Legyen műszakija vagy ne?

2016.07.16. 06:32

Feladó Gábor

Címzett A Totalcar szerkesztősége

Dátum 2016. július 6.

Tárgy Utcai autóval pályanapozni

Sziasztok!


Már a tárgyból látszik gondolom, hogy elsősorban Stump Andrisnak és Sipos Úrnak intézném a kérdéseimet, de megköszönöm bárki segítségét.


Szóval, hozzátok hasonlóan én is tervezek egy játszós autó beszerzését és pályanapokon történő nyúzását. Mindenképpen hátsókerekesben, és a néhányszázezres kategóriában gondolkodok, így számomra a Sierrák vagy a régi hármas BMW-k jöhetnek szóba.


A legfontosabb kérdés, hogy legyen műszakija vagy ne. Nyilván mindegyik megoldásnak van előnye is hátránya is bőven. A műszaki nélküliség legnagyobb hátránya, hogy mindenhova trélerezni kell. SipiÚr, te hogyan oldod meg a Sierra eljuttatását a pályanapokra/szerelőhöz/bárhova? És egyáltalán hogyan kivitelezhető akár egy szerelés után tesztvezetés?


Illetve tudtok olyan pályáról ahol a használhatóság feltétele a meglévő műszaki?


A másik kérdés a költségek: Nektek már van annyi tapasztalatotok, hogy meg tudjátok mondani, mennyire eszi a pályázás a kopó alkatrészeket? Szeretnék erős maradni, és minden alkatrésznél az alsó árkategóriából válogatni, de akkor sem mindegy mennyit bír ki egy fékbetét ill. féktárcsa, vagy mennyire kopnak a gumik, és a futómű alkatrészek. Illetve van-e olyan része a kocsinak, amire egy hozzám hasonló átlag autós nem is gondol, de mégis jelentősen amortizálja a pálya?


Köszönöm ha sikerül időt szakítani a levelemre, és néhány jótanáccsal el tudtok látni:


Üdv:

Gábor

Hello Gábor!

Nem egyszerű, és nem könnyen megválaszolható kérdéseket tettél fel, amelyekre nincs helyes válasz, és ezen mi is sokat rágódunk. Tetszik, hogy józanul végiggondoltad, mire számíthatsz, megpróbálom megosztani a tapasztalataimat, pro és kontra érveket, személyes jelleggel. Mindenki másképp csinálja, mindenkinek mások a lehetőségei, de te minket kérdeztél, így saját véleményemet fogom leírni.

Pár százezer forintból, ha hátsókerekest akarsz, valóban nincs nagy választék. Jó irány a Sierra vagy az E36-os, néhány csodabogártól, egy-egy véletlenül felbukkanó ritkaságtól eltekintve ezek azok, amelyek elérhetők ennyiből. Azért is jó ilyet választani, mert van hozzájuk alkatrész dögivel, olcsón, illetve nem utolsó szempont, hogy megvannak a bevált átalakítási megoldások, amennyiben nem széria állapotban szeretnéd használni.

A Sierra a legolcsóbb, papírosat lehet kapni két kiló körül, kétliteres motorral, és ha nem az a cél, hogy nagy füsttel, nagy szögben driftelj, ez már elég is. A pályaautózásban szerintem nem a lóerőtől lesz az ember boldog, de az is biztos, hogy egy idő után nehezen fogod tudni elfojtani a teljesítményszomjadat. Akkor kell fegyelmezettnek lenni, mert a kell valami erősebb érzés sokak sorsát keserítette már meg. De ez más téma.

Ha engem kérdezel, én a rendszámos autót részesíteném előnyben, csak az szigorúan véve illegalitásba fog taszítani. Egy kis pénzből, élvezetes pályázásra alkalmassá tett autó elvileg nem kaphatna műszakit Magyarországon. Vágott Merci-rugókra, Scorpio-lengőkarokra és fékekre, kagylóülésre, használt sportkormányra, háztáji bukócsőre még ha szeretnél, se kapnál átalakítási engedélyt. Pedig milyen jó is volna lábon kigurulni pályanapra, szerelés után kipróbálni, működik-e a technika, nem beszélve arról, hogy néha esténként jól esne csak úgy megjáratni a gépet. Még vizsgáztatni se feltétlenül kellene, arra a pár alkalomra akár útvonalengedélyt (hivatalos nevén ideiglenes forgalomban tartási engedélyt) is lehetne kérni. Igaz, a papíros, rendszámos autó bekerülésben drágább volna, de egy-két trélerezés megúszásával már behozná a felárát. Fájdalom, hogy nem szabályos.

