2013.08.22. 12:06

Mivel nyáron mindig aktuálissá válik a bicikliszállítás problémája, nemrég elővettük a fiókból Papp Tibi tavalyi enciklopédikus cikkét, amelyben szó esik többek között a vonóhorogra szerelhető biciklitartókról is. Úgy tűnik, azóta többen is rákaptak a horgos kerékpárszállításra, így az aktív használókat és az érdeklődőket nyilván foglalkoztatja a kérdés, hogy a furfangos magyar jogi környezetben egyáltalán lehet-e legálisan használni ezeket a szerkezeteket. Aki még nem látott volna közelről ilyen bringaszállítót, a probléma az, hogy az esetek túlnyomó többségében eltakarják a hátsó rendszámot. Ezért van is rajtuk egy rendszámtáblatartó, csakhogy Magyarországon nem szabad eltávolítani a táblát a helyéről.

Levente kezdte meg a levélözönt.

Feladó: Levente

Címzett: Papp Tibor

Dátum: 2013. július 30. 11:15

Tárgy: Ha kocsival megy a bicikli

Tisztelt Papp Tibor!

A tárgyban szereplő cikkel kapcsolatban lenne megjegyzésem. A vonóhorgos bicikliszállítók és a rendszámok kezelése szerintem Magyarországon belül nem megoldott, gyakorlatilag szabálytalan bármilyen olyan kerékpár szállító használata, ami takarja a rendszámot. Nekem is vonóhorgos kerekpárszállítóm van, és mindig átszerelem a rendszámot rá az autóról. A legutóbb, amikor épp egy kátyúkár miatt hívtam rendőröket (és fent voltak a biciklik az autón) figyelmeztettek, hogy nem szabályos a rendszám átszerelése (erre valamilyen jogszabály is van, hogy nem távolítható el a rendszám az autónak erre kitalált helyéről). Egy korábbi cikk pedig épp a matrica rendszám mellett tette le a voksot: http://www.autonavigator.hu/szivato/kell-e_rendszam_a_kerekpartartora-5451

Véleményem szerint sem a matrica sem az átszerelés nem felel meg a jogszabályi követelményeknek. Ha pedig így van, akkor kérdés, hogy miért lehet Magyarországon hivatalosan forgalomba hozni ilyen eszközöket? Persze onnan is megközelíthetjük a kérdést, hogy a magyar szabályozás miért nem képes lépést tartani a korral?

Úgy gondolom, a fentiek tisztázása megérne egy misét, akár a fenti cikk kapcsán..

Üdvözlettel,

Levente

A hivatalos forgalmazás kérdését nem feszegetném, hiszen számtalan olyan eszközt, például versenyalkatrészeket, tuning-holmit árulnak, amit nem vagy nem csak legálisan lehet használni. Ettől betiltani még nem kell, hiszen lehet, hogy valaki a saját birtokán szeretné fuvarozni a kerékpárflottáját, és nem is gondol a közúti közlekedésre. Az viszont abszolút jogos kérdés (pardon), hogy a jogszabályok valóban le vannak-e maradva a modern technika szédítő vívmányaihoz képest.

Nem sokkal Levente után jelentkezett Gábor.

Feladó: Gábor

Címzett: Papp Tibor

Dátum: 2013. július 30. 13:27

Tárgy: Ha kocsival megy a bicikli

Kedves Papp Tibor,

baráti társaságban épp tegnap került szóba a vonóhorgos kerékpártartók rendszámmizériája.

A rendszám a gépjármű elválaszthatatlan része, egyik alkalommal ezért figyelmeztetett a rendőr, míg más alkalommal a matricarendszámot kifogásolták. Harmadik alkalommal büntettek a rendszám eltakarásáért.

Szóval melyik a helyes megoldás?

Üdvözlettel: Gábor

Ezek szerint valóban csapdahelyzet állt elő, feltettem hát a kérdést az NFM-nek, illetve a rendőrségnek, hogy mi a megfelelő mód a vonóhorgos bicikliszállításra, egyáltalán létezik-e ilyen. Esetleg foglalkoznak-e a problémával, várható-e feloldozás a közeljövőben. Készségesen válaszoltak is.

Nincs sok jó hír azok számára, akik vonóhorgos bringatartót használnak vagy szeretnének használni. Sajnos tényleg nincs rá jelenleg legális lehetőség Magyarországon, hogy így szállítsunk kerékpárt.

