Hogyan nem lett hároméves Passatom 2,3 millióért?
Levelezni azt szeretnek és ha komolynak tűnik a szándékod, a telefonra sem sajnálják a pénzt a rejtélyes MS Trading Ltd. emberei akik a már jól ismert (?) túl szép, hogy igaz legyen műfajban alkotnak. Elsősorban persze honlapokat és ígéreteket, ezért foglalkozunk intenzíven a nagyon de nagyon gyanús autóhirdetésekkel szőnyegbombázó nemzetközi cég ügyével.
Olvasónk, András majdnem elküldött nekik 7400 eurót egy Volkswagen Passatért, majd 3300-at egy Corsáért, végül inkább nyomozni kezdett. Mielőtt elolvassák, hogy mire jutott, fussák át a témában megjelent eredeti cikket, úgy sokkal érthetőbb, hogy mivel állunk szemben! Célom a módszer pontos bemutatása, hogy 2019-ben már mindenki azonnal felismerje a neten futótűzként terjedő módszert, amelyből autó aligha származik, csalódás annál inkább.
Feladó András
Címzett Zách Dániel
Dátum 2018. dec. 12., Sze, 20:42
Tárgy MS Trading Private Ltd. - Olvasói levél
Kedves Dániel!
Húszéves pécsi egyetemista vagyok, aki jelenleg egy 2011-es 1.4 TSI VW Golfot vezet teljes megelégedettséggel, mégis időközönként előjön a gondolat, hogy átüljek valami másba. Emiatt is túrom folyamatosan a Használtautó.hu kínálatát és olvaslak titeket illetve egyéb autós hírportált. Gondolom, az érdeklődési köröm passzolt az MS Trading Private Ltd. hirdetéseinek célcsoportjával, a Facebook szinte napi rendszerességgel feldobta a következő Audi hirdetését nem is egy, hanem több különböző oldal bejegyzéseként. Miután a Facebookon túl már az Instagramon is találkoztam a piros Audival, rákattintottam a linkre.
A weboldalukat megnyitva az árakon kívül elsőre teljesen korrektnek tűnt minden. Az autókról egész jó minőségű fotók voltak, a legtöbb hirdetésnél látszott az alvázszám is. Tudom, hogy léteznek aukciósházak (mint pl. Cars on the Web), de azoknál a hirdetések leginkább licit jellegűek és a licitálás regisztrációhoz kötött, amire csak autókereskedéssel foglalkozó vállalkozások jogosultak. Ezzel ellentétben az MS Trading Private Ltd. azt írta, hogy magánszemélyeknek is értékesítenek autókat, házhoz hozzák, egy év garanciával... De miért ilyen olcsó? Ennél a körnél még nem kutattam tovább.
Találtam egy Passatot, amely nagyon tetszett. Gondoltam mit vesztek azzal, ha írok egy e-mailt és megkérdezem, mégis, hogy kell elképzelni ezt az egész dolgot, a meghirdetett ár tájékoztató jellegű, vagy tényleg megvásárolható a hároméves Passat 7400 euróért.
Másnap délután jött is a válasz a ,,Customer Support Teamm” (két M-mel!) képviseletében M. Hamptontól, aki pont azt írta le, amit egy vásárló olvasni akar. Az autó tökéletes állapotban van, sérülésmentes, megvan a teljes dokumentációja, beleértve a szervizkönyvet is, két kulccsal. Egy belga tulajdonostól származik és a wroclawi (Lengyelország) raktárukban található. A weboldalon feltüntetett 7400 euró a ,,Buy it Now” ár, amire nem jön rá már sem Áfa, sem vám. December 19-én délelőtt kilenc órakor kezdődik az aukció, ezt megelőzőleg van lehetősége magánszemélyeknek a Buy it Now áron megvásárolni a járművet. A vásárlást követően egyébként van öt nap visszafizetési garancia. Trélerrel, Magyarországra 300 euróért szállítanák el az autót öt napon belül.
Gyanús volt, hiszen ennyi pénzért ez az autó a már túl szép, hogy igaz legyen kategória. Megkezdtem a kutatást. Első körben nagyon érdekes volt, hogy az aláírásban a Support Team két M-mel van. Ha valóban egy ilyen profi hátterű cégről lenne szó, mint ahogy írnak magukról, akkor ez véleményem szerint megengedhetetlen. (a későbbi e-mailezéseknél látszik, hogy módosítottak az aláíráson). Aztán az autó adatlapján jól látszik egy luxemburgi rendszám. Tehát egy angol cég, egy luxemburgi rendszámmal fotózott, belga tulajdonostól származó autót tart a lengyel raktárában? Attól kezdtem el tartani, hogy ha még igaz is a sztori, hogy fogom én ezt lepapírozni és hogy fogok rendszámot kapni a kormányablakban.
