy autóvásárlásba, és bő 100 adás óta én terelgetem a MűhelyPRN sorsát, jó ötletnek gondoltam bedobni magam a cápák közé, de előtte még mindenképpen meg akartam oldani az általam feltárt problémák égetőbb részét.
Előző posztom ott maradt abba, hogy átfutottam az autót alulról, és megtaláltam a kipufogó szelelési pontját, amitől nem lettem sokkal boldogabb: a két katalizátorral egyben lévő leömlő és a középdobbal egybeépített hátsó katalizátor közti Y-csatlakozónál egyértelműen látszott a problémát indikáló fekete korom.
Autót vettem, pedig nem akartam
Egy japán autónak ne legyen lelke! Pláne ne ilyen!
A teljes elemcsere – gyári alkatrészekkel euróban is ezres nagyságrendű – opcióját viszonylag hamar elvetettem, az viszont egyértelműnek tűnt, hogy kiégett, elvékonyodott az anyag a gyári csatlakozásnál, így csupán a két új tűzkarika aligha jelentett volna sikert, csak egy komplett talpcsere lehetett a megoldás, ami meghaladja az én eszköztáramat, így Porschés Levente, a főállású aranyember húzott ki a slamasztikából.

Emulzióval hűtött szalagfűrész és öreg, de annál megbízhatóbb állványos fúró segített mezei laposacélból gyári formára gyártott talpat készíteni, villámgyorsan készültek a hegesztések, ámultam-bámultam, de túl hasznossá tenni nem tudtam magam: Levente igazi magányos farkas, ha szerelésről van szó, ehhez szokott hozzá, és valószínűleg ő csinálja jól, a hozzám hasonló hobbistáknak kell csak a segítő harmadik kéz és második fej ahhoz, hogy igazán komfortosan érezzék magukat.

A leömlőt persze levettem, lambdaszondát kiszereltem, feltettem az új talptömítéseket, de a lényeg, a koncepció, a formálás és a hegesztés az ő érdeme, végre Lexushoz méltóan csendes lett az autóm, amit nagyon köszönök neki. Innentől viszont saját kézbe vettem az autó dolgait – legalábbis ez volt a terv.
Az első futómű érzésre, viselkedésre teljesen rendben volt, viszont odafigyeléssel hallottam egy minimális nyikorgást berugózáskor, illetve a nagyon élesre húzott fekvőrendőrökön egy leheletnyi koppanást is éreztem. Nagyon szemét hiba az ilyen, 10 esetből 8-szor még a futóművesek is azt szokták mondani, hogy járj vele, jöjjön ki rendesen, ne cserélgessünk semmit hasraütéses módszerrel, mert pajszerrel rángatva bizony sem terhelés nélkül, sem pedig terhelés alatt nem találtam érdemben semmit.
Egyedül a jobb felső lengőkar gömbfejébe tudtam belemagyarázni egy nagyon minimális kottyanást, a nyikorgást pedig korábbi tapasztalatból a nagyon furcsa konstrukciójú alsó talpas gömbfejnek hittem, ami ráadásul egy elég furcsa, a hagyományos autókhoz képest fordított konstrukció, ha kiszakad, nagyon csúnya dolgokat tud csinálni, így ezeket az alkatrészeket kezdtem el kutatni a neten.
Tényleg meglepő, hogy bár a futómű egyáltalán nem a mezei Toyotákból jön, a kopó-fogyó cuccok tényleg filléresek: 16 ezer forintot fizettem a felső lengőkarok darabjáért, 8 ezret az alsó gömbfejek darabjáért. Persze ezek utángyártott alkatrészek, amikről lehet is olvasni itt-ott, hogy 1-2 éven belül tönkremennek, de addig biztosra megyek, és felújíttatok egy szett gyári felső lengőkart új gömbfejjel és szilentekkel, az talán majd örök élet lesz, aztán ki tudja, lehet, hogy az általam ismeretlen Oyodo márka is olyan bravúrt villant ezen az árszinten, hogy csak csodálkozom majd – nyilván erre látok kisebb esélyt.

