Miért veszik ezeket a magyarok?

2018.09.25. 15:58

Lassan belekarcolunk az év utolsó negyedévébe, így már látszódnak a 2018-as hazai használtautó-trendek. Nő az SUV-piac, csökken az egyterűek és a kompaktok részesedése, ez nem kérdés. Most olyan érdekességeket próbáltunk kigyűjteni a Datahouse importautó-összesítéséből, melyek népszerűsége első látásra nem tűnik magától értetődőnek.

Egyterűek

P9084268
Fotó: Éder Szilveszter / Totalcar

Továbbra is jól tartja magát ez a kategória, 2017 azonos időszakához képest több mint négy százalékkal több használt egyterűt helyeztek forgalomba eddig idén és a korábbi slágerkategória piaci részesedése is csupán 0,14 %-kal csökkent, jellemzően az SUV-k térnyerése miatt. Jól fogynak a Ford buszlimuzinjai (Galaxy, C-Max, S-Max: 500 körüli darabszámok), hasonló nagyságrend ment el a Mazda 5-ösből is, és ugyanilyen mennyiségben helyezték forgalomba a Citroën legnépszerűbb egyterűit is. A franciákkal kapcsolatos érdekesség, hogy a Grand C4 Picasso számait még mindig tartja a régebbi Xsara Picasso, mely egyszerűbb és sokkal olcsóbb alternatíva, ha igazán nagy csomagtartóra és nagyon tágas utastérre van igényünk.

DSC03312
Fotó: Zách Dániel

Egy nagyságrenddel magasabb ligában játszik a Renault a Scénic-kel és a Volkswagen a Tourannal, de közelébe sem érnek az Opelnek: közel kétezer használt Opel Zafirát helyeztek forgalomba Magyarországon, 2018. szeptemberéig, és a jóval kisebb Merivából is bőven több mint 1500-at. Nincs ebben semmi meglepő, megbízható, praktikus családi autókról van szó, nagy részükről írtunk is részletesebben, használtegyterű-körképünkben. Ha ilyen autókra vágyik, kattintson a további infókért.

Chevrolet HHR
Chevrolet HHR
Fotó: Rácz Tamás

Ami már kicsit meglepőbb volt számunkra, hogy 413 darab, főként első generációs Mercedes B-osztályt is behoztak a kereskedők. A nem túl jó árú, és Mercedes szinten nem a legjobb minőségű egyterű jó belépő sokak számára a prémiumkategóriába. Ugyanígy nem akar kikopni a rettenetes Chrysler PT Cruiser sem, amely sosem volt a klasszikus, műszaki értelemben vett jó autó, de a formája miatt továbbra is elég népszerű (121 forgalomba helyezés). Ki tudja hogy, de 6 darab Chevrolet HHR is magyar rendszámot kapott, valószínűleg hasonló okok játszhattak közre, mint a PT Cruisernél.

Hibridek és elektromos autók

P1100666
Fotó: Ludvigh Károly / Totalcar

Egyre népszerűbbek az alternatív hajtású autók, de azért még messze vagyunk attól, hogy nagy nagy tömegekről beszéljünk. A használt hibridek piacát természetesen Toyota Prius uralja. Az egyterű Plusszal és a konnektoros változatokkal együtt több mint 1200 benzin-elektromos Toyota cserélt eddig gazdát 2018-ban. Érdekesség, hogy egészen sok, összesen száztíz Lexus CT200h is kellett a magyaroknak, pedig a Prius III technikáját használó prémium kompakt nem sokkal különb a Toyotánál. Valószínűleg a nagy értékvesztés tehet róla, hiszen a hasonló korú Priusoknál sokszor még olcsóbb is egy CT200h.

420A7355
Fotó: Zomborácz Iván / Totalcar

Vélhetően a zöld rendszám miatt felfedezte magának a magyar piac a kamu elektromos autókat is. Egész tűrhetően fogy az Opel Ampera (219 darab) és a vele azonos Chevrolet Volt (25 darab). Ha mostanában sok Fisker Karmát látna, nem véletlen, csak idén öt darabot helyeztek forgalomba a kipufogógázait a sofőr orra alá szellentő furcsa, konnektoros hibridautóból.

