Kolbászból kerítés: Hollandiában 500 kabrió Porsche rendőrautó szolgált

A Rijkspolitie kabrió Porschéinak története

2024.08.21. 16:30

Nem sűrűn használnak a rendőrök Porschékat, pláne nem nyitott tetősöket, a Holland Királyi Rendőrségnél mégis szolgálatban volt több mint ötszáz ilyen járőrkocsi 1962 és 1996 között.

Nevelési célzattal vettek Porschékat

Hollandia autópályáin az ötvenes-hatvanas években még a Fre Fahrt, azaz a szabad vezetést szorgalmazta az állam. Ez azt jelentette, hogy mindenki annyival ment a sztrádákon, amennyivel csak akart. Az ötvenes években ez még nem jelentett különösebb problémát, hiszen alig akadt olyan jármű, amely tartósan 150 km/h-s sebesség felett tudott haladni. A hatvanas évek elejére azonban egyre inkább kezdték ellepni az autópályákat az olyan autók, amelyek a 200 km/h-s sebességet is elérték, így alaposan megszaporodtak a súlyos közlekedési balesetek. Mindezt tetézte, hogy e járművek könnyűszerrel lehagyták a rendőrség járőrautóit is, ezért a Holland Királyi Rendőrség (Rijkspolitie) 1960-ban úgy döntött, hogy beszerez néhány sportkocsit.

A németországi kedvező tapasztalatok alapján a Rijkspolitie 1962 elején beszerzett egy Porsche 356 B Cabriolet-t azért, hogy kipróbálják, átemelhető-e a német megoldás a holland sztrádákra is. Németországban ugyanis úgy találták, hogy a forgalom többi résztvevőjéhez képest a körülbelül 20 km/h-val gyorsabban haladó járőrautóból sokkal könnyebben észlelhető a közlekedési szabálysértés, és persze a gyors autóval a meglépni szándékozó renitens autósokat is könnyebb utolérni. Így nem csoda, hogy a féléves hollandiai próba óriási siker lett: az autósok lelassítottak, amikor meglátták a kéklámpás Porschét, a próbát végző rendőrök pedig rajongtak a jól vezethető és gyors járőrkocsiért. Emellett annak is örültek, hogy az autójuk kabrió kialakítású volt, hiszen nagyszerűen kiláttak belőle.

Miért pont kabrió Porschékat vett a Rijkspolitie?

Az 1962 végén érkezett újabb 12 darab 356 B-vel a Rijkspolitie felállította a Speciális Közlekedési Feladatok Osztályát, amit rövidítve csak Porsche-csoportnak hívtak. A csoport létrehozásához a fő motivációt nem az adta, hogy ne lépjenek meg a gyorshajtók, hanem a nevelési célzat. Ekkoriban az autópályákon a sebességhatárok mellett szalagkorlátok sem voltak, ami csak növelte a tragikus balesetek számát, főként a pályán megforduló sofőrök miatt. Míg 1960-ban 1500-an, addig két évvel később már 1900-an haltak meg közlekedési balesetben a holland autópályákon.

Tehát azért esett a választás a Porsche kabriókra, mert a tető nélküli kocsival egyszerűbb volt áttekinteni a forgalmat, a szolgálatban lévő rendőr pedig a kocsiban felállva is irányíthatta az autósokat. De a zsaruk könnyebben be is szállhattak, vagyis ugorhattak a kabrióba. Az autók a rendőrség presztízsét is növelték, ugyanis a járőrök így közelebb kerülhettek a lakossághoz, és persze már akkoriban is sokkal menőbb volt a kabrió, mint a keménytetős változat.

Fehér egerek

A Porsche-csoportnál szolgálatot teljesítő rendőrök egy olyan különleges egységben dolgoztak, ahol magas elvárásokat támasztottak feléjük. Legalább 180 centiméteres testmagasságot, kifogástalan öltözéket és tekintélyt parancsoló megjelenést vártak el. A ruházatuk fehér félsisakból, hosszú fehér, jól záró kabátból, lovaglócsizmából és kesztyűből, valamint Ray Ban szemüvegből állt. A közvélemény a járőrök felszerelése után a Porsche-csoport tagjait fehér egereknek nevezte el.

Az egység tagjai nemcsak kitűnően vezettek és reprezentáltak, felelősségtudattal is rendelkezniük kellett. Tehát a Porsche-csoportba jelentkező tiszteknek be kellett tölteniük a 25. életévüket, házasoknak kellett lenniük és legalább egy gyereket kellett nevelniük. Minden egyes jelöltet pszichológiai alkalmassági vizsgálatnak vetettek alá, amit évente megismételtek. Mindezen felül a járőröknek korrektnek és kiegyensúlyozottnak is kellett lenniük.  

Az első években számos kritika érte a porschés zsarukat, amelyek szerint csak presztízs okokból használnak a rendőrök Porschékat, hasznuk alig van, cserébe drága fenntartani a különleges egységet. Ezek a hangok elhalványultak, amikor javulni kezdett a közlekedésbiztonság és a morál az utakon, amely persze csak részben volt köszönhető a porschés rendőröknek.  

A fehér egér élete nem csak játék és mese

Bár kiemelkedő bérezést kaptak a Porschékkal járőröző rendőrök, nem voltak egyszerűek azok a feladatok, amelyekkel ellátták őket. A járőrök a tetőt csak 2 Celsius fok alatt és heves esőzések idején zárhatták be. De nem volt könnyű dolgozni a vastag, merev kabátban, sem a nagy melegben, sem a nagy hidegben. Érdekesség, hogy a rendőrök állandó felszerelése volt az akkoriban ritkaságszámba menő névtábla és névjegykártya, hogy személyesebb kapcsolatuk legyen a forgalom más résztvevőivel. A porschés járőrökbe már a kezdetektől azt sulykolták, hogy elsősorban tanítsanak, és ne bírságoljanak. Ezzel hamar ki is érdemelték közvélemény szimpátiáját és tiszteletét.

