Ezek a legbiztonságosabb autók
Ez itt a Hidegindító, a Totalcar kora reggeli hírösszeállítása közlekedésről, autókról könnyű és rövid formában. Ha egy téma részletesebben is érdekli, kattintson valamelyik linkre. Így nem fog elkésni a munkából. Jó reggelt!
Mindenekelőtt:
A budapesti dugódíj bevezetésének reális időpontja 2016 vége Tarlós István főpolgármester szerint, aki a Népszabadságnak adott interjút. Ha nem akarjuk visszafizetni a beruházásra kapott 180 milliárdos uniós támogatást, akkor be kell vezetni a dugódíjat - mondta. Jelen pillanatban egy parlamenti döntés tiltja ezt, de a kormány tisztában van vele, hogy ez mit jelent, így ebben változás várható. A BKV és a BKK jelenleg is dolgozik a zónahatárok kijelölésén, hiszen ez az egyik legfontosabb kérdés. Emellett a technikai feltételeket is meg kell teremteni – így Tarlós.
Autóipari hírsaláta:
Huszonöt éve, 1990. január 13-án írta alá Budapesten Suzuki Osamu, a japán autógyár tulajdonosa, Lepsényi István, azAutókonszern Rt. ügyvezető igazgatója és Medgyessy Péter miniszterelnök-helyettes a Suzuki személygépkocsikat gyártó magyarországi vegyes vállalat alapmegállapodását. A cég európai terjeszkedése során állapodott meg a magyar kormánnyal és több éves tárgyalás után 1991. április 14-én írták alá a gépkocsigyártásra vonatkozó, 5,5 milliárd forint alaptőkéjű vegyes vállalati megállapodást. A Suzuki képviselői logisztikai szempontból Esztergomot találták a legmegfelelőbbnek, a 35 ezer négyzetméteres üzemcsarnokot Csaba László tervei alapján építették. A gyárban egy fedél alatt valósult meg a karosszériaelemek préselése, a hegesztése, a festése, valamint a teljes összeszerelés. Az ünnepélyes felavatást 1993. május 7-én tartották. A gyár felépítése után pár hónappal elkezdődött az ezer és ezerháromszáz köbcentis ötajtós Swiftek sorozatgyártása. (MTI) A gyár életéről hét napja írtunk egy jó kis riporot.
1997-óta létezik, de folyamatosan szigorítják az Euro NCAP (European New Car Assesment Programme) nevű független szervezet töréstesztjeit. A vizsgált autókat egytől öt csillagig értékelik, de ez csak összesített erdményt jelez, mert vizsgálják a frontális- (valójában negyvenszázalék átfedésű) és oldalütközésekkel szembeni, illetve az oszlopnak csapódáskor nyújtott védelmet. Figyelik a bent ülő tesztbábukra ható erőket, vagyis, hogy a hús-vér utasok mennyire sérülnének meg a városi tempónál valamivel gyorsabb ütközés során. Az Euro NCAP tesztjeit nem lehet csupán az ütközési energiát optimálisan elvezető karosszirával megnyerni, mert egyre nagyobb szerepet játszik a gyalogosvédelem és a biztonsági berendezések megléte is.
A 2014-es évben is az összes fontosabb kategóriában osztottak első helyezéseket az eleve ötcsillaggal végzett típusok közt. E szerint a középkategóriás autók közt az új Mercedes C osztály volt a legbiztonságosabb, alsó-középkategóriás autók közt a Nissan Qashqai, a legbiztonságosabb egyterű a Volkswagen Golf Sportsvan lett, a terepjáró közt az új Land Rover Discovery Sport, míg a kisautók közül a szintén pár hete bemutatott Skoda Fabia. Az Európában elfogadott hivatalos töréstesztekről korábban ebben a cikkben írtunk, míg az Egyesült Államokban ismert, negyedátfedéses ütközési tesztről itt. Ez utóbbit azért érdemes elolvasni, mert korántsem biztos, hogy ha egy autó jól szerepel az előbbin, az nem szerepel le az utóbbin.
Az alábbiakban a Mercedes töréstesztjét láthatják. Az autókat minden esetben 64 kilométeres sebességgel húzzák rá a deformálódó ütközöfelületre, 50-nel mennek nekik oldalról és mindössze 29 kilométeres sebességgel csapják oszlopnak. A többi autó tesztjét az Euro NCAP oldalán találják. Tanulságosak.
Mindössze 44 óra alatt használható autókarosszériát nyomtat a Detroiti autószalonon a Local Motors nevű cég, majd pár napon belül vezethető autót készít belőle egy villanymotor, a futómű, a fékek és a 6,2 kilowattóra kapacitású akkumulátor, illetve a szükséges kezelőszervek beépítésével.
