A KGST legerõsebb autója
Nálunk elég kevés gyári építésû VFTS szaladgált, inkább a saját készítés volt a költségtakarékos divat. Sokan csak szétestées-nek hívták ezeket.
![]() |
A nyolcvanas években, amikor mindenki focista frizurával járt a
diszkóba Limahl-ra lötyögni, a rali pályákon a B csoportos autók
képviselték a legnagyobb-legerõsebb kategóriát.
Peugeot 205 T16, Audi Quattro, Austin Metro, hogy csak
néhányat említsek. Magyarországra persze az ilyen autók nem
jutottak el, viszont volt a KGST-n belül is olyan autó, amibõl
kiváló versenyautót lehetett faragni.
Hát persze, hogy a Ladáról van szó. A Szovjetország-beli fejlesztõk is belátták a lépés fontosságát, és komplett versenyrészleget hoztak létre. Vilniusban dolgoztak a fiúk a sportos Ladák fejlesztésén, így a megszületett autó neve a Vilnius Fabrik Tuning Sport szavak kezdõbetûibõl egyszerûen Lada VFTS lett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nálunk elég kevés ilyen gyári építésû VFTS szaladgált, inkább a
saját készítés volt a költségtakarékos divat.
Eleinte még a kocka Ladák is ritkaságszámba mentek, így a
kereklámpás karosszériájára került fel a kocka doblemez, sárvédõ,
ajtók. És persze a többi alkatrész elkészítése is inkább a
barkácsoláshoz hasonlítható. Ezért aztán ezek a gépek nem a
megbízhatóságukról voltak híresek, sokan csak szétestées-nek hívták
õket. De ezek az idõk szerencsére már elmúltak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A típus nem élt meg túl hosszú életet a ralipályákon, mivel a B
csoport sokat megengedõ szabályai folytán olyan szörnyek születtek,
amik
csak íróasztalnyi méretû szpojlerekkel tudtak az úton
maradni, és a súly lóerõ arány igencsak közeledett az 1-hez.
Néhány komolyabb baleset után az FIA beszüntette a B csoport
versenyzését a raliban. Ez nálunk a Lada VFTS-ek megszûnését
jelentette. Aki látott valaha ilyen autót versenytempóban
közlekedni, pontosan átérzi, olyan ez, mintha a lerombolnák mondjuk
a Taj Mahalt. De szerencsére a 90-es évek vége felé a VFTS-ek
visszatértek magyar bajnokság H csoportjába, így megmutathatjuk
gyerekeinknek, mire hegyeztük a répát fiatal korunkban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez pedig
nem más, mint a 2105-ös Lada alapjaira épített, teljesen
átdolgozott versenyautó. Alumínium motorháztetõ, ajtóborítások,
csomagtértetõ a súlycsökkentés érdekében. Akkor viszont már az
üvegek sem maradhattak meg. Régebben simán plexire cserélték az
oldalsókat - az elsõ és a hátsó szélvédõ maradt üvegbõl -, de a mai
szabályok már nem engedik az élesen törõ anyagok használatát, így
ezek most már polikarbonátból készülnek. A kerekeknél található
iszonyatos méretû, szintén mûanyag szélesítések teszik brutálissá
az autó megjelenését. Ezekre szükség is van, hiszen a nyomtáv
jelentõsen eltér a gyári mérettõl, ami nagyobb kanyarsebbeséget
biztosít, mert az autó sokkal késõbb veszti el az
oldalstabilitását.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A futómûben vannak más változások is. A gumiszilentek
teljesen alkalmatlanok a feladatukra, ezért speciális anyagúra
cserélik. Hogy pontosan mi ez az anyag, attól függ, melyik
tuningmester építi az autót. Mindenki másra esküszik; és egyikük
sem mondja meg, mit használ. Így maradjunk annyiban, hogy valami
mûanyag. Itt kell elmondani, hogy manapság már nem gyártanak
Vilniusban VFTS-eket, a nálunk futó néhány példányt különbözõ
autófaragó mesterek készítik, és tartják karban. A bemutatott autó
a Kasza Motorsport mûhelyében készült, és Kasza Zoltán mesélte el,
mit mûvelt az autóval, ami Pethõ István és Lovász Tibor
segítségével jelenleg vezeti az OB H csoportját.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Visszatérve a futómûhöz, a nyomtávszélesítés miatt gyakrabban kell
cserélni a tengelycsonkot és a féltengelyeket, de az autó minden
egyes porcikájára érvényes, hogy jelentõsen üzemóra-érzékeny.
Vagyis
szinte mindent át kell nézni egy-egy verseny után, és van
olyan is, amit mindenképpen ki is kell cserélni. Bilstein
lengéscsillapítók, hátul széria, elöl annál kicsit keményebb rugók
teszik teljessé a felfüggesztést. A betétek anyagával szoktak
játszani, attól függõen, hogy milyen versenyre készülnek épp, de
hátul szinte mindig Ferodo Racing-et használnak, mert állítólag
dobfékhez ez az egyetlen verseny betét kapható. A fékolaj gumi
vezetékeit flexibilis, fém bevonatúra cserélték, mert ezek nem
dagadnak meg egy erõteljes satuzásnál, így nem gyengül a fékhatás.
Olaj tekintetében Zoli a Castrol SRF-re esküszik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
