Hova gurult Kimi gyógyszere?
Orosz Nagydíj 2015.
Az orosz futam leintését követően is azon gondolkodtam, hogy futamonként egy-két nagyobb törés, vagy egymásnak ütközés mennyivel tesz élvezhetőbbé egy versenyt. Szakmailag semmivel, de a show szempontjából mégiscsak érezhetően. Egyszóval sport legyen, vagy szórakoztatás?
A lécet már szombat délben magasra tette Carlos Sainz, amikor 46 g-s lassulással tolta arrébb az energiaelnyelő TecPro falat a 13-as kanyar féktávján. Akkor volt néhány hosszúnak tűnő perc a közvetítő fülkében, amíg nem voltam biztos benne, hogy nem újabb tragédiát közvetítünk-e élőben, aminél kevés hálátlanabb feladatot tudok elképzelni. Sosem a balesetekért néztem az autó- vagy motorsportokat, de megtanultam elfogadni azokat, akik igen. Tunkolni viszont nem szeretek az elemzéshez elengedhetetlen mennyiségen túl.
Az átlag F1-néző viszont nem ilyen, neki dráma kell, vagy késhegyre menő csata, Villeneuve-Arnoux vagy Senna-Prost minden héten. Sőt, minden nap. De ha ez nincs, akkor legalább már legyen néhány jóféle csatt, azt legalább lehet nézni hatszáz szögből lassítva, kikockázva a HD-s okostévén. Majd a futam után úton-útfélen elmondja, hogy micsoda szar ez az egész, semmi köze a sporthoz, csak a „züzlet, meg a nézeccség” számít, és bezzeg a mi időnkben...
Fejben eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha Bernie Ecclestone kicsit jobban meglovagolná a nézői igényeket, és az Orosz Nagydíj dramaturgiáján felbuzdulva minden hétvégére legalább két kötelező törést és egy torpedózást írna fel receptre az élvezeti érték kedvéért. A csapatok közt vetésforgóban, sorsolásos alapon eldöntve, hogy ki legyen a következő Crash Kid (lehetne Fan-boost is a'la Formula E!), aki az előre erre a célra megépített dupla TecPro falban végzi valamikor a hétvége folyamán. Lennének pontozóbírók, minden szögből kamera és még a kezdő és becsapodási sebességet is külön értékelnék, akár a finn rali híres Ouninpohja ugratóján a repülési távot. A versenyen pedig mindig lenne egy külön kijelölt pilóta – Maldonadón kívül – akinek a kilétét senki nem tudná előre, de minden versenyen legalább háromszor meg kellene próbálnia egy divebomb kifékezést, vagy váratlan leszorítást. Őt ezért nem lehetne büntetni, de a 21 futamos naptárnak köszönhetően mindenki legalább egyszer sorra kerülne, a maradék egy futamon pedig beszaladhatna a legtöbb Formula1.com képet lájkolt rajongó. Tudom, jön a Haas, de így ült a poén.
Nico Rosberg persze kevésbé érezte viccesnek, amikor egy fölényesen megnyert időmérőt követően a verseny első köreiben utólérte a versenyzők egyik legijesztőbb technikai hibája, a beragadó gázpedál. Számos versenyző szenvedett hatalmas balesetet, vagy vesztette életét emiatt még a bowdenes gázpedálok korszakában, ám az elektronikus gázpedálok álatlánossá válásával szokatlan meghibásodás. A féktávokon nem teljesen zárt gázpedállal lehetetlen megállni, a széteső pedáltengely pedig kanyarról kanyarra máshova zárt, így nem maradt más, csak a kiállás. Hamilton ezzel gyakorlatilag harmadszor is világbajnok, a kérdés már csak az, hogy Austinban, vagy később kerül-e a fejére a korona.
