Négy sokkoló Renault tanulmány
A Z.E. koncepciók közt akad kis gnóm és családi átlagautó is, de közvetlenül egyik sem szennyezi a környezetét. Ahogy korábban meg is ígérte, a Renault rengeteg pénzt és energiát fordít elektromos autói fejlesztésére. A Frankfurti Autószalonra már négy különböző prototípust hoztak, amelyek mindegyikét kizárólag akkumulátorokról táplált villanymotorok mozgatják.
A Twizy Z.E. a legkisebb és legfurább a négy autó közül. Lényegében egyszemélyes, bár van benne még egy szükség-ülőhely, ahol egy gyerek, vagy kisebb termetű felnőtt utazhat másodikként. A méretei is ennek megfelelőek: csupán 2,3 méter hosszú, 1,13 méter széles, és akár egy 3 méteres átmérőjű körön megfordul, viszont burkolt kerekeivel, 20 lóerős motorjával és 75 km/h-s csúcssebességével szigorúan jó útburkolatú városi környezetben tűnik használhatónak.
Szintén apró, de sokkal használhatóbbnak tűnik a Zoe Z.E. elnevezésű tanulmány. Ez egy kupé-szerű, négyszemélyes városi kisautó, amelyet ajtóelrendezése tesz igazán érdekessé. Az első két ajtó a szokásos helyen van, de az A oszlopon fordulnak a zsanérjai, így felfelé nyílnak, mint egyes szupersportkocsikon. Ezt a két ajtót egészíti ki a tető hátsó része, amely két felnyitható félből áll. Ezek egyetlen nyílást fednek az azonos oldali ajtókkal, így jócskán megkönnyítik a ki- és beszállást a hátsó utasok számára. A tető egyébként egy másik lényeges feladatot is ellát: a bele épített napcellák táplálják a légkondicionálót, amely egyben párásító, illatosító és légszűrő funkciót is ellát. Ez a tanulmány 95 lóerős villanymotorjával és 160 kilométeres hatótávolságával egész használhatónak tűnik.
A harmadik újdonság a Fluence Z.E. A névrokonság a Mégane szedán változatával nem véletlen: a tanulmány mind arányaiban, mind méretében kísértetiesen emlékeztet a nemrég bemutatott kompakt szedánra, bár a formái sokkal látványosabbak, ahogy az egy tanulmányhoz illik is. Ez a típus látszólag akár egy mai családi autó kiváltására is alkalmas: öt személyes, nagy csomagtartója van, 160 kilométert tehet meg egy feltöltéssel, és használható a Project Better Place akkumulátor-cserélő berendezésével, így akár hosszabb túrák megtételére is alkalmas. Valószínűleg a sorozatgyártású Fluence-ből is készítenek majd egy hasonló változatot, amelyet Izraelben néhány éven belül meg lehet majd venni, miután kiépül a szükséges akkutöltő és cserélő infrastruktúra.
A négyes utolsó tagja a Kangoo Z.E. régebbi ismerős, tavaly még Renault Z.E. néven mutogatták, zöld üvegekkel. Azóta csak az üvegezést és néhány díszítőelemet színezték át kékre, a többi részlet azonban nem változott. A dobozszerű járművet 95 lóerős villanymotor hajtja, a hatótábolsága azonban még mindig nem ismert.
A Renault egyelőre háromféle eljárást dolgozott ki a lemerült villanyautók feltöltésére. Az első a hagyományos fali csatlakozós töltés, ez 4-8 óráig tart, de semmilyen különleges berendezés nem kell hozzá. A második módszer a gyorstöltés, amely speciális töltőállomáson történhet meg, és 20-30 perc alatt zajlik le. A harmadik pedig a már említett akkumulátor-csereállomás, amely három percen belül töltött akkumulátort helyez az üres helyére.
A francia gyártó persze abban reménykedik, hogy ez utóbbi megoldás, amelynek fejlesztésében a Nissannal együtt részt vesz, néhány éven belül elterjed, és ha addigra elkészülnek sorozatban gyártható elektromos személyautóikkal is, akkor utcahosszal megelőzhetik a konkurenciát.