Az én jövőképemben nincs olyan, hogy nincsenek autók a városban
Karácsony Gergely 2023 novemberében már járt az Égéstérben, akkor Petrány Mátéval és Karottával beszélték át alaposan Budapest problémáit, jelenét és jövőjét. Június 9-én önkormányzati választások lesznek, ennek apropóján előbb Vitézy Dávid főpolgármester-jelöltet láttuk vendégül, Szentkirályi Alexandrát is meghívtuk (aki egyelőre nem élt a lehetőséggel), ezen a héten pedig ismét Karácsony Gergellyel beszélgettünk. Ezúttal Karotta mellett Balló Marci, a Totalcar lapigazgatója ült be a stúdióba, aki, mivel évek óta kizárólag autóval közlekedik Budapesten, az autósokat képviselte.
Felkészülés gyanánt Marci múlt héten egy napra leszállt közénk: buszozott, villamosozott, tömegközlekedett közösségi közlekedett. A kísérlet kapcsán előkerült a jegyérvényesítés, pontosabban, hogy miért nincsenek a járműveken belül leolvasható QR-kódok, Karácsony ennek kapcsán a tavalyi tapasztalatokat visszhangozta, nem vált be a módszer, ezzel tovább is lendült a beszélgetés az alternatív megoldásokra. Prágában már működik a járműveken elhelyezett bankkártyás fizetési lehetőség, Karácsony szerint Budapest sincs nagyon lemaradva, tervben van a megoldás bevezetése.
A mindenkori főpolgármestert a közlekedésszervezés mellett az infrastruktúra állapotát firtató kérdések is könnyen megtalálják, ezzel kapcsolatban Karácsony elismerte a lemaradást: az elmúlt évek forráshiányos helyzete megtette a hatását, de már látszik a fény az alagút végén, így a megkopó felfestések mellett az autós infrastruktúra legrosszabb állapotban lévő részeire, a műtárgyakra, azaz a hidakra és a felüljárókra is sor kerülhet, köztük a szerkesztőséghez közeli Flórián téret érintő felújítás előkészítése is folyamatban van.
Az úttestek állapota állandó probléma, így a novemberi adáshoz hasonlóan most is a Budakeszi és Budapest közötti út volt a példa: az utak rendbetétele csak a felszín, az igazán súlyos problémát és költséget az alattuk húzódó közműhálózat, főleg a vízcsövek felújítása jelenti – utóbbira hamarosan érkezik forrás, ami várhatóan húzni fogja magával az útfelújításokat is. A sok esetben hetekig elhúzódó munkálatokat a főváros az alvállalkozók kiiktatásával és a projektek saját hatáskörbe vonásával gyorsítja, és gyorsítaná tovább a jövőben, mert míg a külső partnereknek nem áll érdekében siettetni a munkát, az önkormányzat(ok)nak igen.
A novemberi adásban részletesen volt szó az agglomeráció és Budapest közlekedésének szoros összefüggéséről (a problémát több cikkben is feldolgoztuk, Vitézy Dáviddal is szóba került), a téma most inkább konkrét problémák háttereként jelent meg. Ilyen a folyton visszatérő parkolási helyzet: a városon kívüli lakosság és járműpark óriási ütemben, de nem organikusan növekszik, alvóvárosok alakultak ki, a közlekedési teher pedig Budapestre zúdul. A parkolási rendszer az elmúlt időszakban fejlődött, az áhított egységesítés felé tart, igaz, eközben drágult is, de vannak költségcsökkentő opciók. Ilyen például az applikációk használatával háttérbe szoruló parkolóautomaták számának csökkentése – mára kétszer nagyobb távolságot kell megtenni egy-egy automatáért, mint korábban.
Több empátiára van szükség az autósok felé - Vitézy Dávid az Égéstérben
Ez a program nem arra a szcenárióra készült hogy örökké Lázár János a közlekedési miniszter. - mondta nekünk a főpolgármester-jelölt.
