Defektes szlalom és sodródó Mondeo
Sírt a lelkem, ahogy az egyenesekben erősen ellentartottam a szenvedő keréknek, zokogott, ahogy a balkanyarokban darálta a felni, és könyörögve üvöltözte, hogy Elég! Elég!, amikor döcögve áthajtottunk a vasrudakon és a betonvas-hálókon. Aztán végre hagyhattam békében nyugodni a felforrósodott, füstölgő tetemet.

Nincs is kellemesebb elfoglaltság egy szinte forró, de azért érezhetően elő-jégkorszaki július elsején, mint magam mögött hagyni a kátyús-büdös-zajos főváros forgatagát, kiautózni a Hungaroringre és csapni néhány csikorgó kört olyan autókkal, melyeknek sem gumi-, sem üzemanyagköltsége nem engem terhel. Ezúttal a Bridgestone-Firestone Magyarország biztosította a lehetőséget.
Azért mint tudjuk, az élet se nem habostorta, se fenékig tejfel: rosszul indult a rendezvény. Kilenc óra helyett vérforralóan bosszantó szokásomhoz híven már fél kilenckor ott toporogtam a Hungaroring konferenciatermében a terített asztalok, Bridgestone, Firestone és Dayton gumireklám-installációk között. Aztán fél tízkor megtudtuk, hogy tízkor kezdődik a bemutató, tízkor pedig, hogy fél tizenegykor.
Szegény feszengő Bridgestone-osok nem győzték kérni az elnézést és kínálgatni az üdítőt meg a kávét, de aztán csak helyreállt a technika és kezdődhetett a show. Meghallgattuk a világ legmagyartalanabb PR-filmjét az új gumiról, és kezdett kikristályosodni, miről is van szó. Három dolog miatt trombitálta össze a hazai autós szaksajtót a cég: az új defektmentes gumikat, valamint a megújult Turanza és Potenza termékcsaládot szerették volna megismertetni a magyar piaccal.
A defekttűrő technológiát Bridgestone-éknál RFT, azaz Run Flat Technology néven ismerik. Különösen a gumi egyszerű használhatósága az, amire büszke a cég: az RFT bármilyen autó bármilyen felnijére felszerelhető - feltéve hogy rendelkezik fedélzeti guminyomás-ellenőrző rendszerrel. Persze fizikailag olyan autóra is felszerelhető a defektmentes abroncs, amin nincs ilyen ketyere, csak az a baj, ha a vezető nem tudja meg, hogy a kerekekből elszökött a nyomás, túl gyorsan és túl sokáig hajthatja a defektet-azért-örökké-mégsem-tűrő RFT abroncsokat.
A szlalompálya mellett felügyelősködő gyári szakemberből kihúzott pár angol mondatból azért megtudtam, nem olyan vészes, ha az ember kicsit többet megy az engedélyezett 80 kilométernél és kicsit gyorsabban hajt az ajánlott maximális 80-nál. A cég igen büszke gy német RFT-vásárló történetére, aki saját bevallása szerint 300 kilométert autózott le 120-szal egy kilukadt gumival. Azt hiába kérdeztem, mennyi a maximum, amit mentek már RFT-vel, a Bridgestone-ember felháborodva utasította vissza az ilyen veszélyes dolgokat, ellenben állítása szerint akár 200-nál kapott durrdefektről is biztonsággal lelassíthatunk és tovább poroszkálhatunk 80-nal. Ezt azért kipróbálnám.
|
Mert a teszten nem próbálhattam ki, a defektet nem szöggel, hanem a szelepek kitekerésével, álló helyzetben idézték elő. Meglehetősen gyászos látványt nyújtott a szlalompálya előtt felsorakozott négy 520-as BMW - leengedett jobb első kerekekkel. Az RFT már így, álló helyzetben is könnyen felismerhető volt, mert a felni nem ereszkedett le a futófelületig, mint a kontraszként bemutatott hagyományos Turanzák. A merev oldalfal eléggé megtartotta az autó súlyát ahhoz, hogy ha a saját autóm várna így reggel, még vígan el mernék indulni a házunkhoz hét kilométerre fekvő benzinkút kompresszoráig, míg a defektes Turanzát azonnal lecserélném.
