Heti két baleset az átlag

2017.01.03. 17:35

Tegnap jelent meg a második cikkem a budapesti Újlipótváros közlekedési katasztrófájáról, amelynek áldozatai gyalogosok, akiket a járdán gázolnak el a kereszteződésben karambolozó autók, áldozatok a bringások is, akik hiányos felfestések mellett kénytelenek végigtekerni ezen a szakaszon, de épp ilyen áldozat az a hölgy is, akit a mentők vittek el a legutóbbi, december közepén történt súlyos baleset után, a Gogol utca és a Hegedűs Gyula utca találkozásánál szétszóródott autómaradványok közül. Remélem, ő azóta jobban van. Ma jártam kint a helyszínen mert a Music FM élő műsorát is érdekelte az ügy. Amíg kint jártunk, mást sem láttunk, mint a stoptáblát értelmezni képtelen autósokat és néhány majdnem balesetet is.

20161214 145021

Legalább nyolc veszélyes kereszteződés van ebben a városnegyedben, de ami itt zajlik az országos érvényű: sok a bunkó az utakon és erre nincs felkészülve egyetlen hatóság sem. Az alábbi levél egy helyben dolgozó olvasótól érkezett. Hangvétele és tartalma kifejezi a helyzet komolyságát, de ezen kívül további tíz levelet is kaptam, amelyben szörnyű képest festenek az olvasók Budapest belvárosának közlekedési helyzetéről. Ha valaki most Prágából vagy Kecskemétről olvas, nyilván azt mormolja, miért tolom az orra alá újra és újra ezt a helyi érdekű témát. Válaszom, röviden: mert a jobbkéz-szabály, és az elsőbbségadási kötelezettségre figyelmeztető jelzések a világon majdnem mindenhol azonosak. Legyenek óvatosak, az ég szerelmére!

Feladó Egy olvasó

Címzett Zách Dániel

Dátum 2017. január 2.

Tárgy Cikkhez hozzászólás

Kedves Dániel!

A Újlipótvárosban még mindig életveszélyes közlekedni cikkéhez észrevételem: Az irodám ablaka közvetlenül a Gogol-Hegedűs Gyula utca sarkára néz. A keresztetződésben a baleseteleket csak munkaidőben észlelem. Itt heti 1-2 baleset történik (ami a cikkben szereplő évi 15-nél több, nem is kicsivel)

A fényképeken szereplő Volkswagen vs. Mitsubishi balesetet kollégám a sarkon cigarettázva látta. Ő hívta a mentőket, akik kb 20 perc múlva (!) értek ki. Kicsit korábban a tűzoltók, később a rendőrök. Szerencsére a Máltai Szeretetszolgálat egyik mentője véletlenül arra járt 2 perccel a baleset után, és ők látták el gerincsérülés gyanús sérültet, míg kiért a mentőautó. Mínusz pár fokban feküdt addig a hölgy a járdán egy takarón.

Tanult "szakmám" közlekedésmérnök, de egy percig sem dolgoztam benne. meglátásom szerint a kereszteződés hibái a következők:

- A Gogol utcába Váci útról bekanyaradó sofőröknek a Duna felé két kereszteződésben is elsőbbsége van, majd jön a STOP táblás Hegedűs Gyula. Közlekedés pszichológiailag ez nem szerencsés. A figyelmetlen autósok ismét elsőbbségre számítanak. Azonban ebből az irányból érkezik a vétkesek kisebb része. Ugyanis...

- ...jellemzően a Duna felől érkezik a "figyelmetlen" autós. A kereszteződés ebből az irrányból beláthatatlan. Naponta többször haladok át rajta, de a Duna felől rendkívül óvatosan merek csak bele menni, mert a kereszteződés előtt 4-5 méterrel szabad parkolni, és jellemzően parkol is ott valaki. Csak úgy látni be a kereszteződést, ha már belóg az autó eleje a kereszteződésbe. Este segít az érkező autó fényszórója, akkor könnyebb. Ha pedig a Hegedűs Gyulán érkező autó nagy sebességgel jön - ami jellemző, és a cikkben szereplő balesetnél is ez volt - akkor az ütközés már borítékolható a beláthatatlanság miatt. Több ilyen balesetet láttam. A vétkes autós becsorgott a kereszteződésbe, amit elkaszált a száguldozó elsőbbséggel rendelkező autós, aki aztán mutogatott a STOP táblára. Ilyenkor nem érdemes rendőrt sem hívni, mert a STOP tábla szentsége az adu ász a rendőrnek is. A gyorshajtás bizonyíthatatlan, és lényegtelenné válik, ha nincs személyi sérülés.

Ezek alapján ha a cikkeivel ésszerű megoldás felé szeretné terelni az illetékeseket, akkor véleményem szerint nem a közlekedési lámpa az optimális megoldás. Egyszerűen meg kellene emelni a kereszteződésben a szintet, ahogyan az a közelben több kereszteződésben tették ( pl Vág-Visegrádi kereszteződés) Így kevesebb és vélhetően a koccanásnál nagyobb baleset nem történhet. Ennek a fekvő rendőrös megoldásnak további előnye, hogy elektronikai probléma esetén is működik :)

December közepe felé láttam, amit két ember nagyon alaposan felmérte a kereszteződést. Valamit tehát fognak ott építeni.

Üdvözlettel

Egy olvasó