Ford Edge: Egy Ford, aminél még Tesla Model S-ből is többet adtak el tavaly Európában. Oké, nem is mi vagyunk az Edge célközönsége, a forma is kultúridegen, de hogy a Ford miért nem képes nagyobbat harapni a SUV-őrületből vele, rejtély. Kereken 16 ezret adtak el belőle a kontinensen tavaly. Ez már az első teljes éve volt a második generációnak, így innen már csak lefele mennek majd a számok.
Honda Insight: Kívülről úgy tűnt, a Honda a Toyota Priusáéhoz nagyon hasonló modellt követ az Insighttal: kicsit kretén forma hibridhajtással, amikor a szériagyártású hibridre még mindenki ferde szemmel nézett. Aztán ami ezzel a recepttel sikerült a Toyotának, nem sikerült a Hondának - nem tudott a Prius árnyékból kilépni. Az Insight második generációja sem robbant nagyot, öt éve alatt meredeken zuhantak az eladásai, így miután egy kétségbeesett facelift sem segített rajta, a Honda ahogy volt, beszántotta 2014-ben.
Fotó: Papp Tibor
Peugeot 4008: Köztudottan nem Európára hangolt autóról van szó a Mitsubishi ASX-ből épített kompakt SUV-nál, de a Peugeot csak többet várt a modelltől, amikor eldöntötte, árulja a logója alatt. Miközben az ASX évről-évre közel negyvenezres eladásokat hoz, és még a szintén abból épített C4 Aircross is tízezres eladások fölött húzta évekig Európában, addig a 4008-ból tavaly drámaian kevés, 793 darab fogyott. Talán ez már a végjáték, de legszebb évében, 2013-ban is csak 3972-t tudtak eladni belőle a kontinensen.
Subaru Levorg: Nem a Subaru évei ezek Európában. A japánok Impreza-alapra épített kombiját, a Levorgot valahogy nem kapta fel a piac. Első teljes évében, 2016-ban 4689-et vettek belőle Európában, és innen még volt hova zuhanni: tavaly már csak 2865 ment el belőle. Ha csak nem érkezik egy jól sikerült facelift és vele együtt valami csoda, a buktából rövid időn belül jó eséllyel kasza lesz.
Alfa Giulietta: Nem éli legjobb éveit az Alfa sem, tudjuk jól, de hogy a Volkswagen Golf mezőnyében hogy lehet valaki ekkora névvel ennyire lent az eladási listán, nagy rejtély. A Giulietta ugyan már kifelé szalad a modellciklusból, de a 32 ezer darababos eladás, amit tavaly produkált Európában, lesújtó. Még a Lancia is összekapart valahogy 60 ezer vevőt az Ypsilonr , pedig ők közismerten jobban játsszák a tetszhalott autómárkát.
Négyes Micra: Bár a bakancs-Micraként ismert második generáció népszerűségét egy utód se tudta hozni, a harmadik generációs Micra még közel olyan jó eladási számokat produkált, mint az előd. A nagy mélyrepülés, azaz a bukta a negyedik generációval jött el, nem véletlenül siettek a generációváltással. Európában egy rövid, hatéves pályafutás után elsöpörték, aminek meg is lett az eredménye: utóda, az ötödik generációs Micra tavaly tíz éve nem látott magasságba vitte a típus eladásait Európában.
Mitsubishi MiEV: Nem mintha bárki nagy sikereket remélt volna egy villanyos Kei-autótól Európában, de a Mitsubishi MiEV kudarca a bizonyíték: kétszer meg kell gondolni, érdemes-e bármit a Renault Zoe alá célozni a műfajban. Az pedig már a Mitsubishi európai lefedettségének a kudarca, hogy miközben a MiEV-ből 447-et tudott eladni tavaly, ugyanebből az apróságból a Citroen saját neve alatt, C-Zeróként 1100-at, a Peugeot pedig iOnként 1544-et valahogy mégis elnyomott. Az így együtt már több mint háromezer autó, de ettől valószínűleg még nem érdemel utódot a kis villanyos.