Megvizsgáltam a weboldalt. Gondoltam, egyszerűen kiderülne a csalás, ha a hirdetésben szereplő képeket megtalálnám más weboldalon, így a képeket kinagyítva a jobb klikk Google képkeresés funkciót szerettem volna igénybe venni. Csakhogy az mscarstrading.net weboldalon valamennyi képnél le van tiltva a jobb klikk, ez is tök érdekes. Kijátszottam a rendszert, készítettem egy screenshotot az egyik képről, külön FTP-n feltöltöttem egy saját szerverre a screenshotból kivágott autó fotóját majd úgy kerestettem rá a Google-n. Az mscarstrading.net-en kívül nem volt más találat, ami biztató.
A cég nevére rákeresve semelyik közösségi oldalon nem kaptam találatot, a Google is leginkább az angol nyilvántartás találatait adta, első körben a Companies House oldalát. A nyilvántartásban valóban 2010 óta szerepel a cég, főtevékenysége valóban az autókereskedelem. A cég ügyvezető igazgatója egy kimondhatatlan nevű Sri Lankai nő. Óhatatlanul is valami off shore sztorira következtettem, de ugyanakkor folyamatosan bennem volt, mi van ha csak egy Angliába költözött nő szimplán? Mi van ha mégis igaz minden és ilyen olcsón lehetne autókat szerezni? Ez esetben nem csak saját használatra, de még üzletszerűen is nagyszerű lehetőség lenne, amit igazán kár lenne elszalasztani. Így tovább haladtam.
Igyekeztem leellenőrizni a cég székhelyét StreetView-n, kevesebb sikerrel. Érdekes, hogy egy ekkora cégnek egy ilyen kis eldugott székhelye van. Próbáltam leellenőrizni tudakozóknál a weboldalon szereplő telefonszámot, eredménytelenül. Megnéztem szintén a Companies House oldalán a csatolt fájlokat, köztük a pénzügyi beszámolót, ahol valós számok vannak. Látszik, hogy egész nagy méretű rövid lejáratú kötelezettsége van a cégnek, de gondoltam, mivel viszonylag fiatal cég, hátha valamilyen kölcsönből fedezték a készületüket.
A cikkben leírtakhoz hasonlóan megnéztem a domain WHOIS infóját, de nem szerepelt benne, ki is a tulajdonos. Eszembe jutott még, hogy a cég validitását ellenőrizhetném a weboldal forgalmával is, felcsaptam a similarweb.com-ot, ami akkor még egyáltalán nem is ismerte az mscarstrading.net-et, ami szintén érdekesnek bizonyult. Most pedig magyar weboldalként kezeli. Innentől kezdődően fenntartásokkal kezeltem az egész ügyet.
Természetesen a Google sem maradt ki. A cégről a nyilvántartásokon túl mindösszesen két fórumon találtam infókat, az egyiken két felhasználó dicsérte őket (az egyik 2009 óta aktív tagja a fórumnak), a másikon pedig az aukciókról beszéltek. Fura, hogy mindkét link promózva van a Google-nél. Megpróbáltam utánanézni a Facebookon és a Linkedinen is az ügyvezetőnek, Michaelnek, sikertelenül.
Még aznap válaszoltam az e-mailre. Megírtam nekik, hogy tényleg érdekel a Passat és küldjenek részleteket lehetőleg egy adásvételi mintával és a garanciális feltételeivel együtt. Mondtam nekik, hogy nem szeretnék bizalmatlannak tűnni, de elég sok csaló van a piacon. Erre az e-mailre öt napig nem kaptam választ, gondoltam, már nem is fogok. Mondtam is az ismerőseimnek, hogy milyen poén, amint szerződést kérek, már rögtön eltűnnek.
Majd előkerültek. Elnézést kért ismételten Michael, a spamba került elméletileg az e-mailem. Csatolt egy adásvételinek nevezett papírt, amin rajta volt az autó alvázszáma, felszereltsége, km futása és írásban vállalták, hogy sérülésmentes, km futása garantált, 1 év garancia meg minden más. Igaz, például a garancia nem volt kifejtve, hogy hol vagy hogyan érvényesíthető, meg úgy az egész lényegre törő volt, de abban bíztam, hogy mivel aláírják, hivatalos papírnak tekinthető és két út van a vásárlást követően: vagy megérkezik az autó és a leírtaknak megfelel, vagy nem jön autó és akkor talán ez a szerződés alapján tudok követelni. Nem vagyok tisztában az angol szerződésekkel, de akkor is nagyon rövidnek tűnt, alig volt hely például a vevő adatainak, se egy adószám, se anyja neve, semmi különös, csupán név, lakcím és elérhetőség.
A szerződésben szerepelt a Passat alvázszáma. Rákerestem csak arra és meglepetésemre a Google kiadott egy horvát hirdetést, egy zágrábi kereskedés árulta, de teljesen más fotókkal és 74 kilométerrel alacsonyabb futással. Gondoltam még itt is, hátha a horvátoktól került a belga tulajdonú, luxemburgi rendszámú autó az angol cég kezelte lengyel raktárba.