Néhány gömbfejet volt már szerencsém eltávolítani a helyéről, de ebben a projektben leizzadtam. Amikor a finoman visszatekert anyára helyezett lágy kalapácsütés, illetve a két- és háromkörmös csapágylehúzó már nem segít – miközben természetesen a videók alapján egy forró lehelettől is leugrik a csonkállványról, hát persze –, akkor jönnek a brutálisabb módszerek.
Mivel a gömbfejnek már mindegy volt, hevítettem, fújtam a kúpos részbe mindenféle csavarlazítót, kilós kalapács váltotta a negyedkilóst, még a mindig működő kiütővillával is próbálkoztam, de valódi eredményt nem tudtam felmutatni, úgy éreztem, a mai világban ennyire szoros köteléket szinte nem is lehet találni, ám ez engem cseppet sem vigasztalt.
Végül persze ismét Levente mentett meg – mert ha van ember, akit fel lehet hívni szombat délután, és nagy eséllyel a műhelyében fog dolgozni, az ő, gyors telefonos konzultáció után egyértelművé vált, hogy egy villás gömbfejprés kell nekem, ha az nem veszi le, akkor semmi, természetesen van neki, menjek, odaadja.
Robogóra fel, Hűvösvölgybe át, majd vissza, és pár perc alatt le is ugrott mindkét oldal: vannak a világon csodálatos szerszámok, amik minden hobbiszerelő garázsába kellenek, én most ezt felvettem a listára – az ilyen kipattanós, megindulós superhero-momentekért, a győzelem édes ízéért érdemes a házi szerelést csinálni, valószínűleg akkor is szívesen szerelném a saját autómat hétvégén, ha túlmozgásos alkatomnál fogva nem lennék totálisan alkalmatlan arra, hogy szombat délután csak filmet nézzek otthon.

Szerelés közben megállapítottam, hogy előttem már valaki járt erre, és elég szép munkát végzett: frissen festett és dugattyúcserélt féknyergek, alig párezer kilométert futott tárcsa és betétszett, fémhuzalos flexibilis fémcsövek, új stabilizátorpálca – már vásárláskor is feltűnt, hogy ezt az autót szerették, és költöttek is rá, de hogy ennyire intakt minden, az csak a kerék levétele után állt össze teljesen a fejemben.
Az alsó talpasokat is kicseréltem – pofonegyszerű művelet, csak a féknyerget érdemes gumipókkal rögzíteni, mert ha leesik a csonkállvány a gömbfejről, akkor megtörheti az ABS-vezetéket, szerencsére ezt előre megtudtam a megfelelő fórumokból, így nem is szívtam meg, jobb ezt nem a saját károdon megtanulni – ha nagyon rutinmunkát csinálsz, akkor is érdemes utánakeresni a folyamatnak, megkímélheted magad egy nagy adag problémától.
A futóműalkatrészek cseréje után sokkal csendesebb lett az autó, nem is maradt más hátra, mint elvinni egy állításra a gépet: nem volt sok eltérés az értékek között, viszont a kormányközepem enyhe balra tartás helyett végre tökéletesen összeállt. Futottam egy kört a kötelező szervizekkel is, kapott friss motorolajat egy önkiszolgáló műhelyben – úristen, mennyire szörnyű helyen van benne a szűrő –, átpumpáltuk rajta a fékfolyadékot, úgyhogy már csak a váltó, a diffi és a hűtőfolyadék van hátra. Hihetetlen, hogy 288 ezer kilométer és 25 év után ténylegesen nulla olajfolyást lehet látni a motoron, erre azért öröm ránézni.

Nagyon rossz helyen van az olajszűrő, de ezzel a szerszámmal nem kellett hozzá lebontani semmit, csak utána takarítani egy kört
A sors fintora persze utolért: MűhelyPRN forgatás előtti utolsó nap gondoltam, leveszem a kereket, hogy megtisztítsam a felni belsejét a fékportól, és az egyik tőcsavar konkrétan kihajtás közben, péntek este 8-kor leszakadt – simán lehet, hogy az én hibám volt, mert a bérműhelyes légkulcson egyszer nem kapcsoltam át a nyomatékhatárolót irányváltás után, a forgatás reggelén meg kaptam egy kavicsot a szélvédő utasoldali részére. Azóta mindkét hibát kijavítottam, de a műsorban ettől még ezekkel a hibákkal szerepelt az autó.
4 hónap távlatából pontosan azt kaptam, amit vártam: hihetetlenül kiegyensúlyozott, nagyon precízen megtervezett műszer ez, a teljes átlagfogyasztásom 10 liter alatt van, nekem lóerőből sem kellene több, csak egy kicsit hosszabb váltót szeretnék – egyébként nem én vagyok az egyetlen, akiben ez felmerült, van is létező megoldás a hosszú hatodikra, majd meglátjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
