Feladó: Vajk
Címzett: Stump András
Dátum: 2013. június 14. 19:57
Tárgy: erintokepernyo a kocsiban
Tisztelt Uram,
Onnek mi a velemenye, mennyire veszelyes az erintokepernyo az autoban? A fizikailag letezo kezelofeluletek kiismerhetoek, kitapinthatoak, akar odapillantas nelkul, vagy minimalis vizualis figyelemmel kezelhetoek. Az erintokepernyo ezzel szemben tokeletesen sik, teljesen oda kell nezni hogy lassuk mit csinalunk.Vajk
Kedves Vajk!
Azt gondolom, hogy az érintőképernyő nagyon veszélyes az autóban, borzasztóan el tudja vonni a figyelmet a vezetéstől. Sőt, általában minden nagy, színes, hatszintű menüs képernyő veszélyforrás, akármivel is kezeljük, hiszen oda kell nézni, hogy tudjuk, mit csinálunk. Bizonyos autókban számos funkciót egyébként le is tiltanak menet közben, hogy a sofőr ne a száguldó autóban töprengjen azon, hogy hány másodpercig égjen a hazakísérő fény. A gyártók jogilag sokszor azzal védik magukat, hogy általában még meg is kell erősíteni, valóban használni szeretnénk-e az érintőképernyőt, mert veszélyes. Ez plusz egy gombnyomás és egy másodperc, amíg nem az utat nézzük.
És ott van a váltásjelző, ami a műszeregység eldugott sarkában segít takarékoskodni a benzinnel. A sebességkorlátozó automata, ami mostanában egyre több autóban jelenik meg, szintén hosszú pillanatokig rabolja az óvatos sofőr figyelmét, amíg beállítja a 145-öt az autópályán. Nem beszélve a rádióról, aminek a hangszínét percekig lehet babrálni, és akkor még nem hívott fel az anyós a kihangosítón, mert bizony az is legális. Ha éppen a navigáció beállítása közben kezdi el mondani a drága asszony a vasárnapi programot, semmi sem ment már meg a tömegkaramboltól.

Az autózás veszélyes dolog. Forgalmi helyzettől függően sokszor teljes koncentrációra is szükség lehet, sőt, néha meg is kell osztani figyelmünket. Rutintól, hangulattól, fáradtságtól függően bizonyos mértékben leköti az embert. Vagy nem. Láttam már kamionsofőrt autópályán, ahogy tévénézés közben sütötte a virslit a hordozható rezsóján. Felelőtlenség, nyilván, de emberünk szemmel láthatóan unatkozott.
Azt gondolom, értelmes ember tudja, mikor veheti le az útról a szemét. Ön sosem nézett még utasa szemébe, miközben álltak a piros lámpánál? Netán menet közben is, amikor éppen csak utazott a kihalt négysávos úton? Rengeteg holtidő van vezetés közben, amikor veszély nélkül körül lehet nézni néhány tizedmásodpercre. Ha nem lenne így, a műszereket is fölöslegesen szerelnék az autókba. Csak arra kell odafigyelni, hogy akkor nézzen le az ember, amikor nem lehet baj. Ha úgy ítéli meg, hogy csak álló helyzetben, akkor bizony várni kell.

Ne gondolja, hogy nem értem a problémát, sőt, bennem is felmerült tesztvezetés közben, hogy például a C4 Picassóban sokkal ügyesebb lenne érintőképernyő helyett néhány gombbal kezelni a klímát. És bizony a logikátlan menürendszer kezelése is túlságosan sok figyelmet igényelt. De ha nem sikerült menet közben beállítani a hangszínt, akkor megvártam a következő megállást.
Akár tetszik, akár nem, a vásárlói igények arra terelték az autóipart (vagy fordítva?), hogy szép nagy, színes kijelzőket szereljenek a középkonzolra. Először a prémiumoknál jelentek meg, most már a Daciákban is van. Szerencsére néhány nap alatt szinte mindegyik kezelését el lehet sajátítani, így nem igényel több odafigyelést, mint adott esetben egy nyomógomb megkeresése a középkonzolon.

Régen hegymenetben a vízhőfokot kellett nézni a műszerfalon, ma az érintőképernyőt nyomkodjuk. Szerintem még így is sokkal könnyebb vezetni a mai autókat, és a többi kortünetnek köszönhetően biztonságosabb is lett az autózás, ha hihetünk a statisztikáknak.
Üdv:
Stump András

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
