A KGST legerõsebb autója
Nálunk elég kevés gyári építésû VFTS szaladgált, inkább a saját készítés volt a költségtakarékos divat. Sokan csak szétestées-nek hívták ezeket.
A nyolcvanas években, amikor mindenki focista frizurával járt a
diszkóba Limahl-ra lötyögni, a rali pályákon a B csoportos autók
képviselték a legnagyobb-legerõsebb kategóriát.
Peugeot 205 T16, Audi Quattro, Austin Metro, hogy csak
néhányat említsek. Magyarországra persze az ilyen autók nem
jutottak el, viszont volt a KGST-n belül is olyan autó, amibõl
kiváló versenyautót lehetett faragni.
Hát persze, hogy a Ladáról van szó. A Szovjetország-beli fejlesztõk is belátták a lépés fontosságát, és komplett versenyrészleget hoztak létre. Vilniusban dolgoztak a fiúk a sportos Ladák fejlesztésén, így a megszületett autó neve a Vilnius Fabrik Tuning Sport szavak kezdõbetûibõl egyszerûen Lada VFTS lett.
Nálunk elég kevés ilyen gyári építésû VFTS szaladgált, inkább a
saját készítés volt a költségtakarékos divat.
Eleinte még a kocka Ladák is ritkaságszámba mentek, így a
kereklámpás karosszériájára került fel a kocka doblemez, sárvédõ,
ajtók. És persze a többi alkatrész elkészítése is inkább a
barkácsoláshoz hasonlítható. Ezért aztán ezek a gépek nem a
megbízhatóságukról voltak híresek, sokan csak szétestées-nek hívták
õket. De ezek az idõk szerencsére már elmúltak.
A típus nem élt meg túl hosszú életet a ralipályákon, mivel a B
csoport sokat megengedõ szabályai folytán olyan szörnyek születtek,
amik
csak íróasztalnyi méretû szpojlerekkel tudtak az úton
maradni, és a súly lóerõ arány igencsak közeledett az 1-hez.
Néhány komolyabb baleset után az FIA beszüntette a B csoport
versenyzését a raliban. Ez nálunk a Lada VFTS-ek megszûnését
jelentette. Aki látott valaha ilyen autót versenytempóban
közlekedni, pontosan átérzi, olyan ez, mintha a lerombolnák mondjuk
a Taj Mahalt. De szerencsére a 90-es évek vége felé a VFTS-ek
visszatértek magyar bajnokság H csoportjába, így megmutathatjuk
gyerekeinknek, mire hegyeztük a répát fiatal korunkban.
Ez pedig
nem más, mint a 2105-ös Lada alapjaira épített, teljesen
átdolgozott versenyautó. Alumínium motorháztetõ, ajtóborítások,
csomagtértetõ a súlycsökkentés érdekében. Akkor viszont már az
üvegek sem maradhattak meg. Régebben simán plexire cserélték az
oldalsókat - az elsõ és a hátsó szélvédõ maradt üvegbõl -, de a mai
szabályok már nem engedik az élesen törõ anyagok használatát, így
ezek most már polikarbonátból készülnek. A kerekeknél található
iszonyatos méretû, szintén mûanyag szélesítések teszik brutálissá
az autó megjelenését. Ezekre szükség is van, hiszen a nyomtáv
jelentõsen eltér a gyári mérettõl, ami nagyobb kanyarsebbeséget
biztosít, mert az autó sokkal késõbb veszti el az
oldalstabilitását.
A futómûben vannak más változások is. A gumiszilentek
teljesen alkalmatlanok a feladatukra, ezért speciális anyagúra
cserélik. Hogy pontosan mi ez az anyag, attól függ, melyik
tuningmester építi az autót. Mindenki másra esküszik; és egyikük
sem mondja meg, mit használ. Így maradjunk annyiban, hogy valami
mûanyag. Itt kell elmondani, hogy manapság már nem gyártanak
Vilniusban VFTS-eket, a nálunk futó néhány példányt különbözõ
autófaragó mesterek készítik, és tartják karban. A bemutatott autó
a Kasza Motorsport mûhelyében készült, és Kasza Zoltán mesélte el,
mit mûvelt az autóval, ami Pethõ István és Lovász Tibor
segítségével jelenleg vezeti az OB H csoportját.
Visszatérve a futómûhöz, a nyomtávszélesítés miatt gyakrabban kell
cserélni a tengelycsonkot és a féltengelyeket, de az autó minden
egyes porcikájára érvényes, hogy jelentõsen üzemóra-érzékeny.
Vagyis
szinte mindent át kell nézni egy-egy verseny után, és van
olyan is, amit mindenképpen ki is kell cserélni. Bilstein
lengéscsillapítók, hátul széria, elöl annál kicsit keményebb rugók
teszik teljessé a felfüggesztést. A betétek anyagával szoktak
játszani, attól függõen, hogy milyen versenyre készülnek épp, de
hátul szinte mindig Ferodo Racing-et használnak, mert állítólag
dobfékhez ez az egyetlen verseny betét kapható. A fékolaj gumi
vezetékeit flexibilis, fém bevonatúra cserélték, mert ezek nem
dagadnak meg egy erõteljes satuzásnál, így nem gyengül a fékhatás.
Olaj tekintetében Zoli a Castrol SRF-re esküszik.