Date: Jan 21, 2013, at 9:48 PM
From: Viktor
To: Nínó Karotta
Subject: A francia autók védőszentje
Kedves Karotta!
Már jó ideje szeretnék írni a Totalcarnak, most viszont meglett az a bizonyos utolsó csepp. Miért pont Önre fogom rázúdítani a mondanivalóm? Mert úgy látom, hogy csak Ön rendelkezik elegendő intelligenciával ahhoz, hogy megértse amit mondani szeretnék. Mindenki szeret valamit és ezen emberek közt mindig akadnak fanatikusok, akik mondjuk a kedvenc focicsapatukat, vagy éppenséggel kedvenc autómárkáikat védik.
Én természetesen az autókat szeretem, azon belül a franciákat. Miért pont francia, ráadásul mind a három francia? Családban, baráti körökben számtalan autó megfordult már és voltak közöttük németek, japánok és olaszok is. Nekünk személy szerint igazából csak a franciák váltak be és látván a konkurens gyártókat, nem biztos, hogy rosszul döntöttünk. Nem akarom pont azt elkezdeni, amit a Totalcar művel, így inkább most nem is szólok egy rossz szót sem a németekre, de köszönöm én nem kerék a híres német precizitásból, éppen eleget láttam belőle...
Nálam ez a francia autó imádat elég erősen jelen van. Van például egy szekrényre való könyvem, katalógusom stb, emellett két vitrinnyi (90 darab) 1/18-as modellautóm is. Volt CX 2,5 TRD Pallassunk, 405 1.9 SRD, majd első új autónk egy Thalia 1.5 DCI. Ezt követte egy 2002-es C5 2.0 HDI és most emellett az én első autóm, egy C4 Coupé 1.6 HDI. Gondolom az is látszik, hogy dízel pártiak vagyunk. Ezek közül egyik autónk sem hagyott cserben, nem úgy, mint a 405 és a Thalia közt lévő 1 éves Astránk. Rendszeresen olvasom a Totalcart, de a végén mindig az idegbaj kerülget. Nem akarok olyan régről és sokat idézgetni, inkább nézzük meg a közelmúltat. Az i-re a pontot a Citroen C-elysée vs Skoda Rapidos gyalázat tette fel. Kritikán aluli, amit ott Vályi István és társai műveltek. De általában Winkeler úrnak sikerül kiborítania, például a DS5 nevetséges, szőrszálhasogató kifigurázásával, vagy a 208-as képkeretes mókázásával.
Ez persze egy aprócska töredéke annak a tüskének, ami bennem van. Úgy gondolom egyébként, hogy most több Citroen, Peugeot és Renault fanatikus nevében is beszélek. Kezd úgy tűnni a dolog, mintha a Totalcar életcélja lenne a PSA porba tiprása, ami ezen felül különféle testi örömöket okoz a szerkesztőség tagjainak... Nem tudom, hogy miért így kell az Önök oldalának működnie és miért kell az Önök véleményét ráerőltetni másra. A C5-ösünk már 250.000 kilométert lefutott egy-két apró hibával. Általában elektronikai gondok voltak, de érdekes mód a tönkrement dolgok túlnyomó részén a "Made in Germany" és a "Bosch" felirat ékeskedett! A hidraulikára alig lett költve, egyszer nem hagyott cserben. A motorban pedig csak szűrők és folyadékok lettek cserélve eddig, meg egy Bosch generátor. 250 ezer után, viszont kezdett rakoncátlankodni a Bosch befecskendezés, így mind a négy porlasztócsúcs cserére került, de ezt betudom a rossz, hazai gázoljanak. Előtte sem volt egy gramm füstje sem és városban 6 litert evett. Nekem a C4-esben 100.000-nél kellett kuplungot és kettős tömegű lendkereket cserélni, ami szintén német földön készült. Arról sem szabad megfelejtkezni, hogy a karbantartás nagyon sokat számít. Az az autó mindig is hálás lesz, amelyiket „szeretik” De nem akarom ezzel húzni az időt. Nézzenek magukba, söpörjék félre az elfogultságukat és lássák be, hogy igen szemét módon -elnézést-, sokszor teljesen alaptalanul húzzák le a francia autókat. Ez ellen könnyen lehet tenni. Ha szerkesztőség ennyire elfogult a saját nézetei mellett és nem képes elismerni, ha valami jobb annál, akkor ezt beszéljék meg a szerkesztőségben és nem publikálják! Vagy vegyenek fel olyan embert, aki le tudja küzdeni az effajta problémákat. Vagy ne is igényeljenek francia tesztautót, mert ezek a cikkek nem segítenek nekik, csak rontanak a helyzeten. Mert az emberek ahelyett, hogy elmennének saját maguk kipróbálni, Vályi Istvánra és Winkler Róbertre hallgatnak, ami viszont katasztrofális eredményeket von maga után.
