Kapcsolj lámpát, jóember

2020.10.25. 11:08

Vannak kényes területei az autók világítása körüli holdudvarnak: a nappali menetfény, a ködlámpa helyes használata, és a fényszórók magasságának beállítása némelyeknek nem mindig sikerül. Ezeket a problémákat vesszük most sorra, hogy – mint minden ősszel, amikor korábban kezd sötétedni – figyelmeztessük a közlekedő vakondokat, hátha észreveszik magukat.

Meló utáni, félhomályos hazaút, a rádióban álmos tucatdalok, az eseményhorizont sárgán dereng - ez a tiszta kontempláció, a mélázás ideje. De már sompolyog az őszesti vad, a szürkületben is nappali menetfénnyel kóválygó autós, aki vagy elfelejtette, vagy nem is tudja, hogy rossz látási viszonyok között tompítottat kell kapcsolni. Emlékeztetőül: 2011-től fogva kötelező minden új autót nappali menetfénnyel (DRL) felszerelni, ami automatikusan bekapcsol, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de automatikusan kikapcsolódik, amikor a fényszórókat bekapcsolják.

Köszönjük a fejszével vágott jogász-nyelvezetet, a lámpa meghatározása valamivel barátságosabb: menetirányban előre néző olyan lámpa, amelynek az a rendeltetése, hogy a haladó járművet nappal jobban láthatóvá tegye. Két elem fontos ebből a definícióból: a funkciója nem az, hogy látni segítsen - kátyút, biciklistát, részeg tántorgót tehát nem mutat meg - , hanem hogy láthatóvá tegyen. A másik is hasonlóan problémás: a DRL hivatalosan menetirányban előre néz, hátul viszont nem kötelező - a gyártók meg egész a közelmúltig hülyék lettek volna önszorgalomból plusz uszkve 5000 forintért biztonságot nyújtani.

Így viszont a tájékozatlan/bamba sofőr joggal hiszi, hogy ha ég a menetfénye, akkor az mindenhol ég, s mivel önmagát nem látja hátulról, rávillogni nagyjából annyit ér, mint megszidni a kutyát, aki bekakált a kanapé mögé - nem tudja a nyomorult, miért kiabálnak vele. Feledékenység ellen több eszköz is rendelkezésre áll: ha az ember észnél van, működhet a segítőkész villantás; régebbi autókban a műszerfal világítása csak a fényszórókkal együtt kapcsolt fel, ez is egy passzív segítség, bár az újabb modellekben többnyire már nincs összekötve a két funkció; illetve gondolkodhat helyettünk az automata fényszóró is, legalább több kezünk marad vacappolni.

Egy olvasónk a levelében nagyon jó érzékkel épp erre kérdez rá: a nappali menetfény mellé miért nem kötelező az automata fényszóró? Erre csak elméletem van: míg a DRL egy filléres tétel - legtöbbször egy szimpla LED-csík - , az automata fényszóró eggyel komplikáltabb rendszer: kell hozzá fényszenzor, annak hely, vezetékelés, programozás, satöbbi. Bár még így sem egy égbekiáltó tétel, az új autók felszereltségi listáin mégis extraként van sorolva az automata fényszóró/szürkületérzékelő: pl. a Yarisnál az olcsóbb csomagokhoz még csak nem is választható extra. Az utólag beszerelhető darabok esetében szintén csak automata beszerelésével működhet a dolog, ami már bonyolult, nyűg, a magyar suttyó nem vesződik ilyesmivel, elég, ha faszán világít a LED meg az angel eye.

A DRL ügyében egészen heves vita folyik egyébként: vannak a biztonsági játékosok (mint jómagam), akik rutinszerűen, induláskor kapcsolják a tompítottat, oszt' jóvan. Erre ellenérvként hozza fel a másik oldal egyfelől azt, hogy ha állandóan ég a tompított, előbb kiég az izzó, cserélgetni/cserélgettetni viszont idő/költség; másfelől pedig mivel a tompított több szuflát kér a generátortól, többet is fogyaszt a motor: ez igaz ugyan, de az a fél-, egy deci plusz nem lehet érv, sóherségből elpusztulni, mást megnyomorítani ellenben gáz.

Erre megoldást jelenthetne a már említett automata fényszóró, aminek viszont szintén megvannak a korlátai: a fényszenzor fénymennyiséget mér, amiből sűrű ködben vagy erős zivatarban is lehet elegendő ahhoz, hogy az automatika ne érezze szükségét a tompítottnak. Tehát kényelmes, de adott körülmények között veszélyes lehet az „Auto” állásra hagyatkozni, erre érdemes odafigyelni.

Odafigyelni, de nem túlzásba esni. Itt az indokolatlanul, vagy divatból ködlámpázókra irányítom a pallost: a ködlámpák megszállottja saját előnyére vakít el mindenki mást, amihez törvény szerint sincs joga (ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják), ráadásul ha ezt esőben teszi, a tükröződő útfelület még meg is kettőzi a hatást, a hátsó ködzárófény pedig, mivel erősségben a féklámpával egyenértékű fényt bocsát ki, normál látási viszonyok között megtévesztő, balesetveszélyes.

Indokolt eset, korlátozott látási viszonyok, szürkület (csillagászati? navigációs? polgári?) – nem egzakt fogalmak ezek. Akik mondjuk az átlagosnál jobban szoronganak a közlekedésben, vagy csak egyszerűen hülyék, hajlamosak lehetnek őket sajátosan értelmezni, de kérve kérjük őket, ne tegyék. A fényszórók magasságát se állítsák fel az égbe, pláne, hogy annak az eredeti funkciója az, hogy a fénykéve nagyobb terhelés – két mázsa dinnye a csomagtartóban - miatt megváltozott világítási síkját korrigálja. (A tompított fényszóró akkor van helyesen beállítva, ha egy faltól 5 méterre állva a fénypászma felső széle 60 mm-rel alacsonyabban van a fényszóró síkjának középpontjától.)

Az újabb autók persze mindezt elintézik helyettünk: szerencsére sokukon már hátul is van nappali menetfény, a mátrixos fényszórók kitakarják a szembejövőket a fénykévéből, a lézeresek 5-600 métert is bevilágítanak - még néhány év és a vadakat is leszedik majd az út szélén. De tekintve, hogy a hazai autópark 14,4 éves, a régi technológiák és a velük járó, rosszul rögzült szokások még legalább ennyi ideig velünk maradnak, így nekünk nem marad más, mint tovább hunyorogni.

Az oldalról ajánljuk

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

tegnap, 17:08
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06