A fehér egerek állandó veszélynek voltak kitéve, ugyanis az egyik legfontosabb munkájuk az úgynevezett „forgalmi dugóvédelem”, illetve a terelések felügyelete volt. Ekkoriban még nem voltak a sztrádák fölött mátrixtáblák, így gyakran előfordult, hogy a feltorlódott kocsisor hátuljába beleszállt egy-egy elbambuló sofőr. Ezért a Porsche-csoport tagjait sűrűn kivezényelték ilyen helyszínekre, ahol az egyik rendőr felállt és karjelzésekkel figyelmeztette az autósokat. Sötétben ezt eleinte fáklyákkal, később lámpákkal oldották meg. Az évek során négy porschés tiszt halt meg az ilyen munkavégzés során bekövetkezett közúti balesetben.

Megérkezik a 911-es korszak

A hatvanas évek közepére Hollandiában egyre nagyobb méreteket öltött a motorizáció, újabb és újabb autópályaszakaszokat adtak át, ezért a kiválóan működő Porsche-csoportot is bővítenie kellett a rendőrségnek. A 356-ost ekkor már nem gyártották, ezért a 912-es Targa érkezett a helyére, ami valójában egy 911-es volt, amibe a 356-os négyhengeres, 1,6-os motorját építették bele. Első körben 20 darab 912-es Targa érkezett 1965-ben, majd 1967-ben újabb húsz példány állt szolgálatba. Ezek azonban már a kétliteres, négyhengeres motorral szerelt változatok voltak. Ezt követte néhány 914-es, majd elérkezett a 911-es korszak. Innentől már csak hathengeres Porschékat kaptak a fehér egerek. A Rijkspolitie 1976-ban már 70 darab Porsche 911 Targával rendelkezett. A 911-esek nemcsak erősebbek és gyorsabbak voltak a 356-osnál, de jóval több felszerelés is fért beléjük, így ezekben a járőrautókban alapfelszereltség volt a feszítővas, a hatalmas elsősegély láda, négy elemlámpa, tucatnyi fáklya, vontatókötél, alátétlemezek és számos terelőbója.

Érdekesség, hogy a hatvanas évek végétől a Porsche-üzemben minden pénteken a gyártósorról lekerülő utolsó öt Porschét rendőrautónak készítették elő (persze ezek nemcsak holland, hanem más országok igényeire is készültek). A szirénákhoz, a villogókhoz és a kezelőszervekhez plusz kábelkötegeket építettek be, a szirénák, kéklámpák és a hangosbeszélő kezelőszervei Porsche kapcsolókat kaptak. A kesztyűtartó mellé helyeztek el egy CB rádiót, a műszerfal alá pedig egy stabilizáló rúd került. A holland Targák egy speciális, teleszkópos konzolt is kaptak, amire a kékvillogót szerelték fel. A hátsó lökhárítóra egy stop feliratú kijelzőt, a motorháztetőre pedig egy hangszórót szereltek, az első lökhárító alá négy szirénát erősítettek. Négypontos biztonsági öv és esőálló kárpit védte a belteret és a fehér egereket. Az új 911-esek már az ikonikus narancssárga négyzetes (oranje) színezést kapták.

Hattyúdal

Az utolsó holland Porsche rendőrautó széria a 964-es gyári kódjelű 911-es Carrerákból került ki. A típusból összesen 43 darabot vásárolt a Rijkspolitie, az utolsó három példány 1993-ban érkezett Hollandiába. Ezek közül néhány már az új harántcsíkos, piros-kék dekorációt kapta.

A 80-as évek végére a rendőr-Porschékkal az volt a legnagyobb gond, hogy borzasztó drágává váltak. Míg az első 356-osok 1962-ben csak 17 600, addig az utolsó 964-esek 1993-ban már 2 230 000 guldenbe kerültek, ez utóbbi akkori árfolyamon 40 millió forintos(!) darabárat jelentett. Arról nem is beszélve, hogy a Porsche flotta fenntartása is óriási összegeket emésztett fel, ezért a Rijkspolitie az ellenzéki politikusok állandó céltáblájává vált. Az utolsó holland rendőrségi Porschét 1996-ban vonták ki a szolgálatból. A Porschékat egyébként már 1987-től kezdték felváltani a Mercedes 190E-k, majd azokat a Volvo 850-esek, később pedig a 850-eseket a Volvo V70-esek követték az autópálya-rendőrségnél, míg napjainkban az autópályákon Audi A6 Avant Quattrók teljesítenek szolgálatot.

A holland Porsche rendőrautók mára igazi kultautóvá váltak. A holland rendőrség is megtartott néhány példányt, de a Porsche múzeumában is látható minden típusból egy-egy darab, ugyanígy számos példány van – nem csak holland – magángyűjtők kezében. A Porsche gyár példásan őrzi a mai napig legnagyobb, összesen 509 darabos holland rendőrautó flotta emlékét. A német gyártó néhány évente összehívja a holland Porsche rendőrautók gyűjtőit egy közös rendezvényre, ahol a látogatókat meg is lepik valamivel: például a 2017-es Oranje-Boom porschés meglepetése egy holland, retro rendőr dekorációt kapó 918-as Spyder megjelenése volt.  

Az oldalról ajánljuk

Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
  • Hírek

Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat

Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.

22 perce
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14