Ezek a világ legdurvább rendőrautói
A sportkocsikat nem arra találták ki, hogy rendőrautóként használják őket, akkor sem, ha a félelmetes gyorsulásuk és végsebességük ad erre némi okot. Mégis, vannak olyan országok, ahol nem vetik meg, sőt, előszeretettel alkalmazzák őket szolgálati járműként, hisz van olyan élethelyzet, ahol tényleg jól jön a sebesség. Persze az sem kivételes, hogy csak a fényűzés miatt szaladgáljanak rendőrautónak öltöztetett Lamborghinivel. Spoiler: nem csak a dubaji flotta került a gyűjtésbe.
Nem rég volt hír, hogy japán rendőrautó flottája új taggal bővült, nem is akármilyennel: egy Lexus LC 500 kupéval. A 464 lóerős sportautó díszes társasághoz csatlakozott, japánnak ugyanis több hasonlóan komoly szolgálati autója van, például egy Nissan R34 Skyline GT-R is. Az 1999 és 2002 között gyártott R34 a gyári adatok szerint 276 lóerős, valójában ennél jóval több, 330 körül van. Nem is ez a legszebb, hanem hogy ezt az autót tényleg használják, már többször bevetették élesben is.
A harmadik generációs Mazda RX-7-et a japán rendőrség eredetileg csak kiállításokon mutogatta, és nem is szántak neki többet, de állítólag ezt is többször bevetették élesben.
Egy 1990-ben gyártott Honda NSX szintén a japán flotta tagja, bár róla nincs túl sok információ azon túl, hogy rengeteg oldalon árulják az 1:18-as arányú modelljét.
2016-ban három Nissan 370Z-vel egészült ki a japán flotta, és ezeket is használják, elsősorban üldözésekben vetik be őket.
A Honda Civic Type R kicsit kilóg a sorból, de nem feltétlen azért, mert gyenge, 306 lóerőre semmiképp nem lehet ezt mondani. Viszont sokkal elérhetőbb, mint bármelyik autó a listából. Mindenesetre rendőri köntösben nem gyakran látni, Ausztráliában viszont tavaly óta igen: egy évre lett a flotta tagja, de nem használják élesben, csak kiállításokon parádéztatják. A fényűzés ellenében viszont itt valódi értelem is rejlik a kiállítások mögött, a rendőrség így akarja ösztönözni a civileket a rendőri munkára.
Ugyanezt a cél szolgálta 2013-tól kezdődően egy Porsche Panamera is Ausztráliában, a rendőri munkát akarták vele ösztönözni. Rendezvényeken túl rengeteg iskolába is elvitték.
Csupán pár hónapig használta az osztrák rendőrség a Porsche Carrera 911-et 2017-ben, azonban ténylegesen használták: főként autópályán járőröztek vele. Az autónak egyébként jelképes üzenete is volt, azt akarták bebizonyítani, hogy ilyen baromi erős sportautóval, mint a 911 is lehet biztonságosan és felelősségteljesen vezetni.
2017-ben állította szolgálatba az olasz rendőrség a 610 lóerős Lamborghini Huracánt, és járőrözésen túl donorszervek szállítására is előszeretettel alkalmazzák. Pár hete például egy donorvesét szállítottak vele 500 kilométeres távon, helyenként 230 km/órával száguldva. A 2018-as évben egyébként a Huracán 41 átültetésre váró szervet szállított le, több zacskó vér, oltás, és gyógyszer mellett.
A Huracán elődje egy 560 lóerős Gallardo volt, ami 2009-től fogva állt a rendőrség használatában, egészen 2017-ig. Ezalatt a nyolc év alatt 150 ezer kilométert tett meg, és rengeteg donorszervet szállított le, illetve számos balesetnél is vele biztosították a vérellátást. Ma Róma egyik múzeumában pihen.
Az olasz csendőrség, az Arma dei carabinieri több luxusautót tudhat a magáénak, például két Lotus Evora S-t. Ezek is ugyanazt a célt szolgálják, mint a Lamborghinik, tehát minél kevesebb idő alatt jutattnak el velül A-ból B-be transzplantációra szánt szerveket. Ha nem is 500 meg 600 lóerős, a maga 346 lóerejével is kellően erős.
Szintén a csendőrség tulajdona, és ez is ugyanazt a feladatot látja el, mint a korábbi olasz szolgálati kocsik, azaz donorszerveket szállít. Ezeket az autókat egyébként nem vezetheti minden rendőr, csupán pár, a feladatra kijelölt személy használhatja. Ez nem véletlen, csakúgy, ahogy a többi donorszállító, a Gulia QS is borzasztóan erős 503 lóerejével, és nem egyszer láttuk már, hogy az ilyen teljesítményű autók felett nagyon könnyen el lehet veszteni az uralmat. Éles helyzetben meg pláne, amikor jócskán 200 km/óra felett kell kerülgetni az autókat, hiszen perceken múlhatnak életek, akkor különösen nagy koncentrációt igényel a feladat.
A Ferrari 458 Spider a milánói rendőrséghez tartozik, és ezt az előzőktől eltérően nem szállításra használják, hanem normális, hétköznapi rendőrautóként üzemel. A Ferrari történetében a csavar az, hogy maffia tulajdonában állt az autó, azonban a rendőrség lefoglalta. Mi több, használatba is vette, ugyanis Olaszországban a rendőröknek és tűzoltóknak joguk van igényelni a lefoglalt járműveket. Ezzel a gyerekeknek akartak példát statuálni, hogy nem éri meg bűnözőnek állni. Más kérdés, hogy az üzenet magában hordozza azt, hogy a bűnözőknek van pénze Ferrarira.
Pár éve vette fontolóra a brit rendőrség, hogy M2-es BMW-ket és Mustangokat alkalmazzanak szolgálati autóként, a nagy hírverést kiállítással is megalapozták. Állítólag az Mustangnak még reális esélye is volt flottataggá válni, de aztán folyamatosan elhalkultak a rendőr-Mustanggal kapcsolatos hírek, és mindenki megfeledkezett róla. Pár évvel korábban hírverés alkalmából egy McLaren 12C-t is mutogatott a brit rendőrség, persze abból sem lett semmi végül.
A dubaji rendőrautó flotta tagjait kár lenne egyesével kiemelni, hiszen Bugatti Veyrontól kezdve Ferrari FF-n át Brabus B63 S-ig minden van, de tényleg minden. Ezek persze sokkal inkább a turizmusról és a látványról szólnak, mintsem a rendfenntartásról, de miért pont Dubajnak ne lenne ilyen flottája? Anti pár éve ült is némelyikben.
Abu-Dzabi rendőrsége kezet foghat a dubajival, ugyanis az ő flottájuk is tele van olyan hasonlóan extravagáns és erősen túllövésnek tűnő autóval, mint például ez a Lykan HyperSport. A 2,8 másodperces százas sprinttel és 395 km/órás végsebességgel ugyan nincs sok ellenfele, de mivel csak hét példány készült belőle, elég elképzelhetetlen, hogy a díszkörökön túl valaha is bevetik.
Szintén az Abu-Dzabi rendőrség flottájának tagja, 2015 óta. Nagyjából ugyanannyi haszna van, mint a Lykan HyperSportnak, kiálltásokon túl nincs túlzott szerepe.
De nem csak külföldün, itthon is akadnak elvéltve nem szokványos, bámulatra méltó rendőrautók - igaz, más értelemben. Sok mindent mondjuk nem lehet utolérni egy Smart ForTwo-val.