Kapcsolj lámpát, jóember
Vannak kényes területei az autók világítása körüli holdudvarnak: a nappali menetfény, a ködlámpa helyes használata, és a fényszórók magasságának beállítása némelyeknek nem mindig sikerül. Ezeket a problémákat vesszük most sorra, hogy – mint minden ősszel, amikor korábban kezd sötétedni – figyelmeztessük a közlekedő vakondokat, hátha észreveszik magukat.

Meló utáni, félhomályos hazaút, a rádióban álmos tucatdalok, az eseményhorizont sárgán dereng - ez a tiszta kontempláció, a mélázás ideje. De már sompolyog az őszesti vad, a szürkületben is nappali menetfénnyel kóválygó autós, aki vagy elfelejtette, vagy nem is tudja, hogy rossz látási viszonyok között tompítottat kell kapcsolni. Emlékeztetőül: 2011-től fogva kötelező minden új autót nappali menetfénnyel (DRL) felszerelni, ami automatikusan bekapcsol, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de automatikusan kikapcsolódik, amikor a fényszórókat bekapcsolják.
Köszönjük a fejszével vágott jogász-nyelvezetet, a lámpa meghatározása valamivel barátságosabb: menetirányban előre néző olyan lámpa, amelynek az a rendeltetése, hogy a haladó járművet nappal jobban láthatóvá tegye. Két elem fontos ebből a definícióból: a funkciója nem az, hogy látni segítsen - kátyút, biciklistát, részeg tántorgót tehát nem mutat meg - , hanem hogy láthatóvá tegyen. A másik is hasonlóan problémás: a DRL hivatalosan menetirányban előre néz, hátul viszont nem kötelező - a gyártók meg egész a közelmúltig hülyék lettek volna önszorgalomból plusz uszkve 5000 forintért biztonságot nyújtani.
Így viszont a tájékozatlan/bamba sofőr joggal hiszi, hogy ha ég a menetfénye, akkor az mindenhol ég, s mivel önmagát nem látja hátulról, rávillogni nagyjából annyit ér, mint megszidni a kutyát, aki bekakált a kanapé mögé - nem tudja a nyomorult, miért kiabálnak vele. Feledékenység ellen több eszköz is rendelkezésre áll: ha az ember észnél van, működhet a segítőkész villantás; régebbi autókban a műszerfal világítása csak a fényszórókkal együtt kapcsolt fel, ez is egy passzív segítség, bár az újabb modellekben többnyire már nincs összekötve a két funkció; illetve gondolkodhat helyettünk az automata fényszóró is, legalább több kezünk marad vacappolni.
Egy olvasónk a levelében nagyon jó érzékkel épp erre kérdez rá: a nappali menetfény mellé miért nem kötelező az automata fényszóró? Erre csak elméletem van: míg a DRL egy filléres tétel - legtöbbször egy szimpla LED-csík - , az automata fényszóró eggyel komplikáltabb rendszer: kell hozzá fényszenzor, annak hely, vezetékelés, programozás, satöbbi. Bár még így sem egy égbekiáltó tétel, az új autók felszereltségi listáin mégis extraként van sorolva az automata fényszóró/szürkületérzékelő: pl. a Yarisnál az olcsóbb csomagokhoz még csak nem is választható extra. Az utólag beszerelhető darabok esetében szintén csak automata beszerelésével működhet a dolog, ami már bonyolult, nyűg, a magyar suttyó nem vesződik ilyesmivel, elég, ha faszán világít a LED meg az angel eye.
A DRL ügyében egészen heves vita folyik egyébként: vannak a biztonsági játékosok (mint jómagam), akik rutinszerűen, induláskor kapcsolják a tompítottat, oszt' jóvan. Erre ellenérvként hozza fel a másik oldal egyfelől azt, hogy ha állandóan ég a tompított, előbb kiég az izzó, cserélgetni/cserélgettetni viszont idő/költség; másfelől pedig mivel a tompított több szuflát kér a generátortól, többet is fogyaszt a motor: ez igaz ugyan, de az a fél-, egy deci plusz nem lehet érv, sóherségből elpusztulni, mást megnyomorítani ellenben gáz.
Erre megoldást jelenthetne a már említett automata fényszóró, aminek viszont szintén megvannak a korlátai: a fényszenzor fénymennyiséget mér, amiből sűrű ködben vagy erős zivatarban is lehet elegendő ahhoz, hogy az automatika ne érezze szükségét a tompítottnak. Tehát kényelmes, de adott körülmények között veszélyes lehet az „Auto” állásra hagyatkozni, erre érdemes odafigyelni.

Odafigyelni, de nem túlzásba esni. Itt az indokolatlanul, vagy divatból ködlámpázókra irányítom a pallost: a ködlámpák megszállottja saját előnyére vakít el mindenki mást, amihez törvény szerint sincs joga (ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják), ráadásul ha ezt esőben teszi, a tükröződő útfelület még meg is kettőzi a hatást, a hátsó ködzárófény pedig, mivel erősségben a féklámpával egyenértékű fényt bocsát ki, normál látási viszonyok között megtévesztő, balesetveszélyes.

Indokolt eset, korlátozott látási viszonyok, szürkület (csillagászati? navigációs? polgári?) – nem egzakt fogalmak ezek. Akik mondjuk az átlagosnál jobban szoronganak a közlekedésben, vagy csak egyszerűen hülyék, hajlamosak lehetnek őket sajátosan értelmezni, de kérve kérjük őket, ne tegyék. A fényszórók magasságát se állítsák fel az égbe, pláne, hogy annak az eredeti funkciója az, hogy a fénykéve nagyobb terhelés – két mázsa dinnye a csomagtartóban - miatt megváltozott világítási síkját korrigálja. (A tompított fényszóró akkor van helyesen beállítva, ha egy faltól 5 méterre állva a fénypászma felső széle 60 mm-rel alacsonyabban van a fényszóró síkjának középpontjától.)

Az újabb autók persze mindezt elintézik helyettünk: szerencsére sokukon már hátul is van nappali menetfény, a mátrixos fényszórók kitakarják a szembejövőket a fénykévéből, a lézeresek 5-600 métert is bevilágítanak - még néhány év és a vadakat is leszedik majd az út szélén. De tekintve, hogy a hazai autópark 14,4 éves, a régi technológiák és a velük járó, rosszul rögzült szokások még legalább ennyi ideig velünk maradnak, így nekünk nem marad más, mint tovább hunyorogni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