A cég nem csak autót kínál, de egyedi üzleti megoldást is, melynek lényege, hogy nem nagy autógyárakban állítaná elő részben 3d nyomtatóval, 212 szénszálas műanyagréteg összedolgozásával készülő modelljeit, hanem legfeljebb százfős kis üzemekben a költséghatékonyabb működés és a jobb munkaerőkihasználás érdekében. Az autóról és a nagy tervekről itt olvashat többet. (Detroit News)
Hamarosan az amerikai kereskedésekben is kínál majd Kínában gyártott autókat a Volvo. A cég évek óta amúgy 2010-óta a Geely Holding Group tulajdonában áll és már eddig is szállított új autókat ázsiai üzeméből a Közel-Keletre és Latin-Amerikába, de nem csak ezért érdekes a Volvo Cars bejelentése, hanem mert a tulajdonos velük éri el, amit eddig egyetlen kínai autógyárnak sem sikerült, hogy tömegesen szállít új autókat Kínából az Egyesült Államokba.
A Geely öt éve 1,8 millárd dollárért, a Fordot váltva lett a Volvo többségi tulajdonosa és akkor azt ígérte, Pekingben is létesít egy évi 300 ezres kapacitású Volvo gyárat. (MTI)
Közlekedési koffein:
Összesen 4557 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt az elmúlt év harmadik negyedévében, derül ki az Országos Rendőr-főkapitányság tegnapi közleményéből. Az idei év első félévében még azt lehetett kiolvasni a hivatalos statisztikából, hogy a helyzet az elmúlt évhez képest jelentősen romlott és a 2011-es szintre csúszott vissza a közlekedésbiztonság, de félévtől ez a tendencia megfordult. A leggyakoribb baleseti okok közt továbbra is a gyorshajtás, az elősőbbségadási elmulasztása és a kanyarodási szabályok megsértése szerepel. (ORFK)
Kipihent társaikhoz képest mintegy hatszoros eséllyel szenvednek közlekedési balesetet a fáradt autósok, az RSA (Road Safety Authority) nevű ír szervezet korábbi kutatása szerint, hogy miért éppen most túrta elő az anyagot az Országos Baleset-megelőzési bizottság, az rejtély, de a megállapítások érdekesek. A kutatáshoz végzett kérdőíves felmérés szerint az autósok zöme hatféle taktikát alkalmaz, amikor fáradni kezd a volán mögött. A legtöbben, a megkérdezettek több mint harmada lehúzza az ablakot, hátha a huzat felébreszti őket. Náluk lényegesen kevesebben, mindössze tizennyolc százaléknyian félreállnak, a harmadik legnépszerűbb taktika a kávéfogyasztés, de akadnak, akik a hangos zenére bízzák az életüket és az elalvás ellen beszélgetéssel, énekléssel harcolóknál is kevesebben mondták azt, hogy átadják a vezetést valaki másnak. A további részletek: baleset-megelozes.eu
Bocsánatot kért Frigyes dán trónörökös, amiért a tilalom ellenére viharos időben is áthajtott a Nagy-Baelt-tengerszoros fölött átívelő hídon, az ország leghosszabb függőhídján, miközben mindenki másnak órákat kellett várnia az átkelésre a vihar miatt. Az uralkodóház szóvivője szerint a trónörökös megérti, hogy magatartásával csak még frusztráltabbá és dühösebbé tette mindazokat, akik órákig kényszerültek várakozni az áthaladásra, és "sajnálja, hogy megtörtént az incidens". Amúgy ezért bárki másnak vaskos bírságot kellett volna fizetnie, írják még az MTI hírében.
Totalcar anno:
Éppen tíz éve, ezen a napon mutattuk be az akkor új Audi A4-et a Totalcaron. Manapság egy ilyen korú autóhoz simán hozzájuthatunk használtan is, mert ez lett az egyik legkedveltebb típus a piacon, ezrével hozzák az országba a levetett német példányokat. Az autóról még érdemes tudni, hogy a kétliteres turbódízel változat motorja gyorsan elpusztulhat. Erről pár hete itt írtunk. Óvatosan!
Ma:
A Veronikák ünneplik névnapjukat. Az idő szép és enyhe lesz az Időkép.hu szerint, ahol azt is írják, hogy csupán északon, északkeleten lehetnek felhők az égen, de ezekből csapadék nem valószínű. Élénk, a Dunántúlon erős lökések kísérhetik a déli-délnyugati szelet. Hajnalban többnyire -4 és +2, míg délután 5 és 12°C között alakul a hőmérséklet. Délnyugaton lesz a legmelegebb.