Most nem cserélhettem le, egyből bele kellett ülni a lesántult BMW-be, és mehettem is szlalomozni. Sírt a lelkem, ahogy az egyenesekben erősen ellentartottam a szenvedő keréknek, zokogott, ahogy a balkanyarokban darálta a felni, és könyörögve üvöltözte, hogy Elég! Elég!, amikor döcögve áthajtottunk a vasrudakon és a betonvas-hálókon. Aztán végre hagyhattam békében nyugodni a felforrósodott, füstölgő tetemet, és átültem az RFT-s autóba. "Nyomjad, nyomjad", mondta az instruktor, én meg nyomtam, nyomtam.
Ez is húzott egy kicsit jobbra, de csak épp hogy. Erőltetett kanyarokban sem akart elmászni a BMW, és szinte észrevétlenül siklott át a kátyúkat és vasúti átjárókat szimbolizáló akadályokon. Jó dolog a defekttűrő gumi - ugyanakkor nem túl drága mulatság. A korábbi fejlesztésű Bridgestone RFT-kkel először 1987-ben szereltek fel szériaautót - ez a Porsche 959 volt. A jelenlegi új modellel már egyes BMW 5-ösöket, 6-osokat, 7-eseket és a Z-4-et is szerelnek gyárilag. Egy darab 225/50 WR 17 gumi ára 82500 forint - a defekttűrő abroncs alig 10-15%-kal drágább, mint kilapuló testvére.
Ezek az abroncsok 20-30%-kal súlyosabbak, mint defektet nem tűrő társaik, tehát a pótkerék megspórolásával elérhető súlycsökkentésről nincs értelme beszélni. Az egyetlen kézzelfogható előny, hogy az RFT-vel autózók mentesülnek a kerékcsere fáradalmai alól, viszont ha nincs pótkerekük, 80 kilométeren belül gumiszervizt kell találniuk. Szerencse, hogy sokat nem kell keresgélniük, elvileg bármilyen gumisműhely fel tudja szerelni az RFT-t, ugyanolyan könnyen, mint egy normál gumit - már ha pont tart ilyet raktáron. Javítani nem szabad a gumit (bár elvileg nem lehetetlen), de ez nem olyan nagy hátrány, hiszen az általános ökölszabály szerint H sebességindex, azaz 210 km/h maximális sebességre és felette hitelesített abroncsokat nem illik megragasztani.
Nem valószínű, hogy kivénhedt Tipómmal a közeljövőben defekttűrő abronccsal rónám az utakat, de szerencsére a Bridgestone azokra is gondolt a bemutatón, akiknek nem derogál egy útszéli kerékcsere. A defektesen teljesített szlalompálya után a ring valódi versenypályája következett, immár hagyományos, de megújult mintázatú Turanzákkal és Potenzákkal. Előbbivel két kétezres Mondeót, utóbbival két 180 lóerős Leont szereltek fel, mindkét abronccsal két-két kört mehettünk a Ringen.
Különösebben nincs mit mondanom: a 205/55 WR 16-os Turanza ER300-zal (48 738 Ft/darab) a Mondeo megőrizte jótékony, barátságos, elnéző karakterét, a hosszú kanyarokban bátran csúsztathattam a szerencsére ESP nélküli autót, az elhibázott kanyarokért és kerékvetőkre futásért nem a gumi és nem az autó, hanem én voltam felelős. A 225/45 ZR 17-es, aszimmetrikus mintázatú Potenza RE050-ek (73625 Ft/darab) is megfeleltek a turbó-Leonok igényeinek, a gumik az erős korrekciós fékezések és a minden kanyarban elért hangos visítozás ellenére egykedvűen rótták a köröket az adrenalin-túltengéses újságírók alatt, érdemi kopás-nyúlás a folyamatos körözés alatt sem volt megfigyelhető rajtuk. Jó gumi a Turanza, még jobb a Potenza - tartós teszttel sajnos ezt nem tudjuk alátámasztani, hiszen a rendezvényen kisorsolt gumigarnitúrát nem sikerült megnyernem. Marad a Tipón a Matador.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
