Miért visel román nemzeti színeket egy Ford?
Delta Kommandó: Craiova
Románia autóipara a legtöbbeknek egyet jelent a Daciával, pedig nem csupán annyiból áll az egész.
1976-ban a román kormány létrehozott egy közös vállalatot a Citroënnel, amit a francia márka és az Olténia nevű történelmi tartomány (korábban Kis-Oláhország) nevének keresztezésével Oltcitnak neveztek el. A termelés 1981-ben indult be Craiovában, és számos, nem túl hízelgő legenda terjedt az ott készült kisautókról.
Nemcsak szóbeszédek voltak arról, hogy a használatba vétel előtt szétszedték és újra összerakták az új autót a tulajok (ilyesmit a Daciákról is beszélnek), de járt is már nálunk olyan autó, amelynek ez volt a sorsa. A rendszerváltás előtti időszakban pedig ez volt az a kocsi, amit úgy lehetett megkapni a Merkurnál, hogy csak besétáltunk, és már vittük is.
A közös vállalat 1991-ben megszűnt, létrejött az Automobile Craiova, és egyes változatok gyártása még folytatódott. 1994-ben aztán megegyeztek a koreai Daewoo-val (ez a név ugye egy Chevrolet-egyezség után szintén eltűnt már a süllyesztőben). Így Tico, Cielo (ahogy mi inkább ismerjük, Nexia), Espero, Matiz és Nubira is készült a városban.
Nem véletlen viszont, hogy a délután 5-6 óra közötti idősávban oly zsúfoltak Craiova be- és kivezető útjai. Műszakváltás van ekkor, és a 270 ezres városban is sok ingázó dolgozik. Év végére közel négyezren lesznek abban a hányatott sorsú autógyárban is, amelyet a Ford európai részlege 2008-ban vett meg. Alig több mint két hete kezdték itt gyártani a megújult Ecosportot - hát így került a Henry Ford út egyik épületének tetejére a trikolór SUV.
A Delta Kommandó kalandjai
- Egy külön világ, autók nélkül
- A vallásuk miatt a mocsárba költöző lipovánok, magyar nyelvű telepesek és egy véget nem érő nemzeti park.
- A deltában edzettek, lenyomták az egész világot
- Kinek kellenek überdrága sportlétesítmények, ha ott a Duna? Csak kitartás és elszántság kérdése minden.