Ha helyén hagyjuk a rendszámot, eltakarjuk a bringatartóval, ami érthető okokból nem jó megoldás. Átszerelni nem szerelhetjük, ez szintén a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§ (1) bekezdéséből következik - a jogszabályidézetektől megkímélnék mindenkit. A rendszám másolata szintén nem megengedett, harmadik rendszámtáblára pedig, amilyet például Németországban vagy Ausztriában lehet igényelni, nincs lehetőség nálunk.

Vagyis mindenkit, aki ilyen bringatartót használ, adott esetben megbüntetheti a rendőr. Az ORFK kommunikációs szolgálata a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértését emlegeti, és teljesen jogosan megjegyzi, hogy a rendőrségnek mindenkor a hatályos jogszabályok előírásai szerint kell eljárnia. Így van, ha nem ezt tennék, anarchiába fulladnánk.

Az egyetlen pozitív hír, hogy maga a rendőrség kezdeményezte már a jogszabály-módosítást, illetve a minisztérium is állítja, keresik a probléma lehetséges megoldását. Drukkolunk, hogy mihamarabb megtalálják, addig behúzott nyakkal autózhatnak a horgos bringások.

Frissítés: Olvasónk, Péter küldött nekünk két fotót, amit tavasszal készített a Róbert Károly körúton. Reméljük, mivel szemmel láthatóan a rendőrségnél is felfedezték a vonóhorgos kerékpárszállítás előnyeit, kellő nyomást tudnak majd gyakorolni a jogalkotókra.

Aki kíváncsi rá, íme a minisztérium és a rendőrség válasza vágatlanul:

Tisztelt Stump András!

Az alábbiakban küldjük a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatását.

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomba tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§ (1) bekezdése előírja, hogy a járműre – az e célra kialakított helyre – a jogszabályban előírt hatósági jelzést feltüntető táblát kell elhelyezni.

Az 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 5. § (1) bekezdésének b) pontja értelmében a közlekedésben olyan járművel szabad részt venni, amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve. Az (5) bekezdés pedig kimondja, hogy a hatósági jelzés(eke)t [rendszámtábla(áka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen (a fent idézett 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§-a szerint), jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.

A hivatkozott szabályokból következik, hogy csak olyan kerékpártartó felszerelése szabályos, ami a rendszámtábla eredeti helyén való láthatóságát biztosítja, tehát a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító és az arra felrakott kerékpár – amely erősen megnehezíti a rendszám olvashatóságát – a jogszabályi rendelkezések értelmében nem megengedett.

A cikkben említett harmadik rendszámtábla kiadására a jelenlegi jogszabályi rendelkezések nem adnak lehetőséget.

A  helyzet ugyanakkor ismeretes a tárca közlekedési ágazata előtt, hiszen a kereskedelmi forgalomban beszerezhetőek a vonóhorogra szerelhető, a kerékpárok biztonságos szállítását lehetővé tevő, de a jogszabályi előírást nem teljesítő eszközök. A minisztérium ezért az illetékes hatóságokkal együttműködve keresi a probléma lehetséges megoldásait.

Köszönjük érdeklődését és türelmét!

NFM Kommunikációs Főosztály

---

Tisztelt Stump András!

Az ORFK Kommunikációs Szolgálatához eljuttatott kérdésekre az alábbi válaszokat adjuk:

A rendőrségnek, mint jogalkalmazó szervnek mindenkor a hatályos jogszabályok előírásai szerint kell eljárnia.

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet meghatározza, hogy a járművet a jogszabályban előírt hatósági jelzést feltüntető táblával – rendszámtáblával – kell ellátni. A rendszámot a járművön, az arra kialakított helyen kell elhelyezni. A jogszabály nem engedi az ettől való eltérést.

Amennyiben a rendőr ezt észleli, a megkeresésében említett módon elhelyezett kerékpártartó miatt a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt kell intézkednie. A személygépkocsin a kerékpárok jogszabályi előírásoknak megfelelő szállítására a járműre felhelyezett tetőcsomagtartón van lehetőség, így elkerülhető az esetleges felelősségre vonás.

Megjegyzendő továbbá, hogy a rendőrség, szem előtt tartva a közlekedők körében felmerült igényeket, e kérdésben már kezdeményezett jogszabály-módosítást.

Budapest, 2013. augusztus 12.

Tisztelettel:

ORFK Kommunikációs Szolgálat

Az oldalról ajánljuk

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14