A következő pár e-mail váltás nem lényeges, kérdeztem, hogy van -e lehetőség az ő mintájuk mellett egy kétnyelvű adásvételi kitöltésére, mert kelleni fog a magyar regisztrációhoz. Erre azt reagálták, hogy az eddigi ügyfelek a számlát és az adásvételit fordították le, de ha kell, a kétnyelvűtől sem idegenkednek. Az e-mailben leírta, hogy vissza kellene küldenem az aláírt adásvételit, amit ők is lepecsételnek és aláírnak. Kelleni fog majd a nevem, a kézbesítési cím, telefonszám és egy fotó a személyimről. Amint megvan az utalás, öt napon belül ott a tréler egy hónap teljes biztosítással (milyen biztosítás?), egy év teljes mechanikus garancia és öt nap visszafizetési. Ráadásul kézbesítéskor lehetőségem lesz kipróbálni az autót és akkor rögtön visszaadhatom a tréleresnek, ha nem felel meg nekem. Küldtek egy linket, ahol leadhatom a rendelést, Hát, egy mobiltöltő megrendeléséhez több adat kell, mint náluk egy autóhoz.
A kínálatukban találtam egy 2016-os Corsát háromezer euróért, gondoltam, inkább bepróbálkozom azzal, eladom és ha minden oké, megveszem magamnak a Passatot. Megkérdeztem, van-e lehetőség személyes átvételre és fizetésre. Michael (új aláírással) közölte, hogy a Corsa is tökéletes és mivel ők nem egy kereskedés, nincs bemutatótermük, a raktáraikat csak aukciókra nyitják meg, ahol egy kereskedő képviselhet is akár, de általában húsz százalékkal magasabbak lesznek az árak.
A következő nap küldött egy adásvételit a Corsára. Néztem a csatolt pdf-et és nagyon fura volt, hogy ők már rárakták a pecsétjüket és az aláírásukat. A PDF olvasómból viszont egyértelműen kiderült, hogy a karakterek szövegként vannak értelmezve, tehát nem kinyomtatták, lepecsételték, aláírták bescannelték és visszaküldték, hanem gépen húzták rá a pecsét és aláírás fotóját a szerződésre. Meg különben is a céget valamilyen Diana Marcela képviseli, akiről korábban még sosem hallottam.
Aznap elmentem a pécsi Opel márkaszervizbe, megkértem őket, hogy nézzék meg a rendszerben az alvázszámot, mégis mit lehet tudni az autóról. Ők megnyugtattak, teljesen validnak tűnt a hirdetés. A fotókon belga rendszám volt az autón, valóban belga, 2017 végén 15.000 kilométerrel járt kötelező szervizen, legutóbb pedig 2018.08.01-én 30.000-rel, tehát a 33.490 km-es futás valós.
Valahol tehát létezik ezzel az alvázszámmal egy ilyen állapotú E Corsa, és egy nyilvántartásban lévő cég szerződéses keretek között vállalja, hogy az ő tulajdonában van, vagy legalábbis van jogosultsága az eladásra.
Visszaküldtem nekik az aláírt szerződést, majd nem sokkal hívott telefonon David, hogy megküldték a szerződést és aláírom-e, mert akkor kiállítanák a számlát. Mondtam neki, hogy nemrég küldtem vissza az aláírtat, nézze meg az e-mailjüket. Kérdeztem, hogy beszélhetek-e Michael-lel, aki természetesen pont nem volt bent az irodában.
Majd egy bizonyos D. Taylor, akivel korábban szintén nem beszéltem, küldött egy ,,számlát”, amit Urgent vagy Express módon kellett volna kiegyenlíteni. Érdekes volt, hogy lengyel bankszámlát adtak meg az euró pénznemre hivatkozva (mintha Angliában nem lehetne devizaszámlát vezetni) és már az e-mailben leírták, hogy az MS Trading után látni fogom Mr. Marcela nevét is, ne lepődjek meg ezen. De a szerződésben még Mrs. Marcela volt, nem Mr. Ekkor kezdtem el gondolkozni igazán. Sehogy sem jött össze, hogy hogy lehetett az MS Trading egy magánszemély neve mellett.
Kétszer hívtak amiatt is, hogy utalok-e, mintha sürgős lenne nekik ez a 3,300 euró. Felkerestem egy ügyvédet is, hogy nézze meg a szerződést és megtudjam, mi lesz ha mégsem kapok autót, hogy adott eseteben mennyire lenne macerás a pénz visszaszerzése. Az ügyvéd szerint akár igaz is lehet, amit ígérnek, de a pénzt elég drágán lehetne visszaszerezni, ha végül mégsem küldik az autót. Ezek alapján az utolsó pillanatban úgy döntöttem, hogy nem utalom át a Corsa árát.
Tegnap egyébként hatszor próbáltak elérni telefonon az MS Tradingtől.
Üdvözlettel,
András
A fentiek alapján kérem, hogy akinek bármilyen tapasztalata van az MS Trading nevű céggel kapcsolatban, esetleg közelebb jutott a gyanúsan olcsó autók forrásához, írjon nekünk, de főként kétszer gondolja meg, hogy küld-e bárkinek pénzt egy élőben nem látott autóért.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.