Ha egy mód van rá, akkor változtassanak a mostani mentalitásukon!
Köszönettel:
Viktor
Kedves Viktor!
Bár 5 éve nem vagyok a szerkesztőség hivatalos tagja, arra még elevenen emlékszem, hogy hasonló tartalmú levél hetente jött régen is. Hol az olaszautósok, hol a németesek, hol a japánosok, hol a franciások esküdtek meg rá, hogy a lap halálos elfogultsággal ekézi a nekik kedves termékeket. Egyik esetben sem volt így. Egy magánembernek lehet tapasztalata több autóval, egy hosszú élet alatt sokkal is, de egy TC méretű szerkesztőségben egy év alatt több száz fordul meg. Lényegében kivétel nélkül az összes. Ezek mellett beesik a postaládába az összes nemzetközi fogyasztóvédelmi hatóság, szervezet és biztosítótársaság megbízhatósági és vevőelégedettségi statisztikája. A lap "véleménye" ezekből a tényekből és tapasztalatokból keletkezik. Sajnos az utóbbi két évtized elég alaposan megviselte a francia autógyártást. A mutatóik - értékesítésben, megbízhatóságban, vevőelégedettségben is - gyakran rosszak.
Ettől még voltak és vannak jó francia autók, és voltak és vannak rossz, de valamiért nagyon szerethető francia autók. Én például rajongtam a C6-ért, a világ legkreténebb autójának, a Renault Avantime-nak pedig büszke tulaja voltam 3 éven át. De egyiket se ajánlanám megvenni senkinek, aki nem mindenre felkészült márkabarát. A szerkesztőségben több embernek is volt vagy van imádott francia autója, a Winkler R4-est és R5-öst használt rengeteget, a Csikós csomót járt CX-szel, Bende Tibor XM-tulaj és -mániákus, Stump Bandi mindennapi autója jelenleg is egy Peugeot 504. Szóval a valóság a nyomasztó, nem az előítélet.
Az sajnos senkinek sem vigasz, hogy a francia autók egy részében is máshol gyártott, vagy más nemzetiségű alkatrész romlik el. Valami, ami Bosch, nem feltétlenül német, hiszen lehet éppen kínai, hottentotta vagy magyar, ami Continental, lehet német, tatooine-i vagy magyar, és persze az Amerikában gyártott Mercedes most németebb autó-e, mint amennyire a Törökországban gyártott Renault francia, vagy a Sunderlandben gyártott Nissan japán? A globális világban ezeknek sztereotípiáknak ebben a formában nincs értelmük. A beszállítók azonos márkanév alól több kontinensen, sok országból gyártanak termékeket, és jellemzően olyan minőségűt adnak, amilyet a vevő kifizet. Aki drágán hajlandó ABS-modult venni a Bosch-tól, jobbat kap, mint aki olcsón. Ez nem bűn, hanem ilyen a kapitalizmus. És aki rossz kondíciókkal dolgoztatja a beszállítóit, vagy rosszul szereli össze, amit kap, annak rosszak lesznek az autói. Teljesen mindegy, hogy milyen országban van a vállalat székhelye, hol van a gyár és hol gyártották a gyárban összeszerelt alkatrészeket. Nincs már olyan, hogy valami német, francia, olasz vagy japán. Jól és rosszul menedzselt beszállítói hálózatok, jól és rosszul megtervezett autók, jól és rosszul megszabott beszállítói költségszintek és jól és rosszul összeszerelt autók vannak. A számok azt mutatják, hogy a francia multinacionális vállalatokban készített multinacionális termékek a fenti okokból nagyobb arányban voltak rosszak az utóbbi évtizedekben, mint mondjuk a japán multinacionális vállaltok multinacionális termékei. Emiatt a TC-t okolni pont annyira megalapozatlan, mint bármelyik nemzetet magát. Még a menedzsment nemzetiségét se nagyon van miért emlegetni, például mostanra se francia Renault, se japán Nissan nem lenne, ha egy kőkemény libanoni brazil menedzserzseni, bizonyos Carlos Ghosn meg nem menti egyikkel a másikat, felváltva.
