Marci Olaszországban múlatja az időt, ott fogott el egy érdekes rádióinterjút Sergio Marchionneval, a FIAT főnökével. Le is fordította izibe', megosztjuk.
Tárgy: Fiat
Dátum: Sat, 14 Feb 2009 10:30:15 +0100
Feladó: Fazekas Márton
Címzett: Vályi István
Pénzért házasodni a százesztendős álmoskönyv szerint se jelent jót, de úgy fest, a Fiat mégis erre fog kényszerülni, méghozzá hamarosan. Az utóbbi negyedszázadban két top manager is próbálkozott hasonlóval: Vittorio Ghidella 1984-ben a Forddal, Paolo Fresco 15 évvel később, ’99-ben a General Motors-szal. A végkifejletre még emlékezhetünk; a Fiat mindkétszer az utolsó pillanatban szégyenlős menyecskeként kibújt drabális méretű kérője ölelő karjaiból, és független maradt, annak ellenére, hogy sokan megjósolták: csak 5-6 óriáscég élhet túl a totálisan globalizált autó-világpiacon. A legendás „Avvocato”, vagyis az „Ügyvéd Úr” Gianni Agnelli is ezen a véleményen volt élete utolsó éveiben, ennek ellenére sosem volt képes eladni a Fiatot - nagyapai örökségét – még a Mercedes által ezüsttálcán kínált kisebb hegynyi német márkáért sem.
Ezért is meglepő a jelenlegi Lingotto-i nagyfőnök, Sergio Marchionne legutóbbi nyilatkozata, amelyben kerek perec kijelentette: „szükségünk van egy társra, így vagy úgy…” És hogy mikor? „Az ügyletnek le kell zajlania a következő 24 hónap során.” A torinói csúcsvezető a tőle megszokott brutális egyenességgel beszélt az okokról is. Ezek kivétel nélkül a válságra vezethetők vissza, amelynek súlyát és mélységét Marchionne szerint még korántsem tapasztalta meg a világ. A veszély abban áll, hogy a Fiat marginalizálódik, ha nem éri el az évi 5-6 milliós darabszámot, márpedig jelenleg kétmilliónál tart. A másik probléma nem piaci, hanem inkább politikai jellegű: a sikeres típusok mind külföldön készülnek. Az 500, a Panda, a Palio, és a Doblo egyenlőre ellenállnak a krízisnek, miközben iszonyatosat estek a hazai üzemekben, Mirafioritól Termini Imerese-ig készülő autók eladásai. Vagyis a brazil, lengyel és török Fiat üzemek rendben termelnek, míg otthon a dolgozók kényszerszabadságon ücsörögnek. Ráadásul közvetlenül a válság kitörése előtt írtak alá megállapodást egy Szerbiában létesítendő új üzemről, amelyhez a szerb fél már folyósította is a 300 millió eurós hozzájárulást, és az olasz kormány is elkötelezte magát. Ebből már nem lehet csak úgy kibújni, és ehhez a projekthez is temérdek pénz kell! S hogy ki lehet a következő kérő, aki végre beköti a sokszor eljegyzett menyasszony fejét? Az egész autóiparban komoly totózás folyik, mióta Marchionne nyilatkozata megjelent az Automotive News-ban. A legtöbb esélyt a Peugeot-nak adják, mivel hagyományosan jók és szorosak a két cég kapcsolatai, és együtt könnyen elérnék azt a bizonyos „kritikus tömeget” egymás pozícióinak erősítésével öt olyan alapvető piacon, mint Franciaország, Olaszország, Brazília, az afrikai kontinens és Kína.
Sokan azonban úgy gondolják, semmi sincs eldöntve: ezzel a nyilatkozattal a torinói boss egyfajta pókerpartit nyitott meg: kipakolta az asztalra a kártyát, a piát meg a nasit, és várja, hogy Korda Gyurin kívül ki jelentkezik a játszmára…
Marci
Na vajon ki lesz a nyerő? És ha nem, akkor kit ránt magával a bugyborékoló dagványba az olasz óriás? Kutya dolog ez a válság, kutya dolog.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