Lexus IS: Látva az idén ötéves harmadik generáció eladásait, úgy tűnik, a Lexus az IS generációváltásánál elvesztett valamit. A vásárlói egyharmadát biztosan. Míg korábban a Lexus alulról súrolta a húszezres évi eladásokat Európában az IS-sel, a most futó generációval még tízezer példány/évet sem sikerült átlépnie soha.
Fotó: Papp Tibor
Skoda Rapid: A Rapid tavalyi 66 512-es európai eladási száma első hallásra talán nem hangzik drámaian kicsinek, de ha mellérakjuk, hogy pár darab híján Smart Fortwo-ból is ennyi fogyott, már nincs mire büszkének lenni. Miközben az olyan extremitásokból, mint a Fiat 500X vagy a Nissan Juke közel százezer elment tavaly, ez a szolid kis családi kompakt valahogy nem indult el a népautósodás útján.
Nissan Note: Az új Micra óta elég egyértelmű a kép - a Note túl unalmas Európának. Kis MPV létére sosem ment igazán, aztán amióta a teljesen új Nissan-arculatot hordozó Micra gyártósorokat is elvett tőle, talán már nem is erőltetik a japánok. Tavaly 12 ezer fogyott belőle, ami ebben a kategóriában egyenlő a földbeállással.
DS4: Igazából bármelyik DS bekerülhetett volna ide. Európából nézve úgy tűnik, nem jött be a Citroennek az almárka. Csináljanak bármit Kínában a DS4-gyel, a Citroen óriási lefedettsége ellenére itt épp csak elment 11 746 belőle. Ez egy százassal szerényebb a gyártási és értékesítési nehézségekkel egyaránt terhelt Tesla Model X számainál.
Renault Talisman: A bukta talán erős jelző a Talismannak, ami még harmadik évében, tavaly is összehozott egy 32 ezres eladást Európában. Nagy családi autótól nem tűnik drámainak, de ha mellétesszük a VW Passat 183 ezrét, már nem olyan vidám a kép.
Alfa Romeo Giulia: Hiába rajongták körbe a világ autós újságírói, a számok alapján a Giulia sajnos bukta lett. Tavaly 24 679 ment el belőle Európában, azaz hiába szokás egy ligába helyezni a német kompakt prémiumokkal, valójában egész máshol játszik: a 3-as BMW-ből 129 ezer, az Audi A4-ből 146 ezer, a C Merciből 176 ezer fogyott 2017-ben Európában.
Infiniti Q30: Bekerülhetett volna ide bármely Infiniti, annyira nem venni észre a látszani akarás szándékát a Nissan prémiummárkájánál. A Q30-at viszont bevallottan Európának szánják, még egy elég komoly, 250 millió fontos beruházást is csináltak miatta a Nissan sunderlandi gyártelepén, de a helyi gyártás sem segít rajta: nem nagyon kell Európának. 7617-et vettek itt belőle tavaly, amivel a szintén nem túl menő Lexus RX-szel van egy szinten eladásban.
Ford B-Max: A Ford kis tolóajtósa sosem lett sikeres, de azt talán nem várta senki, hogy évi 40 ezer fölötti eladás mellett egyszer csak beszántja a cég. Pedig ez történt vele tavaly. Élt szűk hat évet.
Aston Martin Cygnet: A világnak nem kell tízmilliós luxus-miniautó – írtuk négy éve, a Cygnet megszűnésének hírére, és az idő azóta sem igazolta ennek az ellenkezőjét. Sosem volt tiszta, miért kellett az Aston Martinnak egy felprémiumosított Toyota IQ, de sokáig nem is hagytak kétségek között: két és fél éves pályafutás után 2013-ban, érdeklődés hiányában beszántották a Cygnetet.
Subaru Impreza: Igazán sötét éveit a Subaru háza táján viszont az Impreza éli. Lényegében nem létezik a szebb napokat látott típus: a 2016-ban jött új generáció még a sikertelen elődjénél is gyengébben megy: 1010 darab kelt el belőle tavaly (tízszer kevesebb, mint, amennyi XV-t vettek 2017-ben).
Renault Wind: A Renault kétüléses roadstere hat éven át volt menő koncepció, aztán amikor 2010-ben elért a szériagyártásba, nem sok vizet zavart. Szűk három év vergődés után, érdeklődés hiányában levették a kínálatból.