További boldog franciaautózást kívánok a török Thalia, a francia vagy épp kínai (Dongfeng Peugeot Citroën) C5 után a francia, spanyol vagy argentin C4 volánja mögött is. Tartson ki a szerencséje örökre!
Minden jót,
Nínó Karotta
És még egy apróság: az ember hajlamos a rosszra emlékezni, de azért hadd idézzek fel néhány TC-cikket a közelmúltból:
Winkler Róbert, DS3: És lenyomta a BMW-t " Az öt csillag tényleg sok, de a négy is érdemtelenül kevés lenne – a Citroën embertelenül jó munkát végzett. A DS3 Racing pedig ennyiért megéri. Igen, meg, tényleg! "
Winkler Róbert, C5: Megváltás "Kezd durva méreteket ölteni a franciaautó-rajongásom: a top 3-as listámban már két Citroën is van. A két Citroënnel szerintem le is lehetne fedni az autószükséglet 90%-át: ha valakinek sportos, vagy csak kicsi autó kell, arra ott a DS3, minden más célra ez, a hidrós futóművű C5 kombi."
Vályi István, DS: Éteri szerelem a flaszteren "A jövőből érkezett a múltba, fenségesen, könnyedén és elkápráztatta a világot. Akkor is és ma is."
Csikós Zsolt, Renault Clio: 2012 legnagyobb meglepetése ez? "Igazából még az is lehet, hogy két kategóriával az ilyen törpemütyürök felett, még a kiskocsik magasságában is ő az új király"
Papp Tibor, Peugeot 508: Új fiú a belső sávban "Szép részletek, finom hangulatvilágítás, jó extrák, mi kell még? Egyszerűen annyira jó benne lenni, hogy kívülről akár lehetne ronda is. Sosem akarnék kiszállni belőle.
From: Viktor
Subject: Re: A francia autók védőszentje
Date: January 23, 2013 8:59:27 AM GMT+01:00
To: Nínó Karotta
Kedves Gábor!
Egyetértek az Ön álláspontjával is. De a fő probléma az, hogy Önök a műsorok és a cikkek folyamán, az esetek nagy részében csak a negatívumokat hangsúlyozzák és elég szubjektív vélemények alapján. Nem azt mondom én sem, hogy a PSA-k és a Renault-ok hibátlanok, de nem csak hibájuk van! Azért, mert mondjuk önöknek nem tetszett a DS5 HY4 hajtáslánca, attól még nem kell az egész autót röghelyessé tenni. Akárcsak a 208-as esetén sem kellett volna a képkeretekkel szórakozni. Azért, mert Winkler úrnak nem tetszett a kinézete, attól nem kellett volna az egészet kifigurázni! Nem azt mondom, hogy áradozzanak róluk, mert ha valami nem tetszik valakinek, arról nem tud csak jókat mondani, viszont nem kell több száz másik emberre is rátukmálni a nézetüket. Úgy gondolom, hogy az észrevételemnek van alapja, de gondolom Önök szerint nincs.
Egyébként köszönöm a jókívánságokat meg lesz! Ha nem is francia földön készült a C4-esem, attól még egy csodálatos autó és lám működik, akárcsak az összes többi elődje :)
Üdvözlettel: Viktor
Ui.: Gratulálok a Datsun-höz!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