A konstruktőri világbajnoki címet viszont már Szocsiban bezsebelte a Mercedes, így nem kellett azon aggódniuk – Szujó Zolival együtt –, hogy kárba vész az előre gyártatott világbajnoki csapatpóló. Az ünneplésre viszont csak megkésve kerülhetett sor, hiszen meg kellett várniuk az 5. helyen befutó, de végül a 8. helyre visszasorolt Räikkönen büntetését, hiszen pont ez a különbség jelentette a biztos bajnoki címet.
Nem mintha lerágtuk volna a körmünket izgalmunkban, hogy ki lesz idén a csapatbajnok, de vasárnap a kifizetendő prémiumok sorában újabb 10 milliós tételek realizálódtak a Mercedes HPP könyvelési osztályán. Kimi viszont úgy ment ezen a futamon, mintha neki is jutna az ezüstnyilak bónuszából, ritka erőszakosan és rámenősen versenyzett. Vettelt ugyan megelőzte a rajt után, de Seb a SC fázis után visszavette a helyét, onnantól stratégiai előnyben volt, amit ki is használt. Kimi viszont küzdött, és a tempója bizonyítékául a 48. körben meg is futotta az addigi leggyorsabb versenykört, amint túljutott Ricciardón. Vettel persze nem hagyta magát, és pár kör múlva még erre is rátett egy lapáttal.
Talán éppen ez az elszalasztott lehetőség tette annyira harapóssá a finnt, hiszen ha a kiállásokig elöl tud maradni, simán bejött volna másodiknak, ennek tudatában hajtott legalább a dobogóért az utolsó körökben. Perez kockázatos, de zseniálisan végrehajtott 40 körös etapjával kicsit össze is hozta a végére a Bottas-Raikkönen finn szerelvényt, a vége egy túlságosan optimista manőver lett a 4-es kanyarba menet. Raikkönen elhatározta, hogy ott meg fogja próbálni, és ettől nem tágított, annak ellenére sem, hogy nem volt elég közel egy bevetődős kifékezéshez. Amikor az ember a már előtte kanyarodó hátsó kerekét találja el a belső íven, nincs miről beszélni. Jogosan büntették, amatőr hiba volt a mezőny egyik legrutinosabbjától, viszont a tempó és a harci kedv, amit ezen a versenyen mutatott, legalább emlékeztetett a Lotus-os korszakára.
Eközben a Lotus továbbra sem tudja, Renault lesz-e belőle, mert a szándéknyilatkozat ellenére továbbra is rengeteg a nyitott kérdés. Az is eldöntetlen, hogy a Red Bull/Toro Rosso megy, vagy marad, mindenesetre az újabb Renault-tárgyalások híre – azaz a válási papírok széttépése – új helyzetet teremthet az egész felvásárlás körül. Mindezekre komoly befolyással lehet a csütörtöki FIA kontra motorgyártók találkozó, amikor is a motorszabályok esetleges lazításáról, a további évközi fejlesztésekről, illetve az eredetileg már befagyasztott motor részegységek újrafejleszthetőségéről tárgyalnak, ami alapvetően befolyásolhatja a Renault és a többiek felzárkozási esélyeit.
Helyezés | Versenyző | Csapat | Idő |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h37m11.024s |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 5.953s |
3 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 28.918s |
4 | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 38.831s |
5 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 42.358s |
6 | Daniil Kvyat | Red Bull/Renault | 47.566s |
7 | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | 56.508s |
8 | Pastor Maldonado | Lotus/Mercedes | 1m01.088s |
9 | Jenson Button | McLaren/Honda | 1m19.467s |
10 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 1m26.210s |
11 | Max Verstappen | Toro Rosso/Renault | 1m28.424s |
12 | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | baleset |
13 | Roberto Merhi | Marussia/Ferrari | 1 kör |
14 | Will Stevens | Marussia/Ferrari | 2 kör |
15 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | felfüggesztéshiba |
- | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | fékhiba |
- | Romain Grosjean | Lotus/Mercedes | kicsúszott |
- | Nico Rosberg | Mercedes | gázpedálhiba |
- | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | baleset |
- | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | baleset |