Ezzel szemben a rendszám nélküli, bevont forgalmis, kintről hozott autó olcsóbb, és szabadon alakítható, ha csak pályán használod. Mozgatására megoldás volna a P-rendszám, ami szintén szürke zóna, de sokkal könnyebben védhető, mint az összes többi ügyeskedés. Ám a P-rendszámhoz cég kell, meg biztosítás, évi költsége nagyságrendileg 250 ezer forint, ami a pár százezres büdzsébe nemigen fér bele. Marad a trélerezés, az egyetlen törvényes, hivatalos, patyolattiszta út, ami viszont alkalmanként súlyos tízezrekbe fog kerülni, ha bérelsz. Ráadásul B-s jogosítvánnyal csak autómentőt vezethetsz, amit még húzósabb kikölcsönözni; autószállító utánfutóhoz nagy autó, nagy jogsi kell.

Pályanapokon még a Hungaroringen sem kell egyébként műszaki, viszont a legtöbb pályán megkövetelik a jó műszaki állapotot, minimum azt, hogy egy csepp folyadékot se veszítsen az autó – ez közérdek. Mondjuk ha egy olyan rémületes csoffadékkal állítasz be, mint a mi Shitgununk volt eleinte, előfordulhat, hogy elküldenek a bús francba, de azért többnyire megértő a zsűri.

Költségek szempontjából a pályaautózás húzós tud lenni, rettenetesen zabálja a technikát. Bár elsőre abszurdnak tűnik, egy hungaroringes pályanap tíz-húsz köre sokkal nagyobb terhelés, mint egy driftedzés. Egy ilyen gyors pályán egy gyengébb autó szinte végig teljes terhelésen megy, amikor nem, akkor éppen a fékeit füstöli. Mi részben azért nem megyünk a Hacsival a Hungaroringen, amely a Pannoniaring mellett szerintem az egyetlen, ívautózás esetén is élvezhető pálya, mert egy nap alatt elmegy minimum egy garnitúra fékbetét, és a motorunk is a hosszan tartó, értsd, húsz-huszonöt perces folyamatos nyektetéstől lett csapágyas.

Zárt pályás autózásra egyébként vannak más lehetőségek is, például amatőr ralik, meg az egyre népszerűbb szlalombajnokság. Ezek kevésbé ölik az autót, mint egy nagy pálya, nagy tempóval, mint amilyen a Hungaroring.

Egy egészséges utcai autónál egyébként a fék az első, ami elfogy, és a fék drága. Olcsó márkákkal próbálkozni lehet, de nem igazán érdemes, mert egy jó féktárcsa kibírhat akár egy szezont is, míg a gagyi cucc lehet, hogy már az első kanyarban rázni fog. A nagyobb fék, ha fel tudsz rakni ilyet, mindig jó befektetés, de arra számíthatsz, hogy két-három pályanap után biztosan cserélni kell az első betétet. Mi a Mareánál kaptunk egy tippet, hogy a Ferodo Thermo Quiet egész jól bírja a nyúzást, és így is volt, ezért tovább osztom az infót. Az EBC vagy hasonlók többszörösébe kerülnek.

Szintén hozzá kell nyúlni a futóműhöz, mert még a legsportosabb utcai futómű is rémisztően billeg pályán. Amit csak alá kell rakni, és jó lesz, az többe kerül, mint az autó, amit meg szeretnél venni, így marad a kísérletezés és az ügyeskedés. Ezért jó a Sierra meg az E36, mert a sorstársak már sokat kísérleteztek, így ha megismerkedsz a közösséggel, fognak tudni adni tippeket, merre indulj.

Nagy kérdés még a gumi. Ha jó köridőt akarsz, vegyél slicket, de azzal egyből még jobb futóműre és még jobb fékre lesz szükséged. Ha lerúgott használtakkal mész, mint mi, sosem leszel igazán gyors, de ugyanúgy kitapogathatod a határokat, az élvezet szerintem nem kisebb, és közben kicsit kíméled a technikát a kisebb oldal- és hosszirányú gyorsulások miatt. Sokat lehet gumira költeni, erre nem mindig gondol az ember előre.

Alap, hogy az összes folyadék az autóban mindig friss és jó minőségű legyen, ezen pont azért nem érdemes spórolni, mert drágább vasakat védenek. Még így sem bírja minden motor a négy- és hétezer közti folyamatos padlógázt, főleg a hőterhelés miatt. Akár Bimmer, akár Sierra, olajhűtőben mindenképpen érdemes gondolkodni, és vízhűtőből sem árt a nagyobb.

Ha végiggondolom, ennyi pénzből igazából csak úgy érdemes belekezdeni, ha tudsz szerelni vagy megtanulod, különben még el sem készült az autó, de már a szerelőnél hagytad az árát. Érdemes elgondolkodni a bérlésen is. Sokan idegenkednek tőle, de egy felkészített versenyautóba beleülni a pálya szélén irgalmatlan jó móka, gondolj a gokartozásra. A bérlés csak addig tűnik drágának, amíg nem szembesültél egy pályázásra alkalmas autó üzemeltetésével, tárolásával, szállításával. De ha valahogy mégis meg tudnád oldani a rendszámos hobbiautót, egyértelműen az volna a legköltségkímélőbb verzió.

Az oldalról ajánljuk

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00