A zöld rendszámmal járó kedvezmények szigorítása szintén újra és újra felmerül: a budapesti parkolóhelyek száma folyamatosan csökken, a parkoló autóké, köztük a plug-ineké és villanyautóké nő, az agglomerációból ingázóké főleg. A rendszer igazságossága erősen kérdőjeles, a jogosultak körének szűkítéséhez a társadalmi egyeztetésen túl egy olyan informatikai rendszerre van szükség, ami alapján a parkolóőrök hozzáférnek az adott autótípus műszaki paramétereihez, köztük például az össztömeghez (ld. Párizs) és az elektromos hatótávhoz. Ez alapján megindulhat a differenciálás, a dolog informatikailag nem is teljesíthetetlen, nem csodálkoznánk, ha a jövőben újragondolnák a jogosultságokat.
Megtörtént, amitől az SUV-k tulajdonosai tartottak és ez csak a kezdet
Más európai városok követhetik a párizsi példát.
“Az én jövőképemben nincs olyan, hogy nincsenek autók a városban” – a városfejlesztés célja nem egy szélsőséges utópia, hanem az, hogy a közlekedés 20 százaléka autóval történjen, az emberek 50 százaléka a közösségi közlekedést válassza, a maradék pedig biciklizzen és sétáljon. Magyarul a cél az, hogy csak azok autózzanak, akiknek valóban muszáj, nekik (és mindenki másnak is) viszont ezzel együtt természetszerűleg jobbá is válnak a körülmények: kevesebb autó, kevesebb dugó és tisztább levegő. Dugódíj egyértelműen nem lesz és a tíz évnél öregebb autók sem lesznek kitiltva a városból – ellentétben azzal, ahogy azt néhányan a főpolgármester szájába adták. Ha valmikor a jövőben a londoni ULEZ-hez (ultra alacsony kibocsátású zóna) hasonló rendszer kerülne bevezetésre, azt mindenképpen széleskörű társadalmi és szakmai egyeztetés előzné meg, és fokozatosan vezetnék be. A nemzetközi példákról itt írtunk bővebben.
A legutóbbi beszélgetéskor még az Árpád hídon történt baleset miatt került szóba a gyorshajtások égető problémája, a nemrég, május elején, az 58-as főúton történt baleset miatt azonban ismét releváns a téma: Karácsony Gergely továbbra is hisz a frekventáltan gyorshajtós és versenyzésre használt szakaszokra telepített kamerákban, több tucat közülük már a tesztüzemen is átment, és már csak az ORFK rendszerébe kell integrálni őket ahhoz, hogy menjenek a csekkek. Ez önmagában persze kevés, a közlekedési kultúra fejlesztése azonban nem egyik évről a másikra történik.
Kínai hitelből épülhet meg a V0 vasúti elkerülő és a reptéri vasút is
A reptéri vasút pedig nem tömegközlekedés lesz, hanem luxusvonat.
Végül két nagyobb beruházás került még szóba: Karácsonyék a kínai pénzből megépítendő reptér-belváros magasvasutat és a kiemelten értékes területre tervezett mini-Dubaj néven ismert projektet is ellenzik, mivel szerintük azok nem a közösséget, hanem az üzemeltetőket és a befektetőket szolgálnák. A főpolgármester szerint a lakhatási nehézségekkel küzdő Budapest nem teheti meg, hogy felhőkarcolókra tékozoljuk el a város kiemelten értékes területeit. Hogy végül mennyire sikerül ezeket megtorpedózni, még nem tudjuk. Azt sem tudjuk, hogy Marcit, mint autóst sikerült-e meggyőzni, mindenesetre Karácsony Gergely nem az autózás ellen foglal állást, viszont csökkenteni szeretné a felesleges, közösségi közlekedéssel egyébként megoldható autós utazásokat. Várjuk az eredményeket.
Korábbi adások:
- Laikus sztárvendég az Égéstérben!
- Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
- Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