IMG 4375
Fotó: Stump András / Totalcar

A belső égésű motort teljesen mellőző villanyautóknál némi meglepetésre a BMW i3-as viszi a prímet. A range extenderrel nem megfejelt változat hatótávja nem számít a legjobbnak, de extravagáns formaterve, viszonylag erős motorja a magyar piac legnépszerűbb használt elektromos autójává teszi az i3-at (175 forgalomba helyezés). A jóval racionálisabb döntésnek számító Nissan Leaf csak 65, míg a piac talán legjobb hatótávú autója, a Renault Zoe csak 22 forgalomba helyezésig jutott. Még az igazán hitvány, itthon nem is forgalmazott Mitsubishi i-Mievre is akadt 17 érdeklődő, ráadásul a testvérmodelljeivel (Peugeot Ion: 29; Citroën C-zero: 33) együtt egészen jó számokat produkáltak. Ha szeretne tisztábban látni a használt elektromos autó vásárlással kapcsolatban, nézze meg villanyautó körképünket és ne feledje Csernok Miklós kiváló cikkét sem a villanyautók valós fenntartási költségeiről.

Kalandvágyók mindig akadnak

auto/DAEWOO/NUBIRA 2003-/XLARGE/01s

Azon talán nincs mit csodálkozni, hogy a koreai gyártású Chevrolet-k és Daewook piaca még mindig pörög (1000 forgalomba helyezés), hiszen a kétezres évek Magyarországának közel legnépszerűbb márkája, márkái voltak. Bár a hivatalos gyári képviselet rég megszűnt, az alkatrészellátás a Chevykhez biztosított, ráadásul sok a közös elemük a kor Opeljeivel. Ettől függetlenül ezeknek az autóknak az ára igen alacsony, jó vásárt csinálhat valaki egy egyben lévő példánnyal. Jelzés értékű, hogy bár a legutolsó Daewoo Nubirát csak két évig árulták itthon (később Chevrolet Lacettire keresztelték át), korábbi változataival együtt mégis 70 került forgalomba idén, ami elég nagy szám.

auto/ROVER/75 1999-/XLARGE/03s

A brit luxusmárkák sötétebb korszakáról kezdenek lemondani a magyarok, már csak 32 Rovert honosítottak 2018 első háromnegyed évében, de a Ford Mondeo alapú Jaguar X-Type például még mindig népszerű. Az újkori Jaguar egyik kevésbé jól sikerült modelljéből 52-t helyeztek forgalomba, ami közel a harmada az összes Jaguarnak.

auto/DAIHATSU/SIRION 1998-/XLARGE/01fs

Ki tudja miért, de a Daihatsuk sem akarnak kikopni az importszórásból. Közel 150 ilyen japán kisautót helyeztek forgalomba eddig úgy, hogy importőr sincs már több mint tíz éve, és ezekhez tényleg rémálom lehet bármilyen típusspecifikus alkatrészt beszerezni. Talán a kint is szuper alacsony ár, a kis fogyasztás, a gazdag felszereltség és a szívó benzinmotorok csábítják el a vásárlókat. A halott autómárkák magyarországi sorsáról egy korábbi cikkünkben írtunk, kattintson a további információkért.

A két véglet

420A7910
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar

A Chevrolet-Daewoo kettős ezres darabszáma mellett némiképp meglepő, hogy a Dacia csak 608 darabig jutott a használtautó-piacon. Pedig ha tényleg csak egy guruló esernyő kell, már félmillióért is beülhetünk egy első generációs Loganba. Úgy látszik, ebben a kategóriában a vásárlók inkább jobbnak látják, ha új autót vesznek.

1
Fotó: Bentley / Bentley

Nyilván keveseket érint, de egészen sok Bentley kapott új forgalmit az eddig eltelt nyolc hónapban. A 16-os darabszám nyilván a szürkeimportban Magyarországra érkezett autókat is tartalmazza, hiszen a forgalmazás éppen csak kezd beindulni. A Continental GT a legnépszerűbb, kilenc darabot helyeztek belőle forgalomba még úgy is, hogy a legolcsóbbat is 13 millió forint környékén mérik használtan, de inkább a 20-30 millió forintos kategória a jellemzőbb.

Töretlen a lelkesedés?

Tíz évvel a gazdasági világválság után továbbra is növekedő pályán van a használtautó-biznisz, de a piac telítődésével és az új autók iránt megnövekedett érdeklődéssel akár már jövőre is megállhat ez a növekedés. Augusztusban már látni némi visszaesést (1000-rel kevesebb autó), de az év elején szedett fel annyi tartalékot az importpiac, hogy még valószínűleg kihúzza növekedéssel. A következő hónapokban érdekes lesz látni, hogyan alakulnak majd a számok és, hogy az év végére mennyivel szárnyalják túl a 150 ezer darabos lélektani határt.