Ilyen sokat tankol a magyar
Az ország nagy részén esővel indul ez a szerda, és várhatóan az egészén azzal zárul majd. Az Ilonák és Helének napja ez, egyben a szabványosítás világnapja. Vajon ez az október 14-e lesz akár fele annyira emlékezetes a történelemben, mint az 1964-es volt? Aznap történt, hogy Nyikita Hruscsov megbuktatása után Leonyid Iljics Brezsnyev lett az SZKP főtitkára, azaz a Szovjetunió első embere; Martin Luther King megkapta a Nobel-békedíjat, és Japánban üzembe helyezték a világ első gyorsvasútját, a Tókaidó Sinkanszent. 220 km/h-s végsebességével az akkor Tokió és Oszaka között közlekedő vonatokat ma sem mondanánk lassúnak, de tempójuk csak csoszogásnak tűnne a mágnesvasútak 500+ km/h-s sebessége mellett.
Hírsaláta a kutaktól a disznóólig
- 8,8 százalékkal nőtt a magyarországi üzemanyagfogyasztás január és szeptember között a tavalyi év azonos időszakához képest. Eszerint az idei első három negyedévben 2363 millió liter üzemanyagot tankoltunk a kutaknál, ami a kicsit több mint 3,5 milliós közúti gépjárműállományra (autók, buszok, motorok) vetítve azt jelenti, hogy minden egyes közúti közlekedésre alkalmas jármű elégetett átlag 675 liter üzemanyagot az eddigi kilenc hónapban. A benzin az összfogyasztásból 937,4 millió litert tett ki, míg a gázolajra lényegesen nagyobb volt a kereslet: 1426 millió liter. Részletesebb adatok a Napi.hu-n.
- Gazdaságelemzők általános megállapítása szerint gyengült a befektetők bizalma Németországban a Volkswagen-botrány kirobbanása óta. A gazdaságkutatásokra specializált ZEW intézet üzleti hangulatindexe drasztikus mértékben, több mint tíz pontot esve 1,9 pontra zuhant októberben. (Euronews)
- Nem csak nálunk nem megy zökkenőmentesen a közlekedési infrastruktúra fejlesztése. Pozsonyban éppen arról megy a vita, hogy a várost elkerülő autópálya magántöke bevonásával, vagy kizárólag állami pénzekből épüljön-e. Nem mindegy, előbbi megoldással akár egymilliárd euró pluszban is végződhet az építkezés, mégsem egyértelmű, mi lesz a döntést. Eközben egy román lap szerint teljesen el kell bontani és újra kell építeni a dél-erdélyi autópályának egy tavaly novemberben átadott szakaszát. Arról a pályáról van szól, amit az akkor még regnáló Victor Ponta miniszterelnök a választási kampányához igazítva, a kivitelezők határidejét felrúgva adott át.
- A Duna egy mellékágán, egy családi ház disznóólján és bő egy éven át tartott a nyomozás, de úgy tűnik, meglett a tavaly júliusban, Koroncóról ellopott Mitsubishi L200-as tolvaja. A korábban felfüggesztett eljárást folyamatba helyezték, a gyanúsított már előzetes letartoztatásban. (Police.hu)
Ha este már nem olvasott Totalcart...
- ... jó eséllyel lemaradt a Porsche Hungária közleményéről, amiből kiderült, hogy összesen 35 283 Magyarországon eladott dízelmotoros Audi, Seat, Škoda és Volkswagen típusú járműbe került EA 189 jelzésű dízelmotor. Hogy ez miért probléma, arról itt tájékozódhat, az érintett autók tulajdonosai pedig a közeljövőben megtudják, mikor vihetik szervizbe autójukat a visszahívás teendőihez.
- ... nem tudja, hogy egy S60-ból készült versenyautóval a Volvo beszáll a túraautó-világbajnokságra. A svédek két autóval indulnak jövőre, várhatóan a szezon minden futamán.
- ... itt olvass először a legkreténebb nevű Ferrariról, az F12tdf-ről. A modell az F12 egy limitált kiadású változata lesz, a korlátlan példányszámos alapmodellel ellentétben limitált számban, nagyobb teljesítménnyel, összkerék-kormányzással és 110 kilo mínusszal jön.
Cukor a sivatagból
Mi segít egy 17 tonnás Cougar 6x6 MRAP harci járművön, ha defektet kap? Másik három hasonlóan túlméretezett acéltemető. Sok tonna fém, sok ezer lóerő és az emberi munka parádés összhangja a videón.
Oroszok, akik télre lakásba viszik a motorjukat – valami efféle, nem túl frappáns meghatározás írja le leginkább az English Russia gyűjtését. Nekem ez a kettő lett a kedvenc, de van még ott sok jópofa, csak végig kell lapozni: link.
Szintén sivatagi produkció a Jalopnik találata, egy 2012-es, botrányosan alacsony nézettségű helikopteres felvétel a YouTube-ról. Egy ausztrál raliversenyen készült, egyszereplős, de tananyag lehetne bármely helikopteres operatőrnek.
Kerülje el a dugót!
A nővel az ágyban, a gyerekkel a játszótéren vagy a kollégákkal egy fontos kávé mellett? Nem kérdezzük, hol töltené a dugókban elvesztegetett félóráit, csak segítünk őket visszaszerezni. A Hidegindító partnere, a WAZE közösségi navigációs szolgáltatás felhasználói folyamatosan segítik egymást: jelentik hol láttak igazoltató rendőrt, útfelbontást, forgalomelterelést, a program pedig megtervezi a leggyorsabb útvonalat A-ból B-be, és teljesen mindegy, hol autózunk éppen. A WAZE-nek Budapesten már több mint 130 ezer felhasználója van, és a tábor folyamatosan bővül. A trükk egyszerű: ez a megoldás tényleg működik. Aki még nem töltötte le a telefonjára, itt kipróbálhatja, aki már használja, indulás előtt gyorsan megnézheti, mi vár rá a forgalomban. Nagyítson bele a térképbe, vagy írja be, hová indul ma.
Október 14.
- Ma 68 éves Rikky von Opel autóversenyző, aki nem mellesleg az Opel alapítójának, Adam Opelnek a dédunokája. A New York-i születésű, német származású Rikky-t a Forma-1 történetének egyetlen liechtensteini versenyzőjeként jegyzi a sporttörténelem. Eredménye nem sok volt. Tizennégy Forma-1-es futamán még csak pontot sem szerzett, de van egy bajnoki címe 1972-ből, amikor a három brit formula-3-as bajnokság egyikét megnyerte.
Nap képe
Egy szabványmentes ember a szabványosítás napjához. A képen Ken Tyrell, az autósport történelmének egyik legkarakteresebb tervezőzsenije hatkerekű szülötte, a P34-es mellett egy 1976-os fotón. Az autóról (amivel Jody Scheckter Svédországban futamot nyert) mindent megtudhat, ha elolvassa a formanet blog négyéves posztját, amelyet Egyszer volt, hol nem volt - hatkerekű F1-es autó címen őriz az internet.